Ezért jelenthet gyilkos fenyegetést az űrben termelt saláta

2024 / 02 / 08 / Felkai Ádám
Ezért jelenthet gyilkos fenyegetést az űrben termelt saláta
A spenót és a saláta egyaránt rendkívül egészséges növények – a Földön legalábbis. A mikrogravitációs környezetben azonban halálos veszélyt jelenthetnek. Elmondjuk, miért.

A friss zöldség, például a saláta és a spenót fogyasztása rendkívül egészséges, sőt még az űrhajósokat is alapvető tápanyagokhoz juttathatja – csak sajnos akad ezekkel egy kis probléma egy új tanulmány alapján legalábbis: a Delaware Egyetem által végzett tanulmány ugyanis megállapította, hogy a szimulált mikrogravitációs körülmények között, a klinosztátnak nevezett eszköz segítségével termesztett növényeknek meglepően nyitottak a gázcserenyílásai, amelyek egyébként a kórokozókkal szembeni védőgátat jelentik. Ez alapján tehát a mikrogravitáció megváltoztatja a növény természetes védekező mechanizmusait, így sebezhetőbbé válik a bakteriális fertőzéssel szemben – különös tekintettel a Salmonella enterica (S. enterica) baktériumra.

A Nemzetközi Űrállomáson (ISS) már most több agresszív baktérium és gomba található, ami az űrhajósok széles körben kialakuló megbetegedésének kockázatát rejti. Harsh Bais, a Delaware Egyetem növénybiológusa kiemelte, hogy az élelmiszerbiztonság fenntartása így értelemszerűen kritikus az űrmissziók során. A kísérlet során salátanövényeket kezeltek S. enterica baktériumokkal, és szimulált mikrogravitációs környezetben figyelték meg a növények válaszát a fertőzésre. Az eredmények azt mutatták, hogy a légcserenyílások váratlanul szélesre tágultak, ami megkönnyítette a baktériumok bejutását. Magyarán ebben a környezetben a légcserenyílás nem volt képes betölteni a szokott védelmi funkcióját.

Egy jótékony baktériumfajjal végzett további kísérletek, amelyek jellemzően védelmet nyújtanak a külső stresszorokkal szemben, sem tudták aktiválni a saláta védekező mechanizmusait a mikrogravitációban, ami arra utal, hogy a légcserenyílások ilyetén változásának oka a növényben végbemenő, alapvető kémiai reakciók leállásában keresendő. Noah Totsline, a tanulmányban résztvevő növénytudós megjegyezte, hogy a növények nem megfelelő reakciója a mikrogravitációs környezetre növeli a sebezhetőségüket.

Az ilyen esetek nagy tanulsága, hogy az űr, de szűkebben tehát a mikrogravitációs környezet mindig tud meglepetéseket okozni – eddig ugyanis már több kutatás is hangsúlyozta, hogy az űrben termelt saláta tápértéke megfelelő, fogyasztása pedig biztonságos, de most tehát kiderült, hogy az élelmiszerbiztonsági intézkedésekkel kapcsolatban további kutatásokra van szükség.

Elképzelhető az is, hogy az űrben olyan növényeket kell majd termelni, amelyeknek kórokozókkal szembeni rezisztenciáját genetikailag növelték meg. Mint az Kali Kniel, a Delaware Egyetem mikrobiológusa hangsúlyozta ennek kapcsán, fontos emellett az is, hogy a másik oldalt is vizsgáljuk, tehát megértsük, hogy a baktériumok pontosan miként viselkednek a mikrogravitációs környezetben.

(Kép: Pixabay/moerschy)