Felrobbant a közösségi média: tényleg gyerekpornóval hirdette magát a luxusmárka?

2022 / 11 / 25 / Felkai Ádám
Felrobbant a közösségi média: tényleg gyerekpornóval hirdette magát a luxusmárka?
A Balenciaga nemrég azzal került a hírekbe, hogy szerződést bontottak Kanye Westtel a sztár antiszemita kijelentései miatt, most azonban egy legalábbis „különösnek” nevezhető reklámkampány miatt magyarázkodhatnak.

A TikTokon mindig akad valami aktuális, forró téma. A legutóbbi ilyen a Balenciágához kapcsolódott, ehhez a luxusmárkához, amely nemrég bontott szerződést Kanye Westtel az énekes antiszemita kijelentései miatt. Nagyjából ennek köszönhető, hogy az ügy Amerikában nem kevés politikai színezetet kapott, mivel Kanye ismert jobboldali figura, így a jobboldali véleményformálók szívesen ülnek tort a leszerepelt márka felett. Kérdés persze, hogy mi igaz a kemény vádakból, a Balenciaga tényleg gyerekpornóval hirdette a termékeit a legújabb kampányban? Előzetesen annyit, hogy ez az állítás ebben a formában nyilván túlzás, de a felhasznált motívumok alapján nem is egészen alaptalan. A luxusmárka mindenesetre többször is elnézést kért, azonban több nagyobb lap, így sem a CNN, sem pedig az Independent megkereséseire nem válaszolt eddig. Tegyük hozzá a teljesség kedvéért, hogy mindez persze nem menti fel Westet!

Na de, nézzük, mi történt az Independent fentebb már linkelt összefoglalója alapján! A Balenciaga divatfotókon futtatta az idei, „Toy Stories” című kampányát, melyen gyerekmodellek tartják a cég táskáit, melyek a Paris Fashion Week Spring/Summer 2023 kollekció részei. Ez így leírva roppant ártatlanul hangzik, a képekre pillantva viszont nem ez a helyzet. A legnagyobb felháborodást az váltotta ki, hogy a plüssállatok különbző, a BDSM szexuális kultúrához tartozó felszerelést viselnek: tehát szögekkel kivert bőröltözékeket, lakatot és ilyesmiket. A képek elrendezése is különös, a gyerekek inkább felnőttnek tűnő környezetben láthatóak: például egy franciaágyon vagy elheverve egy kanapén különböző egyértelműen felnőtteknek szánt termékek közt. Többen kifogásolták azt is, hogy emiatt a gyerekek tárgyiasítása történik, mintha ők is csak egyek lennének a használati tárgyak közül.

A lenti Twitter-bejegyzés egyébként Shoe0nhead-től származik, aki alt-rigth-os youtuberként kezdte, mostanra viszont szakított azzal az oldallal, de ettől független az amerikai baloldalt továbbra is kritizálja.

A Balenciaga minderre reagált is, kedden kiadtak egy közleményt az Instagramon, amelyben sajnálatukat fejezték ki, egyben bocsánatot kértek, és elismerték, hogy ezeket a táskákat nem kellett volna gyerekekkel hirdetni, a képeket pedig törölték. A sztori azonban itt nem állt meg, mert mint kiderült, a „gyerekvonal” elég erős a cég friss marketingjében. Ennek jele például, hogy egy másik képen, amit a Balenciaga egy másik, az Adidas-szal (szintén egy márka, amely a közelmúltban az említett okok miatt szakított Kanye Westtel) közös kampányához használt, egy retikül látható, az alatt pedig néhány papír. A papírokon az amerikai Supreme Court (Legfelső Bíróság) döntése olvasható a gyerekpornográfiával kapcsolatban. Mint az Independent írja:

„A megjelenített bírósági iratok a 2008-as Legfelsőbb Bíróság, Egyesült Államok kontra Williams ügyből származnak, amely bűncselekménnyé nyilvánította a gyermekpornográfiával kapcsolatos kerítési tevékenységet. Az ítélet megerősítette a PROTECT törvény alkotmányosságát, amely egy szövetségi törvény, amely szigorította a szexuális kizsákmányolás és a gyermekek egyéb bántalmazásának büntetését.

