Fájdalmasan szép kép az űrből: galaktikus vízesés

2020 / 10 / 25 / Felkai Ádám
Fájdalmasan szép kép az űrből: galaktikus vízesés
A NASA a szokásosnál is gyönyörűbb képet tett közzé, így legalább valamivel feldobhatjuk ezt a szomorú hétvégét. A képet a Hubble űrtávcső készítette két galaxis összeolvadásáról.

A Hubble űrtávcső képén két galaxis lép egymással kölcsönhatásba: az NGC 2799 galaxist (a kép baloldala) látszólag magába húzza az NGC 2798 galaxis (jobboldal) centruma. A hasonló események végén összeolvadhat a két galaxis, vagy kialakulhat valami egyedi formáció is. A vízesés kifejezés pedig értelemszerűen nem valódi vízre utal, hanem arra, hogy az NGC 2798 csillagai úgy peregnek át a másik galaxisba, miként a vízcseppek. A galaxisok összeolvadása nem gyors folyamat, pár százmillió, de akár több mint egymilliárd földi évet is igénybe vehet. Az összeolvadás egyébként a látszat ellenére nem veszélyezteti az érintett csillagrendszereket, mivel akkora a távolság a csillagok között, hogy az ütközésükre nem kerülhet sor.

Forrás: ESA/Hubble & NASA, SDSS/J. Dalcanton, Judy Schmidt (Geckzilla)

(Címlapkép: wikimedia commons)

Ma kiderül, ki építi meg a járművet, amivel a Holdon közlekednek az űrhajósok
A NASA tervei szerint az első emberes holdi Artemis-küldetés asztronautái még gyalogosan közlekednek, de később egy LTV (Lunar Terrain Vehicle) szállítja majd őket az égitesten. Az űrügynökség ma választja ki, hogy ki építheti meg a járművet, a bejelentést élőben is nézhetjük.