Mivel a fenti két tulajdonság együtt befolyásolja, hogy egy anyagot mennyire tekintünk szívósnak, így a CrCoNi messze a bolygó legellenállóbb anyaga – számol be róla az IFLScience. A CrCoNi az úgynevezett magas entrópiájú ötvözetek (high entropy alloy/HEA) családjába tartozik – ez az olyan ötvözeteket foglalja magában, amelyek esetében az összetevők aránya nagyjából megegyezik egymással. A HEA ötvözetek jellemzően igen kemények, ami viszont eddig váratott magára, hogy ezeket extrém körülmények közt teszteljék – most tehát épp ez valósult meg. A kutatók pedig arra jutottak, hogy meglepő módon minél inkább lehűl, a CrCoNi annál ellenállóbbá válik.
A CrCoNi nagy előnye, hogy kompromisszummentes – általában ugyanis nem tud az összes kívánt tulajdonság egyszerre megvalósulni: vagyis hogy az ötvözet egyszerre legyen erős, valamint rugalmas és törésálló. A CrCoNi viszont ezt a két tulajdonságot, tehát az erőt és a rugalmasságot egyesíti, ráadásul alacsony hőmérsékleten sem lesz törékenyebb – hanem tehát épp ellenkezőleg.
A kutatók a CrCoNi-n (illetve más ötvözeteken) közel egy évtizede dolgoznak, és sikerült a mintákat a folyékony nitrogén hőmérsékletére lehűteni. Azonban az ennél is extrémebb körülmények kidolgozása még évekbe került. Ezekben a tesztekben más ötvözet is jól szerepelt, de a CrCoNi elképesztően jól helytállt a legdurvább körülmények közt is. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az anyag ellenállása a folyékony hélium hőmérsékletén a kereskedelmi repülőjáratokban használt alumíniumváz 14-szerese, és a létező legjobb acélnak az ötszöröse.
Habár egyéb területek is szóba jönnek, de az ötvözet létrehozásának költségei miatt a kutatók szerint jelenleg leginkább a CrCoNi az igazán extrém környezetekben történő felhasználáshoz passzolna – tipikusan ilyen a mélyűr.
(Kép: Mikroszkópos felvétel a CrCoNi-ről, amelyen látható, hogy a törés terjedése mennyire megtorpan, ha az anyag néhány fokkal az abszolút nulla felett van, forrás: Berkeley Lab/ Robert Ritchie)
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR