Másfél évvel ezelőtt testvérmagazinunk, a Player.hu interjút készített Somogyi Zsolttal, a Parkl nevű technológiai cég vezetőjével a Wallis Motor Elsőnek lenni kampányának keretein belül. Azóta üstökösként hasít a magyar cég, partnerei számát megduplázta, árbevételét pedig az elmúlt 4 évben majdnem megtízszerezte, kinőve ezzel a startup időszakát/státuszát,
a Parkl-t mára bátran nevezhetjük mobilitás-technológiai vállalkozásnak.
A parkolási applikációnak induló IT vállalkozás mára mobilitási tanácsadói üzletággal, és a magyarországi elektrifikációban éllovas BMW Magyarország technológiai partnereként töltőhálózatok kiépítésével is foglalkozik az eredeti koncepcióként utcai és irodai parkolóhelyek hasznosításán felül. Ismét leültünk beszélgetni Zsolttal, hogy együtt nézzünk bele a jövő nagy varázsgömbjébe!
A Parkl egy parkolási alkalmazás, ahol a felhasználó a regisztrációt követően képes parkolni az alkalmazásban elérhető bevásárlóközpontok mélygarázsaiban, a rendszerhez csatlakozott irodaházakban, közterületen, illetve tudja használni a több mint 500 darab elektromos autó töltőállomások bármelyikét. Mindezt készpénz és érintés nélkül, ugyanis a sorompók nyitása, zárása, illetve a fizetés is az appon belül történik.
Emellett a cég új B2B szolgáltatásai közé tartoznak irodaházi megoldások, elektromos töltő üzemeltetés, céges flottaparkolás, és a parkolóházaknak nyújtott szolgáltatások.
A jelenleg 200 ezer regisztrált felhasználóval rendelkező app ingyenesen használható, az alkalmazásnak nincs külön előfizetési, vagy havidíja, kizárólag az igénybe vett szolgáltatásokért kell fizetni, mégpedig utólag. Vagyis itt nincs előre bekért felhasználható keretösszeg, vagy lefoglalt összeg a bankkártyán.
Sokakban joggal merülhet fel a kérdés, hogy miért éri ez meg a cégnek, mi a „trükk”? Somogyi Zsolt hangsúlyozta, hogy a Parkl bevételét a jelképesnek mondható, parkolásonkénti 85 forintos kényelmi díj adja, amely nem csak a felhasználó kényelmét, de pénztárcáját is szolgálja, így ugyanis pontosan annyit fizetünk, amennyi ideig parkoltunk. Nem fordulhat elő például, hogy ha elintézendő dolgunkkal hamarabb végeztünk, a parkolóautomatában maradjon az a plusz összeg, amit a parkolásunk kezdetén bedobtunk. Ami talán még ennél is fontosabb, hogy nem vár minket „mikuláscsomag”, ha épp tovább kellett valahol tartózkodnunk, közben viszont lejárt a parkolásunk.
A Parkl weboldalának átbogarászása, üzleti termékeinek megismerése és Zsolt szavainak befogadása közben azt érezzük, hogy ez a cég túljutott az elméleti harctéren, és izgalmas ígéreteket vált be a piacon (a jelenlegi és jövőbéli befektetők legnagyobb örömére), meghallva a villámgyorsan változó mobilitási környezet nagy kérdéseit, legyen szó a cégek autóflottáinak elképesztő ütemű elektrifikálódásáról, a home office rendszerek által felszabaduló irodák helykihasználási problémáiról, vagy akár csak logisztikai folyamatok optimalizálásáról.
E-mobilitási és parkolómenedzsment megoldásai révén a Parkl húzó terméke, a Parkl Office kompakt megoldást nyújt a vállalat partnerei számára, hozzájárulva fenntarthatósági céljaik eléréséhez is.
A nap végén tehát a Parkl kényelmet, spórolást és minőséget visz a partnerei felhasználói életébe, legyen szó az utca emberéről, egy irodaház tulajdonosáról, vagy épp egy többszáz autóval rendelkező multiról.
A fejlődés és az elmúlt évek során megszerzett szaktudás kamatoztatása érdekében a Parkl elindította üzleti csomagjait is, amelyek havidíjas szolgáltatások, főként nagyvállalatok, vagy az irodákat – és azokkal együtt a mélygarázsban lévő parkolóhelyet -bérbeadó cégek számára.
