Vitézy Dávid már gyermekkorában is a villamosok, buszok és trolik bűvkörében élt és már fiatalon igyekezett minél jobb kapcsolatot kialakítani az akkori Budapest tömegközlekedésének működtetésében részt vállaló emberekkel, így az átlagosnál alaposabb ismereteket szerzett arról, hogyan is zajlik a gyakorlatban az infrastruktúra fenntartása. Később a BKK (Budapesti Közlekedési Központ) alapító vezérigazgatójaként ezt a tudását tudta kamatoztatni és olyan fejlesztéseket végezni, ami egyre inkább a modernizáció és digitalizáció irányába vitte a fővárosi közlekedésirányítást.
A tömegközlekedés szerepe egyértelműen kulcsfontosságú a nagyvárosok életében és a lakosok mobilitásának segítéséhez kiemelt módon járul hozzá, mégis sok helyen az autóforgalom élvezi az elsődleges támogatást. Budapesten a tömegközlekedési infrastruktúra jól kiépített és sok esetben, például a villamoshálózat tekintetében, a világ egyik legforgalmasabb és legjobban kihasznált rendszerét képviseli, de sok még a megoldásra váró probléma. Vitézy szerint az, hogy hogyan használjuk fel a közterületeket a városban, egyáltalán nem képezi le a valós igényeket, ezért ezeknek az igényeknek, szükségleteknek a felmérésével és figyelembevételével kell a közlekedést megszervezni. A belső kerületek egyes területeinek forgalomcsillapítása például azért is fontos feladat lenne, mert az itt élők körülbelül 80%-a gyalogosan, kerékpárral vagy tömegközlekedéssel jár nap mint nap, de az utcák jelentős részét mégis az autók foglalják el. Az ilyen típusú aránytalanságokat kellene felszámolni, hogy a város mindenki számára élhetőbb legyen.
De hogyan nézne ki a főváros, ha a ma még gyerekcipőben járó és ritkaságnak számító technológiák: az önvezető taxik, légitaxik, eVTOL-ok népesítenék be az utcákat és felettük az eget? Milyen hatással lehetne az általuk hozott változás a tömegközlekedésre? Az agglomerációk fejlesztésétől kezdve a vasúti közlekedés problémáin és ezek lehetséges kiküszöbölésén át az elektromos autók és önvezető taxik jövőjéig számos aktuális kérdéssel kapcsolatban osztotta meg gondolatait Vitézy Dávid a Bosch Rexroth RE:FACT podcastjában.
A kéthetenként új résszel jelentkező RE:FACT bemutatja a jövőnket aktívan formáló legizgalmasabb embereket, cégeket és technológiai újításokat az ipar, a számítástechnika, és úgy általában a mindennapi élet színterein. A házigazda: Juhász Bálint. A korábbi epizódokat itt találod.
A cikk elkészítésében együttműködő partnerünk volt a RE:FACT Podcast.
(Fotó: NyitraiD/Wikimedia Commons, m-gucci/Getty Images)
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR