Félkerekű, önegyensúlyozó vonatok és autók – a giroszkópos járművek őrült története: 1. rész

2024 / 02 / 04 / Felkai Ádám
Félkerekű, önegyensúlyozó vonatok és autók – a giroszkópos járművek őrült története: 1. rész
Azt hihetnénk, hogy az önegyensúlyozó járművek olyan technológia, amelytől még távol vagyunk. Pedig ilyen járműveket már a huszadik század elején is fejlesztettek méghozzá sikerrel – akár olyan hatalmas tömegű eszközöket is “félkerékre” pakoltak, mint a vonat. Ám ha így tombolt a giroszkóp-őrület, hova tűntek ezek a járművek?

A félkeréken egyensúlyozó autó izgalmas kaszkadőrlátványosság – na de mi van azzal az autóval, amely mindig félkeréken halad, mert négy helyett mindössze kettő kereke akad? Sőt mi a helyzet a vonattal, amely nem sínpáron, pusztán egy sínen fut? Ezek nem a jövő technológiái, hanem a múlté, ahol elképesztő mérnöki bravúrok állnak ezen fejlesztések mögött.

A giroautó

A kérdés kettős: mi a nyavalya az a giroautó, és egy kétkerekű autó miben különbözik a motortól?

A giroautó egy olyan autó, amely két keréken közlekedik, a motorkerékpárral ellentétben azonban, ahol az egyensúlyt vagy a motoros, vagy magának a járműnek a kialakítása és súlyelosztása, valamint a kerekekből származó giroszkópos hatás tartja fenn, a giroautó egy vagy több giroszkóp használatával éri el az egyensúlyt. Ráadásul míg a motorkerékpárokat az első kerék elfordításával kormányozzák, amit precessziónak neveznek, addig a giroautó kormányzása egyedi egyensúlyi mechanizmusa miatt másképp működik.

A giroautó koncepcióját először Kenneth Brown vetette fel egy 1911-es kitalált történetben, „Két fiú egy girokocsiban: A New York-tól Párizsig tartó autóverseny története” – ami azonban megdöbbentő, hogy mindez nagyon hamar valósággá vált a Shilovski Gyrocar megalkotásával. Ezt a prototípust Pjotr Szilovszkij gróf, egy orosz nemes rendelte meg 1912-ben, és az angliai Wolseley Tool and Motorcar Company meg is építette 1914-ben. A módosított Wolseley C5 motorral hajtott úttörő jármű 2,75 tonnát nyomott, kerékfék azonban nem volt benne, és gigantikus fordulási sugárral rendelkezett. Ugyanebben az évben Londonban be is mutatták:


A Shilovski Gyrocar 1914-ben, Londonban, forrás: wikimedia.commons

Míg a fenti annyira nem volt praktikus jármű, inkább csak a korszak technológiai csodája, addig az 1927-es, a Louis Brennan által tervezett és John Cortauld által finanszírozott girokocsi jelentős előrelépést jelentett. Az első ülések alatt elhelyezett két ellentétes irányban forgó giroszkóp segítségével és a normál autóakkumulátorokkal felszerelt jármű kereke 3500 fordulat/perc sebességgel pörgött, és Morris Oxford motort használt. A jármű kézzel kioldható oldalkerekeket is használt a stabilitás érdekében álló helyzetben. Ami igazán egyedülálló volt Brennan tervezésében, hogy az autó a giroszkóp kikapcsolása után is átmenetileg egyensúlyba hozta magát, köszönhetően a giroszkóp lendületének, és ha a stabilizáló kerekeket elfelejtettük volna kiengedni, az automatikusan kioldódott, nehogy a jármű parkolás közben eldőljön.

Az 1967-es Gyro-X

1967-ben a kaliforniai Gyro Transport Systems megbízta Alex Tremulist, az elismert tervezőt, valamint a giroszkóp specialistát, Thomas Summerst, hogy készítsék el a Gyro-X-et, egy giroszkóposan stabilizált autó prototípusát. Ez a komoly retro sci-fi esztétikával bíró, kétkerekű jármű egyedi, máig szemkápráztatóan szép dizájnnal büszkélkedhet, műszaki szempontból pedig egy 1275 köbcentis Austin Mini motorral szerelték fel és egy komoly technológiai csodával is – a Thomas Summers által kifejlesztett hidraulikus giroszkóppal.

A Gyro-X, amely önmagában is műszaki siker, azonban egyedüli prototípus maradt, és soha nem került gyártásba. Az autó végsebessége 200 km/h volt, és a Science & Mechanics magazin közúti tesztje szerint rendkívüli stabilnak bizonyult még a kanyarokban is. A magazin azt azért hozzátette, hogy amíg a jármű eléri a megfelelő stabilitást a giroszkópokkal, addig szükség volt a behúzható segédkerekre. A járművet egyébként sikerült működőképes állapotba hozni, így megcsodálhatjuk működés közben is:

A kérdés persze, hogy miért jobb egy autó két keréken, mint négyen? Tremulis és Summers szerint azért, mert a Gyro-X kisebb, könnyebb, ezért kevésbé erős motort igényel, mint a hagyományos gépkocsik, emiatt pedig végsősoron hatékonyabb azoknál. Mint látni fogjuk, a hatékonyság egy visszatérő érv ezen járművek, így a giroszkópos vonat mellett.

A 80 lóerős Mini Cooper S motorral hajtott Gyro-X kialakítása lehetővé tette a giroszkópban tárolt mozgási energia innovatív felhasználását kiegészítő energiaforrásként. Ezenkívül a jármű aerodinamikus formája csökkentette a légellenállást, és a mindössze két gumiabroncs csökkentette az útellenállást is. A stabilitásával kapcsolatos kezdeti kétségek ellenére a Gyro-X figyelemreméltó manőverezőképességről tett tanúbizonyságot, és 22 hüvelykes hidraulikus giroszkópjának köszönhetően kanyarodáskor akár 40 fokban is meg tudott dőlni a bukás veszélye nélkül.

Mindez jól hangzik, de sajnos a Gyro-X tökeletesítése még éveket vett volna igénybe, elsősorban a rendkívül összetett tervezési folyamata miatt – ennyi idő azonban már nem állt rendelkezésre: Tremulis és Summers cége, a Gyro Transport Systems 1970 körül csődbe ment, mielőtt a jármű valaha is gyártásba került volna.

A Lane Motor Museum 2012-ben szerezte meg ezt az egyedülálló autótörténeti darabot, és aprólékos restaurálást végzett, így a Gyro-X ismét működőképes állapotba került, mint az tehát a fenti videón látható.

Cikksorozatunk következő részében egy igazi őrületet, egy teljes, vagonokkal rendelkező önegyensúlyozó vonatot mutatunk be a találmányokban tehát nem szűkölködő 20. század elejéről.


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.