A koronavírus járvány okozta lezárások után kiderült, hogy az irodaházak parkolóinak kezelése sok esetben, úgymond kőkorszaki módszerekkel történik.
A covid előtt ugyanis a parkolóhellyel rendelkező dolgozók a sorompót ki tudták nyitni a kártyájukkal, így jutottak le a mélygarázsba, sokszor a presztízst jelentő, exkluzív parkolóhelyükre. A járvány során - és után - viszont sok minden megváltozott, például, hogy a legtöbb cégnél bevezették a hibrid munkavégzést, így a parkolóhelyek hetente akár két, három napon át is üresen álltak, amikor az adott ember otthonról dolgozott. Valamint sokan költöztek a belvárosi kerületekből az agglomerációba, ahonnan viszont autóval érkeztek a munkahelyükre, így olyanoknak is szüksége volt parkolóhelyre, akiknek addig nem. Problémás volt a vendégek parkolása is, a rendszámok, amiket előre leadtak a recepción, sokszor nem jutottak el a biztonsági őrhöz, aki a sorompót kezelte, ez pedig frusztrációt okozott mindenkinek.
A Parkl a fenti problémákban lehetőséget látott, és viszonylag egyszerű, azonban rendkívül hatékony megoldást kínált az irodaházi mélygarázsokat üzemeltetők részére. A rendszer két legfőbb eleme a sorompókat nyitó és záró vezérlőrendszer, illetve a bejáratot figyelő, mesterséges intelligenciával működő, rendszámot leolvasó kamerák. Ennek segítségével minden autót nyilvántartanak, az üzemeltető tudja, hogy ki hajtott be, illetve ki távozott, így nincs szükség további költséges szenzorok telepítésére minden egyes parkolóhelyen. A bejárathoz telepített kijelzőn a felhasználó minden információt láthat: miért nem nyílik a sorompó, melyik parkolóhelyre kell állnia, mikortól él a foglalása.
A Parkl Office üzleti megoldása kétféle működési modellel elérhető. Az egyik esetében a rendszer nem mondja meg, hogy hova álljon a garázsban a felhasználó, a be- és kimenő autók alapján pontosan lehet tudni, hogy mennyi hely van még az épületben. A másik modell esetében az alkalmazásban és a kijelzőn látja az ügyfél, hogy hova kell pontosan állnia a garázson belül az autóval.
Ez a technológia megoldást nyújt rá, hogy csak akkor legyen fenntartva a felhasználó számára a parkolóhely, ha ténylegesen bejön dolgozni az irodába, amennyiben szabadságon van, vagy otthonról végez munkát, más is igénybe tudja venni a mélygarázsban lévő helyet. Ez akár még a bérlettel rendelkező – például felsővezető – dolgozók esetében is működhet, ha a szabadság ideje alatt szünetelteti a fix helyre szóló bérletét az alkalmazásban, így más számára is foglalhatóvá válik a parkolóhely.
Ezzel megoldható az irodaházüzemeltetők egyik leggyakoribb problémája, miszerint nem áll rendelkezésre elég parkolóhely. Somogyi példaként elmondta, hogy a fenti rendszer segítségével például az egyik legnagyobb Magyarországon működő európai bank irodaházának mélygarázsában 1080 autóval közlekedő dolgozó mindössze 173 parkolóhelyen elfér a hatékony logisztikának és kihasználtság maximalizálásának köszönhetően.
A megbeszélésére érkező vendégek számára egy emailcím és a rendszám megadásával tudunk foglalni parkolóhelyet, amit már akár a meghívóval együtt elküldhetünk neki, megelőzve ezzel a félreértéseket, illetve a sorompónál kialakuló torlódásokat és vitákat. A Parkl Office így mindenki számára kényelmes és modern megoldást jelent: a munkavállalónak nem kell a hely keresésével időt tölteni, a cégek és az üzemeltetők pedig átlátható információt kapnak a mélygarázs kihasználtságáról, és arról, hogy ki és mikor érkezett, illetve távozott az épületből. A megosztott pozíció nevű funkciónak köszönhetően akár az irodaházban egyszerre működő, különböző cégek is tudják közösen, felváltva használni a parkolóhelyeket.
