Múlt vasárnap a Manhattanben lévő helikopterleszállóról egy meglepően csendes légi jármű indult útnak, majd ment egy kört az East River felett. Ez ma még szokatlannak számít, a város tervei szerint azonban alig több mint egy év múlva mindennapi látvánnyá válhatnak a belváros felett közlekedő elektromos légi taxik. A Joby eVTOL-ja (elektromos, egy helyből való fel-, és leszállásra alkalmas légi járműve) New York-i szereplése előtt alig egy hónappal hajtotta végre első, pilótás tesztrepülését Kaliforniában, ahol a négyszemélyes helikoptert fejlesztő vállalatot is alapították, 2009-ben. Az akkor még csupán 7 mérnököt foglalkoztató cég 2012-ben a NASA hivatalos partnerévé avanzsált, és mára több mint 1500 alkalmazottat számlál, akik a zéró kibocsátású, körülbelül 300 kilométer per órás sebességre képes, városi légi taxik fejlesztésén és tökéletesítésén dolgoznak.
JoeBen Bevirt, a Joby alapítója és vezérigazgatója a vasárnapi tesztrepülés eseményén dicsérte a New York-i városvezetést, amiért elősegíti, hogy a kibocsátásmentes repülés "megfizethető, mindennapi valósággá" váljon a New York-iak számára. Bevirt emellett kiemelte, hogy az általuk gyártott eVTOL-nak nem csak a nulla szén-dioxid-kibocsátás, de a repülés közben keltett alacsony zajszint is nagy előnye a hagyományos helikopterekhez képest. A NASA-val közösen végzett tesztek szerint ugyanis 500 méteres magasságban az elektromos légi taxi körülbelül 45,2 decibel erősségű zajt generál, ami nagyjából egy normál emberi beszélgetés hangerejének felel meg. Ezzel szemben egy hagyományos helikopter zajszintje több mint 100 decibeles.
A vállalat a Delta Airlines légitársasággal együttműködve New Yorkban szeretné először bevezetni a légi taxiszolgáltatást, persze csak az amerikai Szövetségi Légiközlekedési Hatóság (FAA) jóváhagyását követően, amit a Joby várhatóan 2025-ben fog megkapni. Az eVTOL taxik a tervek szerint Manhattant és a JFK repülőteret kötik majd össze, a két helyszín között a repülés pedig a becslések szerint körülbelül 7 percet vesz majd igénybe.
A Joby és versenytársai - például az Archer, a Wisk, a Lilium és még sok más cég - nem csak az Egyesült Államok határain belül fog majd légi taxikat üzemeltetni. A közelmúltban a Joby például bejelentette, hogy Dél-Korea, Japán és az Egyesült Arab Emírségek is azok között az országok között van, ahol a cég eVTOL-hálózatot épít majd ki, de a Deltával való együttműködés keretében a vállalat az Egyesült Királyságban is jelen lesz.
(Borítókép: Joby)