A Stellantis a hangzatos ígéretek szerint már 2026-ban beépíti a Factorial szilárdtest-akkumulátorait a Dodge Charger Daytona elektromos modellekbe, igaz egyelőre csak egy demonstárciós jármá flotta formájában. Ha sikerrel járnak, az azonban így is nagy szó, mivel majdnem fél évtizedet verhetnek a versenytársakra – hiszen a legtöbb autógyártó csak 2030-ra tervezi a szilárdtest-akkumulátorral felszerelt elektromos járművek piacra dobását – írja az Interesting Engineering.
A Dodge Charger Daytona elektromos autók az STLA Large platformra épülnek majd, és 390 Wh/kg-ot meghaladó energiasűrűségű akkumulátorokkal rendelkeznek. A Stellantis és a Factorial közötti együttműködés, amelyet 2021-ben egy 75 millió dolláros befektetés indított az útjára, alapvetően fontos volt tehát ehhez a fejlesztéshez. A Factorial a Stellantis-t a cég saját FEST szilárdtestalapú akkumulátor-technológiájával látja el, amely nagyobb teljesítményt, könnyebb súlyt és jelentős költségmegtakarítást ígér a hagyományosan használt lítium-ion alapú megoldásokhoz képest. A számok nyelvén a Factorial technológiája akár 965 kilométeres hatótávot tesz lehetővé, miközben az akkumulátor tömegének 40 százalékos, valamint a méretének a 33 százalékos csökkentését célozza meg a jelenlegi akkumulátorokhoz képest.
Ez az új akkumulátortechnológia a Stellantis Dare Forward 2030 tervének, valamint a nagyszériás márkák – például Jeep, Dodge, Chrysler, Alfa Romeo és Maserati – számára kifejlesztett, fentebb már említett, STLA Large platform része. A platform évente akár kétmillió jármű gyártását teszi lehetővé világszerte, így támogatva a Stellantis célját, hogy vezető szerepet töltsön be az elektromos járművek teljesítményének a növelésében.
Ned Curic, a Stellantis műszaki és technológiai igazgatója így nyilatkozott mindennek kapcsán:
“A Factorial innovatív akkumulátortechnológiájának integrálásával az STLA Large platformban maximalizálhatjuk az elektromos autó kínálatunk bővítésének a lehetőségeit. Így a vásárlók jobb teljesítményt, hosszabb hatótávot és gyorsabb töltési időt élvezhetnek a közeljövőben.”
A Factorial a Mercedes-Benzzel közösen kifejlesztett Solstice szilárdtest akkumulátor révén még magasabb energiasűrűséget is elérhet. A Solstice technológia lenyűgöző, akár 450 Wh/kg energiasűrűséget kínál, amely meghaladja a Tesla 4680 cellák energiasűrűségét is – ez utóbbit ugyanis 272-296 Wh/kg-ra becsülik. A Solstice segítségével a Factorial célja az elektromos járművek hatótávolságának akár 80 százalékos növelése, a jármű súlyának csökkentése, és a fenntarthatóbb akkumulátorgyártás támogatása.
Siyu Huang, a Factorial vezérigazgatója nem spórolt a nagy szavakkal, a technológia hatása kapcsán így nyilatkozott:
“Úgy gondoljuk, hogy a szilárdtestalapú technológia alapvető szerepet játszhat a következő generációs elektromos járművek jobb teljesítményének és alacsonyabb költségeinek a biztosításában.”
(Kép: Dodge Charger Daytona, forrás: Diehl of Moon)