A Parkl felhő alapú szolgáltatás, így semmilyen plusz szoftver telepítése nem szükséges az épületüzemeltetők számára, bármilyen internetböngészőből használható az adminisztrációs felület, amelyen minden, parkolóházzal kapcsolatos információ elérhető. A dolgozónak csupán annyi a dolga, hogy letöltse a Parkl alkalmazást, amit viszont nem csak az irodaházban tud használni, de közterületi parkoláskor, és az elektromos autók töltése esetén is. A felhő alapú szolgáltatás másik nagy előnye, hogy minden szoftverfrissítés, jogosultságkezelés, plusz funkció hozzáadása központilag történik, nincs szükség helyi szoftverkarbantartásra. A Parkl Office egy havidíjas szolgáltatás cégek részére, amiért a megrendelő vállalatok parkolóhelyenként havonta körülbelül 10 eurót fizetnek. Jelenleg több mint 30 irodaházban használják a Parkl szolgáltatását.
Mivel egyre több cég veszi nagyon komolyan az ESG (Environmental, Social és Governance, magyarul környezeti, társadalmi és irányítási) mutatóját, az újonnan eladott elektromos autók nagyrésze vállalati flottákba kerül. Somogyi hangsúlyozta, hogy véleménye szerint a cégek jó úton járnak, amikor az elektrifikáció mellett döntenek, mert annak ellenére, hogy az elektromos autózásnak is megvannak a hátrányai - például a hatótávval és töltéssel kapcsolatos kihívások – mindenképpen a technológia mellett szól a fenntarthatóság és a károsanyag-kibocsátás megszüntetése, ami főként a városok levegőjének minőségére van rendkívül rossz hatással. Az energiaválság komoly problémát és plusz kiadást okoz az irodaházaknak is, a hatékony üzemeltetés, illetve az elektrifikáció együttesen és hosszú távon azonban nem csak a költséghatékonyságot növeli, de akár nettó zéró kibocsátást is eredményezhet ezeknél az épületeknél.
Ezért az elmúlt egy év során egyre növekedett az igény, hogy az elektromos meghajtású céges autókat a dolgozók a mélygarázsban, munkaidőben tudják tölteni. Ezzel optimalizálható a hatótáv, a logisztika, illetve a dolgozó szempontjából fontos, hogy nem az otthoni hálózatról kell fogyasztania az áramot az céges autó töltése során. A Parkl-nál felismerték azt, hogyha az irodaházakban megfelelő elektromos töltő infrastruktúrát tudnak kiépíteni, azzal a munkavállalók nagyjából minden problémáját megoldják. Így ezt is beépítették a Parkl Office szolgáltatásba: az elektromos autóval rendelkező ügyfél az alkalmazásban ki tudja választani magának a töltőállomással rendelkező parkolóhelyet, el tudja indítani a jármű töltését. Amennyiben egy irodaháznál felmerül az igény ezekre a töltőállomásokra, a Parkl az elejétől a végéig, a tervezéstől, a telepítésen át az üzemeltetésig vállal mindent, mondta Somogyi.
Az irodaházak hálózata nem mindig képes kiszolgálni a csúcsidőszakban – például reggeli munkakezdéskor – töltőre csatlakoztatott autók energiaigényét. A Parkl erre is talált megoldást, mégpedig a már több helyen is működő DLM (dynamic load management) rendszert, ez az egység kommunikál az irodaház energetikai központjával, így alkalmazkodik az irodaházban elérhető áram mennyiségéhez. Itt van lehetőség priorizálni egyes felhasználókat, például akiknek relatíve gyorsan van szüksége energiára, az olyan kollégák "kárára" kapja meg gyorsabban a töltést, akiknek ráér, ha a nap végére feltöltődik az autója.
