Felrobbant a közösségi média: tényleg gyerekpornóval hirdette magát a luxusmárka?

2022 / 11 / 25 / Felkai Ádám
Felrobbant a közösségi média: tényleg gyerekpornóval hirdette magát a luxusmárka?
A Balenciaga nemrég azzal került a hírekbe, hogy szerződést bontottak Kanye Westtel a sztár antiszemita kijelentései miatt, most azonban egy legalábbis „különösnek” nevezhető reklámkampány miatt magyarázkodhatnak.

A TikTokon mindig akad valami aktuális, forró téma. A legutóbbi ilyen a Balenciágához kapcsolódott, ehhez a luxusmárkához, amely nemrég bontott szerződést Kanye Westtel az énekes antiszemita kijelentései miatt. Nagyjából ennek köszönhető, hogy az ügy Amerikában nem kevés politikai színezetet kapott, mivel Kanye ismert jobboldali figura, így a jobboldali véleményformálók szívesen ülnek tort a leszerepelt márka felett. Kérdés persze, hogy mi igaz a kemény vádakból, a Balenciaga tényleg gyerekpornóval hirdette a termékeit a legújabb kampányban? Előzetesen annyit, hogy ez az állítás ebben a formában nyilván túlzás, de a felhasznált motívumok alapján nem is egészen alaptalan. A luxusmárka mindenesetre többször is elnézést kért, azonban több nagyobb lap, így sem a CNN, sem pedig az Independent megkereséseire nem válaszolt eddig. Tegyük hozzá a teljesség kedvéért, hogy mindez persze nem menti fel Westet!

Na de, nézzük, mi történt az Independent fentebb már linkelt összefoglalója alapján! A Balenciaga divatfotókon futtatta az idei, „Toy Stories” című kampányát, melyen gyerekmodellek tartják a cég táskáit, melyek a Paris Fashion Week Spring/Summer 2023 kollekció részei. Ez így leírva roppant ártatlanul hangzik, a képekre pillantva viszont nem ez a helyzet. A legnagyobb felháborodást az váltotta ki, hogy a plüssállatok különbző, a BDSM szexuális kultúrához tartozó felszerelést viselnek: tehát szögekkel kivert bőröltözékeket, lakatot és ilyesmiket. A képek elrendezése is különös, a gyerekek inkább felnőttnek tűnő környezetben láthatóak: például egy franciaágyon vagy elheverve egy kanapén különböző egyértelműen felnőtteknek szánt termékek közt. Többen kifogásolták azt is, hogy emiatt a gyerekek tárgyiasítása történik, mintha ők is csak egyek lennének a használati tárgyak közül.

A lenti Twitter-bejegyzés egyébként Shoe0nhead-től származik, aki alt-rigth-os youtuberként kezdte, mostanra viszont szakított azzal az oldallal, de ettől független az amerikai baloldalt továbbra is kritizálja.

A Balenciaga minderre reagált is, kedden kiadtak egy közleményt az Instagramon, amelyben sajnálatukat fejezték ki, egyben bocsánatot kértek, és elismerték, hogy ezeket a táskákat nem kellett volna gyerekekkel hirdetni, a képeket pedig törölték. A sztori azonban itt nem állt meg, mert mint kiderült, a „gyerekvonal” elég erős a cég friss marketingjében. Ennek jele például, hogy egy másik képen, amit a Balenciaga egy másik, az Adidas-szal (szintén egy márka, amely a közelmúltban az említett okok miatt szakított Kanye Westtel) közös kampányához használt, egy retikül látható, az alatt pedig néhány papír. A papírokon az amerikai Supreme Court (Legfelső Bíróság) döntése olvasható a gyerekpornográfiával kapcsolatban. Mint az Independent írja:

„A megjelenített bírósági iratok a 2008-as Legfelsőbb Bíróság, Egyesült Államok kontra Williams ügyből származnak, amely bűncselekménnyé nyilvánította a gyermekpornográfiával kapcsolatos kerítési tevékenységet. Az ítélet megerősítette a PROTECT törvény alkotmányosságát, amely egy szövetségi törvény, amely szigorította a szexuális kizsákmányolás és a gyermekek egyéb bántalmazásának büntetését.

