Az okostelefonok meglehetősen szerény üzemideje főként abból a szempontból kellemetlen, hogy a telefonok funkcionalitása a Nokia 3310-es idők óta rendkívüli módon kibővült, így ma már valóban nélkülözhetetlen részét képezik az életünknek: ezen keresztül tartjuk a kapcsolatot az ismerőseinkkel és munkatársainkkal, ezzel fizetünk a boltban, mutatjuk be a jegyünket az ellenőrnek, ezzel navigálunk a városban, ezzel fotózunk a nyaralás alatt. Ebből fakadóan egyre kevésbé engedhetjük meg magunknak azt a luxust, hogy a telefonunk napközben egyszer csak lemerüljön, és mivel power bankot hordozni magunkkal mindenhova mégiscsak elég macerás, így értelemszerűen a készülékek üzemidejének a fontossága is egyre inkább felértékelődik. Nem véletlen, hogy azokban a közvéleménykutatásokban, amik azt vizsgálják, hogy a felhasználóknak mi a legfontosabb egy telefonban (például ebben és ebben), az üzemidő rendszerint az első helyen szerepel.
A Honor február végén mutatta be a Magic 5 Lite-ot, amiről már akkor leírtuk, hogy elsősorban az akkumulátorával emelkedik ki a hasonló árú és képességű telefonok népes mezőnyéből. Azóta volt időnk rá, hogy hosszabb időn keresztül is kipróbáljuk, mit tud nyújtani az 5100 milliamperórás akkumulátor, az eredmények pedig még némileg felül is múltak a várakozásainkat.
Pedig az elvárásaink nem voltak alacsonyak, hiszen a telefonok akkumulátorát tesztelő DxOMark mérései szerint a Magic 5 Lite jelenleg a legjobb akkumulátorral ellátott mobil, ami a nyers üzemidő tekintetében is az igen előkelő hetedik helyet foglalja el az összesen 122 telefont felsorakoztató listán. A laboratóriumi körülmények között elvégzett tesztek alapján a Honor készüléke napi 2,5 óra használattal 104, napi négy óra használattal 74, míg napi hét óra használattal 47 óráig marad üzemképes, ami már ránézésre is kiemelkedő eredménynek tűnik. Zárójelben azért jegyezzük meg, hogy a piacon léteznek ennél minden bizonnyal sokkal jobb üzemidővel rendelkező telefonok is, a kínai Oukitel például olyan strapatelefont is gyárt, amibe 10 000 milliamperórás akkumulátort raknak, de ezek a készülékek egyáltalán nem hétköznapi használatra lettek kitalálva.
Hogy biztosan valós értékeket kapjunk, mi a több napos teszt során többször, egymástól függetlenül is megmértük, hogy mennyire fogyasztja az akkumulátort a Magic 5 Lite, majd ebből vontunk egy végső mérleget. A teszt során mindig a gyári alapbeállításokat használtuk, ami a következőket jelenti:
Természetesen azt, hogy egy telefon mennyi energiát fogyaszt, nagyban befolyásolja az is, hogy mire használjuk - egy jegyzettömb például értelemszerűen nem fogja annyira zabálni az akksit, mintha Full HD felbontásban készítenének több órás videókat -, de mi ebben is igyekeztünk ahhoz közelíteni, ami a leginkább megfelel a hétköznapi felhasználásnak: a legtöbbet a Chrome-ot valamint a Facebookot használtuk a telefonon, ezeken kívül pedig jó tucatnyi alkalmazást használtunk hosszabb-rövidebb ideig.
A Magic 5 Lite összességében nagyon jól vizsgázott, hiszen öt óra alatt, amiből egy óra volt a tiszta képernyőidő, mindössze nyolc százalékot merült az akkumulátor, ami azt jelenti, hogy
a telefonunkat napi öt órát használva a Magic 5 Lite 62 óra alatt merül le teljesen, ami több mint két és fél napos üzemidőt jelent.
Ez, vagyis a napi öt órás képernyőidő ráadásul már valamivel magasabb is, mint amit átlagosnak tekintetünk, bár ebben a kérdésben a statisztikák is némileg ellentmondanak egymásnak: a RescueTime 11 ezer felhasználó bevonásával végzett kutatása például arra jutott, hogy az emberek naponta átlagosan 3 órát és 15 percet használják a mobiljukat, míg az App Annie felmérése szerint ez az érték a 4,8 órához közelít naponta.
Hogy ez a kiemelkedő eredmény nem véletlen, azt megerősítette a másik tesztünk is, amelyben kifejezetten azt vizsgáltuk, hogyan teljesít a telefon akkumulátora játék közben. Ennek kipróbálásához az Asphalt 9-et választottuk, aminek ugyan androidos mércével mérve kiemelkedő a grafikája, de a Magic 5 Lite-ot még a legjobb grafikai beállításon sem tudta megizzasztani, annak ellenére sem, hogy a telefonban csupán Snapdragon 695 processzort, Adreno 619 GPU-t és 6 GB RAM-ot találunk. Itt már a fényerőt és a képfrissítési rátát is maximumra állítottuk, valamint az akkumulátorbeállításoknál is bekapcsoltuk a Teljesítmény módot, ám a telefon akkumulátorának töltöttsége így is mindössze hét százalékot csökkent fél óra játék alatt. Ez azt jelenti, hogy összességében 428 percig játszhatnánk a telefonon megállás nélkül, ami több mint hét órás üzemidőt jelent, ez pedig szintén kiemelkedő eredménynek számít.
Bár ahogy a korábbi cikkünkben már írtuk, a Magic 5 Lite akkumulátorát 40 wattos gyorstöltővel is több, mint egy órába telik teljesen feltölteni, a kapott eredmények a telefon töltési idejét is némileg relativizálják: ahogy a fentiekből kiderül, az egynapos üzemidő eléréséhez akár az is elég lehet, ha 40-45 százalékra töltjük az akkumulátort, ez pedig már nagyjából napi 25 perc alatt is megoldható, tehát akkor sincs nagy gond, ha csak reggel jut eszünkbe, hogy elfelejtettük töltőre dugni a telefont.
(Fotó: Bobák Áron/Rakéta.hu)