A Parkl startupként, mondhatni, garázscégként indult, így Somogyi számára még ma is megdöbbentő, amikor a legnagyobb nemzetközi vállalatok rendelik meg a szolgáltatásaikat. Somogyi büszke rá, hogy már többek között olyan cégekkel működnek együtt, mint a MOL, a CIB Bank, az Erste Bank, a Henkel, az NN Biztosító, Futureál vagy a Trigránit. Ez azért is fontos, mert a Parkl és kis magyar cégek számára jelenleg a nagy multinacionális cégekkel való együttműködés jelenti a hosszú távú stabilitást, valamint lehetőséget kínál a más országokban való terjeszkedésre is. Jelenleg a cseh piacra koncentrálnak, mivel a prágai irodaházak is a budapestiekéhez hasonló kihívásokkal küzdenek.
2022-ben a Parkl Közép-Európa egyik legnagyobb irodaházfejlesztési projektjében kapott kulcsszerepet, amikor a 800+ férőhelyes mélygarázs infrastruktúrájának kialakítását vállalta a 28 emeletes, 120 méter magas, 2500 munkavállalónak helyet adó MOL Campus felhőkarcolója alatt. Ez az irodaház egy teljes mértékben digitális, integrált központi rendszerrel rendelkezik, amelybe különböző, adott területre specializálódott cégek építették be a saját technológiájukat. A Parkl nyerte meg az épület teljes parkolómenedzsmentjét, így a cég alkalmazását és infrastruktúráját kötötték össze a MOL központi rendszerével. Ez egy másfél évig tartó, összetett projekt volt, amire a Parkl egész csapata rendkívül büszke. A MOL mélygarázsában minden egyes parkolóhelyhez tartozik egy külön érzékelő, illetve egy rendszámleolvasó kamera is van, így ha az autós nem a neki kijelölt helyre, vagy ferdén parkol, a rendszer jelzi azt.
Az autókba gyárilag beépített fedélzeti rendszereibe való integráció lehetőségéről Somogyi Zsolt azt mondta, hogy a Parkl erőssége az irodaházakba könnyen telepíthető infrastruktúra, amivel a járműgyártók saját rendszerei csak akkor lehetnek kompatibilisek, ha a Parkl alkalmazását, vagy annak keretrendszerét használják. Ilyen értelemben tehát nem tekinthetőek riválisnak ezek a fedélzeti rendszerek.
A Parkl Fleet flottakezelő szolgáltatása is az üzleti ügyfelek számára elérhető, és szintén tartalmazza az utcai, illetve a zárttéri parkolást, valamint az elektromos töltési szolgáltatást. Ennek előnye, hogy a dolgozóknak nem szükséges különböző számlákat igényelnie ahhoz, hogy a parkolással kapcsolatos kiadásokat el tudják számolni, hanem a cég egy havi számlát kap a Parkl-től a szolgáltatásról, ezzel jelentősen leegyszerűsítve a folyamatot. A rendszer a flottakezelő számára is hasznos, hiszen látja, mikorra van az adott kocsinak foglalása a parkolóhelyre, és amikor nincs használatban, végrehajtható rajta például az adott évszaknak megfelelő gumicsere, szerviz, takarítás, vagy szemlézés.
A Parkl sikerére jellemző, hogy a tavalyi évben a cég bevétele átlépte az 1 milliárd forintot, 2023-ban pedig már az első félévben elérte ugyanezt az eredményt. Nem vagyunk meglepve, ha azt halljuk tehát, hogy egyre nagyobb az érdeklődés a befektetők körében is a Parkl felé. A cég híresen hatékony és munkakedvelő első emberének, Zsoltnak lendülete áthatja az egész vállalkozást, állítása szerint szinte minden energiáját ebbe a projektbe csatornázza.
Somogyi Zsolt 1986-ban született Budapesten, felsőfokú tanulmányait a Budapesti Műszaki Egyetemen kezdte, majd Szingapúrban végzett. A Parkl vállalkozást 2016-ban indította befektetőtársaival, előtte állítása szerint emlékezetesen könnyed tíz évnyi pihenéssel alapozott az azt követő cégépítés rendkívül intenzív hétköznapjaira. Állítólag álmában is dolgozik, az egyetlen hely a világ vége, ahol ki tudja kapcsolni az agyát, így előszeretettel vág bele komfortzónán kívül eső utazási kalandokba, ezeket az élményeket pedig hamarosan testvérmagazinunk, a Roadster.hu felületein is láthatjuk majd.
A cikk elkészítésében partnerünk volt a Wallis Motor.
(Fotó: Donkó Péter, Tóth Richárd - Wallis)