Amíg a koronavírus elsősorban Kínára tűnt veszélyesnek, a gazdasági elemzők amiatt aggódtak, hogy hogyan készülnek el így időre a kütyük, amikre a fél világ vár - majd mire Kínában újra felpöröghetett a gyártás, a globális vásárlási kedv pontosan az ellenkező irányba indult el. A The Verge két kutatócéget is idézve kiemeli: okostelefonból sokkal kevesebbet vásároltunk, mint egy évvel korábban.
Kevesebb, mint 300 millió készüléket adtak el világszerte,
ez a szám 2014 óta nem volt ilyen alacsony. A készülékek életciklusa folyamatosan nő, otthon valószínűleg ritkábban is ejtjük le őket, mint egyébként, emellett rengetegen féltik az állásukat, tehát érthető, hogy sokan kivárnak egy ilyen, akár többszázezres kiadással. Ez viszont nem jelenti azt, hogy minden szórakoztatóelektronikai cikk egy sötét raktárban várja, hogy végre valaki bekapcsolja. Szintén a The Verge számolt be arról, hogy televízióból 86%-kal fogy több, mint tavaly ilyenkor, de házimozi hangfalakat, soundbarokat, sőt, még DVD és Blu-Ray lejátszót is lényegesen többet vásárolnak az Egyesült Államokban. Mikrofonból 147%-kal kelt el több, mint korábban, a webkamera pedig több helyen hiánycikk volt, ahogy egyre többen tértek át az otthoni munkára, tanulásra.
A Spotify csak tavaly kezdte igazán komolyan venni a podcast-készítést és hallgatást, de már idén márciusra több mint 700 000 műsorral büszkélkedtek. Ez az elmúlt egy hónapban már egymillióra nőtt a TechCrunch szerint. És mivel a bevételeik elenyésző százaléka jön hirdetésekből, így a megvágott marketing büdzsék sem fájnak annyira a cégnek. Az Xbox Game Pass, amivel előfizetési díjért cserébe játszhatunk játékokkal, szintén ünnepel: már tízmillióan fizetnek elő a Microsoft szolgáltatására.
Az Amazon digitális infrastruktúra üzletága, az Amazon Web Services pedig átlépte a tízmilliárd dolláros árbevételt az elmúlt negyedévben, ami nem meglepő, hiszen az ügyfelei közt megtalálni például a Netflixet is, amelyet sokkal többen vesznek a járvány miatt igénybe. Az AWS a cég legnyereségesebb területe, de a hagyományos Amazon bevételi forrás, az áruházuk is dübörgött, még ha arányaiban kevesebb hasznot is hozott: az év első három hónapjában több mint 75 milliárd dollárt termelt az egész vállalat, igaz, csak két és fél milliárd dollár profittal. És ez csak a kezdet: Jeff Bezos úgy kalkulál, hogy négymilliárd dollárt fognak arra áldozni, hogy biztonságosabban működjenek, míg tart a járvány, ebbe beleértve a saját COVID-tesztelési megoldásaik kialakítását is. Hiába reagált erre csalódottan a tőzsde, Bezos részvényei így is több mint tízmilliárd dollárral érnek többet, mint korábban.
Tim Cook vezérigazgató először a cég történetében azt mondja, hogy nem mernek becslésekbe bocsátkozni a következő negyedévre, mert "nem látnak ki a szélvédőn". Pedig a cég egyelőre jól vette az első akadályokat: egy százalékkal még növekedni is tudtak. Ami szembetűnő, ahogy a Six Colors grafikonjai is megmutatják, hogy már csak az Apple árbevételének a felét adja az iPhone, míg a "Services" kategória, amibe az iCloud tárhelyszolgáltatás mellett az Apple Music és az Apple TV+ is tartozik, lassan a cég pénzének a felét hozza, így tudta ellensúlyozni a csökkenő telefon, tablet és számítógép eladásokat. Az, hogy az új iPhone SE mennyit változtat a helyzeten, kiderül néhány hónap múlva - ahogy az is, hogy a folyamatosan lazuló korlátozások mennyit dobnak a világ vásárlási kedvén.
(Fotó: Pixabay)