Ez a legnagyobb közúti szállítmány, ami valaha áthaladt Magyarországon

2025 / 02 / 22 / Bobák Zsófia
Ez a legnagyobb közúti szállítmány, ami valaha áthaladt Magyarországon
Egyedülálló mérnöki teljesítménnyel vitték át a valaha volt legnagyobb magyar közúti szállítmányt egy kis hídon.

A Marosnémeti (Mintiai) Erőmű, azaz a Mintia-Deva Erőmű Románia harmadik legnagyobb hőerőműve, illetve csak volt, mivel a telepet 2021-ben leállították, majd 2022-ben eladták az iraki Mass Group Holding vállalatnak, ami főként megújulóenergia-termeléssel foglalkozik. Az erőmű emiatt már a Mass-Mintia Erőmű néven ismert, és az üzemeltető elmondása szerint felújítása és fejlesztése után teljes kapacitása eléri majd a 1700 MW-ot, ebből a gázturbinák egyenként 570 MW-ot, a gőzturbinarendszer pedig 560 MW-ot termel majd. A kombinált rendszerben a gázt generáló egységekből származó, kiáramló anyag magas hőmérsékletét a HRSG-ben (Heat Recovery Steam Generator) használják fel, amely felmelegíti a vizet, gőzzel látva el a turbinákat, hogy energiát termeljenek. A turbinák hűtéséhez a Maros folyó vizét használják majd a Mass Group Holding leírása szerint.

Az erőmű részét alkotja majd tehát két gázturbina, egy gőzturbina és két gőzkazán, ezek közül a Siemens által gyártott két, HL 9000 típusú turbina meg is érkezett tavaly májusban és júliusban a helyszínre. Három hatalmas generátor azonban, amelyek szintén a rendszer részét képezik majd, sokkal messzebbről indul útnak Marosnémetibe: az Egyesült Államokból kiindulva kell megoldani a szállításukat, a berendezéseket ugyanis Charlestonban gyártották le. Az amerikai szállítmány első része Európába érve a Dunán, majd a Tiszán hajózott le Szegedig, ahonnan közutakon halad tovább, és ez lesz a sorsa a később érkező három generátornak is. A szállítás feladatát a Felbermayr Transport- und Hebetechnik GmbH & Co KG német, osztrák, román és magyar szakemberekből álló csapata végzi a Magyar Közút Nonprofit Zrt. bejelentése szerint - a cég több mint egy éve dolgozik azon, hogy eljuttassák a Mintiai hőerőműhöz az 1 milliárd eurós beruházásához szükséges óriási generátorokat.

“A cél, hogy 2026-ra Európa legnagyobb és legmodernebb gázüzemű hőerőműve megkezdje a működését. A szállítmány Magyarországon 44 km-t tesz meg, és az össztömege eléri a 720 tonnát, a hosszúsága 100 méter, a szélessége 6 méter, magassága pedig 5,4 méter lesz.”

- írta a Magyar Közút Nonprofit Zrt február 14-én, azon a napon, amikor amikor a rakomány megkezdte útját a magyar utakon az erőmű felé, ahová két hét alatt érkezik meg.

“Az előkészületek során hídalátámasztásokat, vasúti átkelőhelyek biztosítását és útvonal ellenőrzéseket végeztek. A közlekedést folyamatosan kísérő rendőrségi járművek biztosítják. Az út első szakaszán, a Tisza partjától a 43-as és 430-as főutak csomópontjáig, egy önállóan mozgó, SPMT (Self Propelled Modular Transporter) nevű tréler halad. Ennek különlegessége, hogy nincs szüksége vontató járműre, mivel egy vezérlőpanel segítségével irányítják.” - szólt a beszámoló a projektről.

A rakomány szállítása nagy kihívást jelent, nem gyakran történik meg, hogy ehhez hasonló óriási terhet szükséges mozgatni a közutakon, és a fuvar során számos nehézséget kell legyőznie a résztvevőknek, többek között azt is meg kellett oldaniuk, hogy a 720 tonnás szállítmány át tudjon haladni egy 40 tonna teherbírású kis hídon Apátfalvánál. A 30 méter hosszú hídon való áthaladás kritikus szakaszát jelentette az útnak, de végül a Peri cég szakembereinek és Hajós Bence építőmérnök segítségével sikerült megtervezni a működőképesnek bizonyuló megoldást a problémára. A Peri közleménye szerint az elsődleges cél az volt, hogy nagy teherbírású, ugyanakkor szerkezetileg könnyen kivitelezhető és anyagmennyiség szempontjából hatékony megoldást találjanak: ehhez a MULTIPROP elnevezésű rendszert alkalmazták, amely támaszonként akár 9 tonnát is meg tud tartani. Ebből 156 különböző hosszúságú darabot építettek be, köztük 108 darab nagy teherbírású támaszt is, amelyek segítettek egyenletesen elosztani a hatalmas terhet.

“A pályalemez közvetlen alátámasztásával az extra terhek a patakmederben kialakított betonlemezre kerültek továbbításra, biztosítva ezzel a stabilitást és az egyenletes erőeloszlást.” - magyarázta a cég, hozzátéve, hogy az alumíniumból készült támaszok könnyű szerelhetősége lehetővé tette, hogy a telepítést minél gyorsabban elvégezzék.

A generátor a hídon való átkelés után, február 20-án hagyta el Magyarországot, és a tervek szerint további egy hét alatt ér el a 245 km-re fekvő marosnémeti hőerőműbe. A három másik óriásgenerátor, valamint három kisebb súlyú transzformátor még ezután halad majd át a már “kitaposott” úton, hogy májusban már minden berendezés Romániában lehessen.

Az ehhez hasonlóan hatalmas rakományok mozgatása a méretüknél és súlyuknál fogva is különösen nagy kihívást jelent a mérnökök és az utakat biztosító szakemberek számára, az ITER-be például rendszeresen kell elképesztően nagy berendezéseket eljuttatni, mivel azoknak jó részét nem helyben gyártják le. A valaha volt legnehezebb szállítmány egyébként egy evaporátor, azaz párologtató berendezés volt, amelyet egy szaúdi sótlanító üzembe kellett eljutattnia az Al Majdouie logisztikai cégnek. A párologtató 4891 tonnát nyomott, 124 méter hosszú, 34 méter széles és 12 méter magas volt, a cég pedig egy összesen 688 darab duplakerékkel felszerelt trailerrendszerrel vitte a helyszínre a gigantikus rakományt.

(Fotó: Hajós Bence, Magyar Közút Nonprofit Zrt.)


Továbbra is hódít a párját ritkító hungarikum, ami a jövő tudósait és művészeit adja a világnak
Továbbra is hódít a párját ritkító hungarikum, ami a jövő tudósait és művészeit adja a világnak
Az Országos Tudományos Diákköri Tanács (OTDT) által szervezett Országos Tudományos Diákköri Konferencia (OTDK) sok évtizedes hagyománya mára széles körű népszerűséget ért el, és fontos kiindulási pont lehet a hazai és határon túli tehetségek számára a jövőbeli karrierjük felé vezető úton. A 2025-ös, 37. konferencia előtt az OTDK céljáról és működéséről Prof. Dr. Szendrő Péter örökös elnök úrral és dr. Cziráki Szabinával, az OTDT titkárával beszélgettünk.
Lassabban öregszik, aki elég vizet iszik
Lassabban öregszik, aki elég vizet iszik
Akár 50%-kal növelheti a biológiai és valós életkor közötti különbséget az elégtelen vízbevitel. Milyen összefüggés áll fenn a test öregedése és a vízivás között és mennyit kell inni naponta?
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.