Európa nukleáris meghajtású űrhajója, amit már a mélyűrbe szánnak

2023 / 05 / 07 / Felkai Ádám
Európa nukleáris meghajtású űrhajója, amit már a mélyűrbe szánnak
A kémiai üzemanyagakon alapuló, az elektromos meghajtású és napenergiával táplált hajtóműveknek mind akad korlátja, a következő evolúciós lépés a nukleáris meghajtású űrhajó lenne. Az ESA most ennek lehetőségét vizsgálja.

Elsőre úgy festhet, mint a kiömlött betűleves, de a “pReliminary eurOpean reCKon on nuclEar elecTric pROpuLsion for space appLications” vagy röviden csak RocketRoll egy az Európai Űrügynökség (ESA) által finanszírozott vizsgálat, amely az űrhajókba szánt nukleáris hajtómű megvalósíthatóságát járja körül – számol be róla a Space.com. A kutatást a Prágai Egyetem, a Stuttgarti Egyetem tudósai, valamint a brémai OHB Czechspace és OHB System mérnökei vezetik, és a hajtóművet a mélyűr felfedezésére szánják.

Mivel az eddigi hajtóművek (kémiai, elektromos-napenergia) mind elérték mostanra a fizikai korlátjaikat, így ha messzebb mennénk az űrben, ahhoz újfajta hajtóműre lesz szükségünk – és a nukleáris hajtóműnek ebben juthat szerep. Egyébként a nukleáris hajtóműben látja a mélyűr meghódításához vezető utat a NASA is:

Újfajta nukleáris hajtómű fejlesztését finanszírozza a NASA, ami 45 nap alatt eljuttathatja az embereket a Marsra Az NTP/NEP hajtómű nagyjából az ötödére csökkenthetné a Mars-utazás időtartamát.

Az orosz Roszkozmosz pedig szintén régóta dolgozik egy ilyen meghajtással működő űrhajón:

Hamarosan a levegőbe emelkedhet Zeusz, a nukleáris meghajtású hatalmas, orosz űrvontató Az eszköznek elég sok szerepet szánnak, akár katonait is.

Mint azt Jan Frýbort, a prágai Cseh Műszaki Egyetem vezető nukleáris technológiai kutatója elomdta:

"A nukleáris meghajtás hatékonyabb lehet, mint a leghatékonyabb kémiai meghajtás, vagy leküzdheti a napenergia által korlátozott elektromos meghajtást, lehetővé téve olyan helyek felfedezését, ahová semmilyen más technológia nem tud eljutni.”

A sajtóközlemény mindezt a következőkkel egészíti ki:

“A fő előny a kémiai reakciókkal szemben a motorok hatékonysága. A napenergiával táplált elektromos energia bemenettel szembeni előnye pedig a nagyobb teljesítmény és a közvetlen napsugárzástól való függetlenség, különösen a nehéz rakományok hosszú távú kötöttségekkel történő szállítására és a Mars-pályán túli felfedezése estében.”

A program keretében finanszírozott tudósoknak és mérnököknek mostantól számítva 11 hónapjuk lesz arra, hogy megvalósíthatósági tanulmányokat dolgozzanak ki az ESA Future Launchers Preparatory Program (FLIPP) részeként, és meghatározzák a nukleáris meghajtásű űrvontatók használatának előnyeit a klasszikus meghajtórendszerekkel szemben.

Azonban kicsit többről van szó, mint egy puszta megvalósíthatósági tanulmányról. A tanulmány ugyan feltérképezi a nukleáris meghajtású űrhajó fejlesztéséhez szükséges és már meglévő európai tapasztalatot, technológiát és ipari képességeket, de ezen kívül egy nukleáris elektromos hajtómotor elvi tervét is tartalmazza. A csapat azt is hozzáteszi, hogy már a tervezés korai szakaszában figyelembe veszik a nukleáris-rendszer biztonsági korlátait is.

A RocketRoll már jövőre elkészülhet, és ez alapján haladnak majd tovább a következő ESA-programok, és ha minden a tervek szerint halad, akár 2035-re elkészülhetnek az első nukleáris meghajtású európai űrhajók.

(Kép: ESA)


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.