Mások azt állították, hogy a Balenciaga kézitáska mellett kihelyezett bírósági dokumentumok egy látható része egy másik Legfelsőbb Bírósági ügyre, az Ashcroft kontra Free Speech Coalition-ra hivatkozik. A 2002-es ügyben a bíróság hatályon kívül helyezte a gyermekpornográfia megelőzéséről szóló 1996. évi törvény (CPPA) egy részét, és úgy döntött, hogy a virtuális gyermekpornográfia védett beszéd.”

A Free Speech Coalition az Egyesült Államok pornográfiai és felnőtt szórakoztatóiparának non-profit kereskedelmi egyesülete (lényegében pornóipari cégek érdekvédelmi szerveződése), és a fenti döntés az 1996-os Child Pornography Prevention Act (CPPA) felülbírálata bizonyos pontokon. A per során lényegében azt kifogásolták, hogy gyerekpornónak számít az is az 1996-os törvény túl széleskörű értelmezése alapján, amely felvételekben gyerekek nem érintettek – így tehát minden videó, amelyen úgy tűnhet, hogy abban gyerekek vesznek részt. Ez tehát egyformán vonatkozott a rajzfilmekre, animációkra, vagy olyan felvételekre, amelyekben fiatalkorúaknak látszó, de valójában idősebb szereplők vettek részt.

A Balenciaga ezen papírok szerepeltetéséért is elnézést kért, és jogi lépéseket helyezett kilátásba azokkal szemben, akik felelősek voltak a díszlet berendezéséért.

Többen nem csak a márkát, de a fotókat készítő fényképészt is kritizálták – a képeket egyébként Gabriele Galimberti, a National Geographic fotósa lőtte, aki aztán szintén kiadott egy közleményt, miután az állítása szerint rengeteg gyűlölködő üzenetet kapott a képek miatt. Galimberti állítása szerint neki nincs köze azokhoz a fotókhoz, melyeken a bírósági döntések szerepelnek, valamint sem a termékeket, sem a modelleket nem ő választotta ki, ahogy ezek kombinációját sem. Magyarán ő csak a képeket készítette el (azt azért páran megemlítik ennek kapcsán, hogy feltűnhetett volna neki, hogy mennyire problémásak ezek a képek).

A Balenciaga egyébként szép csendben törölte időközben a Twitter oldalát is, ezt a döntésüket azonban nem indokolták. Többen megemlítik azonban ezzel kapcsolatban, hogy Elon Musk miután átvette a Twittert, első számú feladatának nevezte, hogy megszabadítsa a platformot a gyerekek kihasználásával kapcsolatos tartalmaktól. A közösségi felületeken megemlítik azt is egyesek, hogy azóta az ilyen tartalmakhoz vezető hashtagek tényleg nem működnek.

Az persze erősen kérdéses, hogy a kettő közt akad-e összefüggés, de a reklámkampány fényében az egybeesés legalábbis említésre méltó. A kérdésre visszatérve: gyerekpornóval hirdette magát a Balenciaga? Törvényi értelemben nyilván nem, de erősen szuggesztív, provokatív képeket vetett be. Persze a provokáció régóta a Balenciaga imázsának a része (a párizsi divathéten ezeket a táskákat például összevert arcú, vérző orrú modellek mutatták be), de úgy tűnik, hogy valaki most egy kicsit túltolta a gyerekbiciklit.

(Kép: Flickr/DEE_1122)


Hello Szülő! Ha a gyereked nem tud valamit, akkor téged fog kérdezni. De ha te szülőként nem tudsz valamit, akkor kihez fordulsz?
A digitális kor szülői kihívásairól is találhattok szakértői tippeket, tanácsokat, interjúkat, podcastokat a Telekom családokat segítő platformján, a https://helloszulo.hu/ oldalon.
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Repül már a vén diák. Hová? Hová?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogy áll a magyar lakosság generációkra bontva a kiberbiztonsághoz? – Erről szól az ESET rendkívül átfogó felmérése, amelyből olyan meglepő eredmények is kiderülnek, hogy kik a romantikus csalások legfőbb célpontjai, miközben az adott csoport nem is nagyon ismeri ezt a fenyegetést.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.