Esélye sincs az orosz légvédelemnek a feljavított, amerikai B–2 bombázókkal szemben

2022 / 09 / 07 / Felkai Ádám
Esélye sincs az orosz légvédelemnek a feljavított, amerikai B–2 bombázókkal szemben
A 737 millió dolláros „upgrade”-nek hála az amerikai stratégiai bombázó állítólag „sebezhetetlen” lesz az orosz légvédelem számára – a gép sokkal erősebb processzort kapott, de a változások a nukleáris töltetet is érintik.

A B–2 stratégiai bombázó egy igazán ismert, emblematikus repülőgép, amelynek minden egyes alkatrészét a semmiből fejlesztette ki a Northrop Grumman – a jármű valóban a jövőt testesítette meg. A gép harci bemutatkozása is legendásra sikerült: a B–2-t az Allied Force hadművelet során használták először – ekkor két B–2-es több mint 31 órát repült a missouri Whiteman légibázisról Koszovóba, ahol több célpontot is megtámadtak, majd egyből visszarepültek. A B–2-esek az összes küldetés kevesebb mint 1 százalékát repülték, de ők semmisítették meg a célpontok 33 százalékát a konfliktus első nyolc hetében.

Emellett a B–2 tartja a történelem leghosszabb légi harci küldetésének rekordját is: 2001-ben a Spirit of America és öt másik B–2 elsőként lépett be az afgán légtérbe a rekordot felállító 44 órás küldetésre. A repülőgép teljesítménye még lenyűgözőbb, mivel a B–2 gyors landolást hajtott végre egy 45 perces legénység és szervizcsere miatt, még járó hajtóművek mellett. Ezután egyből visszarepült Missouriba egy további 30 órás repülésre.

A B–2 Spirit lett az első sorozatgyártott nehéz repülőgép, amelyet „repülő szárny” (flying wing) séma szerint készítettek. A gép a lépcsőzetes légvédelem áttörésére szolgál, és a bombázó maximális felszálló tömege 171 000 kg, hasznos terhe pedig 27 000 kg. A repülőgép 0,95 Mach (1010 km/h) sebességgel is közlekedhet, a hatótávja pedig 11 100 km, míg a harci sugara 5 300 km. A B–2 Spirit immár felszerelhető AGM–158 JASSM robotrepülővel, nagy pontosságú GBU–27, AGM–154 JSOW és JDAM rakétákkal, valamint B61–11 vagy B83 nukleáris töltetekkel is.

Habár a Northrop Grumman már fejleszti a gép utódját, a B–21 Raidert, amelynek első repülése már az előkészítési fázisba jutott, emellett a B–2 Spirit modernizálása is folyamatban van. Az szóban forgó modernizáció a technológiai fejlesztések széles skáláját öleli fel, beleértve a biztonságosabb nagyfrekvenciás rádiókommunikációt, az 1000-szer gyorsabb új számítógép-processzort és a B–61-es nukleáris bomba fejlesztéseit. Mindennek oka annyi röviden, hogy legalábbis a közeljövőben a B–2-eseknek helyt kell állniuk az egyre fejlettebb, kifejezetten lopakodók ellen fejlesztett, elsősorban orosz légvédelmi rendszerekkel szemben – addig legalábbis, amíg elég B–21-es áll majd rendelkezésre (ez utóbbiakat ugyanis már forradalmi lopakodó technológiával látták el).

Ezen törekvésnek megfelelően az elmúlt években az Egyesült Államok légiereje gyors előrehaladást ért el a B–2 számos kritikus fejlesztése kapcsán a Defensive Management System néven ismert érzékelők hozzáadásával. Ezek az új érzékelők lehetővé teszik a B–2 számára, hogy detektálja, és így elkerülje az ellenséges légvédelmet. Ez tehát azért különösen kritikus képesség, mivel az orosz légvédelem új generációja képes lehet a lopakodó repülőgépek követésére. Más kérdés, hogy ez az orosz légvédelem állítása, és egészen más dolog látni egy lopakodó gépet, mint képesnek lenni a szóban forgó gép kilövésére – de ettől független hiba lenne lebecsülni az orosz légvédelmet.

Míg a lopakodó bombázók bizonyos radarrendszerekkel, például az orosz korszerűsített S–400-as vagy újabb S–500-as rakétavédelmi rendszerekkel szembeni teljesítménye biztonsági okokból nem nyilvános, az Egyesült Államok légierejének magas rangú vezetői azt mondták, hogy a lopakodó konfigurációja, a gép bevonata, a hőjelzés-kezelés és a radar-elnyelő anyagok együttese csak „egy nyíl” a tegezben, amikor az ellenséges légvédelem legyőzéséről van szó. Mindez tehát az említett B–2 Defensive Management System-re utalhat, mivel tehát az új fejlett érzékelőket úgy tervezték, hogy azonosítsák az ellenséges légvédelmet, hogy a B–2 bombázók eleve elkerülhessék ezeket a kockázat minimalizálása érdekében.

További fejlesztések a gép kommunikációs rendszerének a titkosítását, valamint a lövedékeket és a bombákat érintik. A B–2-t immár felszerelték az első, hosszú távú, lopakodó lövedékével – ez a Joint Air-to-Surface Standoff Missile – Extended Range (JASSM-ER) lövedék, melyet decemberben sikeresen teszteltek. A másik fontos fejlesztés a radar alapú célzó rendszer – a Radar Aided Targeting System (RATS), amely kulcsfontosságú a B–61 mod 12 nukleáris bomba alkalmazása szempontjából – a rendszer lényege ugyanis, hogy GPS-jelek nélkül is működik (mivel feltételezhető akár az is, hogy a GPS nem áll majd rendelkezésre a küldetés során).

Azt egyelőre nem tudni, hogy a krisztusi életkorba lépett repülőt pontosan meddig tervezik még használni.

Forrás: Gagadget, National Interest, Northrop Grumman_1, Northrop Grumman_2

(Kép: Northrop Grumman)


Alakváltó repülőket tesz lehetővé ez az ultraerős, de nagyon rugalmas anyag
Alakváltó repülőket tesz lehetővé ez az ultraerős, de nagyon rugalmas anyag
Az új anyaggal olyan repülőket lehetne gyártani, amelyek szárnya mindig képes az aerodinamikai szempontból legelőnyösebb formát felvenni.
Vadul pusztítják az oroszok az amerikai tankokat – ezért Teslává kell őket alakítani
Vadul pusztítják az oroszok az amerikai tankokat – ezért Teslává kell őket alakítani
Az ukrajnai háború tűzében születik meg a jövő harckocsija – de milyen lesz? Ez derül ki a cikkünkből.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.