Mások azt állították, hogy a Balenciaga kézitáska mellett kihelyezett bírósági dokumentumok egy látható része egy másik Legfelsőbb Bírósági ügyre, az Ashcroft kontra Free Speech Coalition-ra hivatkozik. A 2002-es ügyben a bíróság hatályon kívül helyezte a gyermekpornográfia megelőzéséről szóló 1996. évi törvény (CPPA) egy részét, és úgy döntött, hogy a virtuális gyermekpornográfia védett beszéd.”

A Free Speech Coalition az Egyesült Államok pornográfiai és felnőtt szórakoztatóiparának non-profit kereskedelmi egyesülete (lényegében pornóipari cégek érdekvédelmi szerveződése), és a fenti döntés az 1996-os Child Pornography Prevention Act (CPPA) felülbírálata bizonyos pontokon. A per során lényegében azt kifogásolták, hogy gyerekpornónak számít az is az 1996-os törvény túl széleskörű értelmezése alapján, amely felvételekben gyerekek nem érintettek – így tehát minden videó, amelyen úgy tűnhet, hogy abban gyerekek vesznek részt. Ez tehát egyformán vonatkozott a rajzfilmekre, animációkra, vagy olyan felvételekre, amelyekben fiatalkorúaknak látszó, de valójában idősebb szereplők vettek részt.

A Balenciaga ezen papírok szerepeltetéséért is elnézést kért, és jogi lépéseket helyezett kilátásba azokkal szemben, akik felelősek voltak a díszlet berendezéséért.

Többen nem csak a márkát, de a fotókat készítő fényképészt is kritizálták – a képeket egyébként Gabriele Galimberti, a National Geographic fotósa lőtte, aki aztán szintén kiadott egy közleményt, miután az állítása szerint rengeteg gyűlölködő üzenetet kapott a képek miatt. Galimberti állítása szerint neki nincs köze azokhoz a fotókhoz, melyeken a bírósági döntések szerepelnek, valamint sem a termékeket, sem a modelleket nem ő választotta ki, ahogy ezek kombinációját sem. Magyarán ő csak a képeket készítette el (azt azért páran megemlítik ennek kapcsán, hogy feltűnhetett volna neki, hogy mennyire problémásak ezek a képek).

A Balenciaga egyébként szép csendben törölte időközben a Twitter oldalát is, ezt a döntésüket azonban nem indokolták. Többen megemlítik azonban ezzel kapcsolatban, hogy Elon Musk miután átvette a Twittert, első számú feladatának nevezte, hogy megszabadítsa a platformot a gyerekek kihasználásával kapcsolatos tartalmaktól. A közösségi felületeken megemlítik azt is egyesek, hogy azóta az ilyen tartalmakhoz vezető hashtagek tényleg nem működnek.

Az persze erősen kérdéses, hogy a kettő közt akad-e összefüggés, de a reklámkampány fényében az egybeesés legalábbis említésre méltó. A kérdésre visszatérve: gyerekpornóval hirdette magát a Balenciaga? Törvényi értelemben nyilván nem, de erősen szuggesztív, provokatív képeket vetett be. Persze a provokáció régóta a Balenciaga imázsának a része (a párizsi divathéten ezeket a táskákat például összevert arcú, vérző orrú modellek mutatták be), de úgy tűnik, hogy valaki most egy kicsit túltolta a gyerekbiciklit.

(Kép: Flickr/DEE_1122)


Bárki is lesz az amerikai elnök, a Google és a Facebook nem fognak túl jól járni
Bárki is lesz az amerikai elnök, a Google és a Facebook nem fognak túl jól járni
Donald Trump alelnök-jelöltje, J. D. Vance, és a legvalószínűbb demokrata elnökjelölt, Kamala Harris sem lenne könnyű ellenfél a Szilícium-völgy nagyvállalatainak.
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
A bolygón a jelenleg ismert élethez szükséges az oxigén, ami biológiai úton keletkezett fény segítségével fotoszintézissel. Vagy mégsem? Egy mostani, döbbenetes felfedezés szerint az oxigén előállításához sem fényre, sem biológiai folyamatokra nincs feltétlen szükség. Az óceán mélye olyan titkát fedte fel, ami mindent megkérdőjelez.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.