Az amerikai haditengerészet tervezett hatodik generációs vadászgépével, az F/A-XX-szel az idősödő F/A-18E/F Super Hornetet szeretné leváltani. Ez az új, repülőgép-hordozóra tervezett gép a költséghatékonyságot, valamint a gyakorlati megoldásokat, ezek közül kiemelten a fejlett adaptív motortechnológiát helyezi az előtérbe, és nem összekeverendő a légierő következő generációs légi dominancia (NGAD) programjával – amely jelenleg rövidebb ideig szünetel, sőt ez utóbbi programtól hangsúlyosan független – írja az Interesting Engineering.
Rögtön adódik is a kérdés, hogy mi a különbség a két program között – a légierővel ellentétben, amely inkább az élvonalbeli technológiákra összpontosít, a haditengerészet egy – fogalmazzunk így: pragmatikusabb megközelítést követ. Michael Donnelly ellentengernagy, a Haditengerészeti Műveleti Főnöki Hivatal légi hadviselési osztályának vezetője mindezt úgy kommentelte, hogy a haditengerészet “származékos típusú hajtómű-megoldásokat” preferál – magyarán a már meglévő technológiák továbbfejlesztett változatait építené a gépekbe. Mindennek az az előnye (az elképzelések szerint legalábbis), hogy így kikerülhetőek a légierő drága és technológiailag kockázatos hajtóműveivel járó problémák. Hogy ezt kontextusba helyezzük, az NGAD program pihentetésének egyik kiemelt oka, hogy a költségvetést kordában tartsák – a cél, hogy ne szaladjnak az F-35 amúgy legendásan brutális fejlesztéssel járó összegein is túl.
A haditengerészet 2012 óta dolgozik az F/A-XX koncepcióján, és a tervek szerint a mérnöki és gyártásfejlesztési szakasz 2025 végén veszi kezdetét. A Boeing, a Lockheed Martin és a Northrop Grumman koncepciói egyaránt versenyben vannak.
Donnelly szerint így az F/A-XX előnye a megfizethetőség, valamint, hogy a gép illeszkedni fog a haditengerészet jövőbeni haderőstruktúráihoz. Az F/A-XX függetlenségéből pedig az is következik, hogy a program nincs kitéve a légierő prioritásainak változásaiból eredő zavaroknak (ez elsősorban az autonóm eszközökkel történő interakciót jelenti), ami egy másik oka az NGAD program szünetének – jelenleg ugyanis még ennek az újbóli vizsgálata is zajlik.
Bár a haditengerészet és a légierő egyaránt komoly pénzügyi nyomással szembesül, az F/A-XX program sikerét ebben a helyzetben tehát talán épp az említett megfizethetőség szavatolhatja. A haditengerészet azonban nem is nagyon tehet mást, hiszen emellett pénztárcát égető kérdés még a nukleáris tengeralattjárók és az új romboló hajók finanszírozása is.