A Marosnémeti (Mintiai) Erőmű, azaz a Mintia-Deva Erőmű Románia harmadik legnagyobb hőerőműve, illetve csak volt, mivel a telepet 2021-ben leállították, majd 2022-ben eladták az iraki Mass Group Holding vállalatnak, ami főként megújulóenergia-termeléssel foglalkozik. Az erőmű emiatt már a Mass-Mintia Erőmű néven ismert, és az üzemeltető elmondása szerint felújítása és fejlesztése után teljes kapacitása eléri majd a 1700 MW-ot, ebből a gázturbinák egyenként 570 MW-ot, a gőzturbinarendszer pedig 560 MW-ot termel majd. A kombinált rendszerben a gázt generáló egységekből származó, kiáramló anyag magas hőmérsékletét a HRSG-ben (Heat Recovery Steam Generator) használják fel, amely felmelegíti a vizet, gőzzel látva el a turbinákat, hogy energiát termeljenek. A turbinák hűtéséhez a Maros folyó vizét használják majd a Mass Group Holding leírása szerint.
Az erőmű részét alkotja majd tehát két gázturbina, egy gőzturbina és két gőzkazán, ezek közül a Siemens által gyártott két, HL 9000 típusú turbina meg is érkezett tavaly májusban és júliusban a helyszínre. Három hatalmas generátor azonban, amelyek szintén a rendszer részét képezik majd, sokkal messzebbről indul útnak Marosnémetibe: az Egyesült Államokból kiindulva kell megoldani a szállításukat, a berendezéseket ugyanis Charlestonban gyártották le. Az amerikai szállítmány első része Európába érve a Dunán, majd a Tiszán hajózott le Szegedig, ahonnan közutakon halad tovább, és ez lesz a sorsa a később érkező három generátornak is. A szállítás feladatát a Felbermayr Transport- und Hebetechnik GmbH & Co KG német, osztrák, román és magyar szakemberekből álló csapata végzi a Magyar Közút Nonprofit Zrt. bejelentése szerint - a cég több mint egy éve dolgozik azon, hogy eljuttassák a Mintiai hőerőműhöz az 1 milliárd eurós beruházásához szükséges óriási generátorokat.
“A cél, hogy 2026-ra Európa legnagyobb és legmodernebb gázüzemű hőerőműve megkezdje a működését. A szállítmány Magyarországon 44 km-t tesz meg, és az össztömege eléri a 720 tonnát, a hosszúsága 100 méter, a szélessége 6 méter, magassága pedig 5,4 méter lesz.”
- írta a Magyar Közút Nonprofit Zrt február 14-én, azon a napon, amikor amikor a rakomány megkezdte útját a magyar utakon az erőmű felé, ahová két hét alatt érkezik meg.
“Az előkészületek során hídalátámasztásokat, vasúti átkelőhelyek biztosítását és útvonal ellenőrzéseket végeztek. A közlekedést folyamatosan kísérő rendőrségi járművek biztosítják. Az út első szakaszán, a Tisza partjától a 43-as és 430-as főutak csomópontjáig, egy önállóan mozgó, SPMT (Self Propelled Modular Transporter) nevű tréler halad. Ennek különlegessége, hogy nincs szüksége vontató járműre, mivel egy vezérlőpanel segítségével irányítják.” - szólt a beszámoló a projektről.
A rakomány szállítása nagy kihívást jelent, nem gyakran történik meg, hogy ehhez hasonló óriási terhet szükséges mozgatni a közutakon, és a fuvar során számos nehézséget kell legyőznie a résztvevőknek, többek között azt is meg kellett oldaniuk, hogy a 720 tonnás szállítmány át tudjon haladni egy 40 tonna teherbírású kis hídon Apátfalvánál. A 30 méter hosszú hídon való áthaladás kritikus szakaszát jelentette az útnak, de végül a Peri cég szakembereinek és Hajós Bence építőmérnök segítségével sikerült megtervezni a működőképesnek bizonyuló megoldást a problémára. A Peri közleménye szerint az elsődleges cél az volt, hogy nagy teherbírású, ugyanakkor szerkezetileg könnyen kivitelezhető és anyagmennyiség szempontjából hatékony megoldást találjanak: ehhez a MULTIPROP elnevezésű rendszert alkalmazták, amely támaszonként akár 9 tonnát is meg tud tartani. Ebből 156 különböző hosszúságú darabot építettek be, köztük 108 darab nagy teherbírású támaszt is, amelyek segítettek egyenletesen elosztani a hatalmas terhet.
“A pályalemez közvetlen alátámasztásával az extra terhek a patakmederben kialakított betonlemezre kerültek továbbításra, biztosítva ezzel a stabilitást és az egyenletes erőeloszlást.” - magyarázta a cég, hozzátéve, hogy az alumíniumból készült támaszok könnyű szerelhetősége lehetővé tette, hogy a telepítést minél gyorsabban elvégezzék.
A generátor a hídon való átkelés után, február 20-án hagyta el Magyarországot, és a tervek szerint további egy hét alatt ér el a 245 km-re fekvő marosnémeti hőerőműbe. A három másik óriásgenerátor, valamint három kisebb súlyú transzformátor még ezután halad majd át a már “kitaposott” úton, hogy májusban már minden berendezés Romániában lehessen.
Az ehhez hasonlóan hatalmas rakományok mozgatása a méretüknél és súlyuknál fogva is különösen nagy kihívást jelent a mérnökök és az utakat biztosító szakemberek számára, az ITER-be például rendszeresen kell elképesztően nagy berendezéseket eljuttatni, mivel azoknak jó részét nem helyben gyártják le. A valaha volt legnehezebb szállítmány egyébként egy evaporátor, azaz párologtató berendezés volt, amelyet egy szaúdi sótlanító üzembe kellett eljutattnia az Al Majdouie logisztikai cégnek. A párologtató 4891 tonnát nyomott, 124 méter hosszú, 34 méter széles és 12 méter magas volt, a cég pedig egy összesen 688 darab duplakerékkel felszerelt trailerrendszerrel vitte a helyszínre a gigantikus rakományt.
(Fotó: Hajós Bence, Magyar Közút Nonprofit Zrt.)