Felvették, ahogy nagyokat köp egy fekete lyuk

2020 / 04 / 09 / Felkai Ádám
Felvették, ahogy nagyokat köp egy fekete lyuk
A tudósoknak azt sikerült rögzíteniük, ahogy egy fekete lyuk anyagokat köpköd magából.

A videót az Event Horizon Telescope (EHT) program részeként sikerült felvenni. Ezzel a teleszkóppal egyébként korábban már egy fekete lyukat is megörökítettek.

A videón látható esemény egy ötmilliárd fényév távolságban elhelyezkedő kvazárban történt a Szűz csillagképben. A fekete lyuk a mozgóképen plazmát vet ki magából. A kvazár a lényegében egy galaxis szíve, melyben egy fekete lyuk található. Ezt a fekete lyukat néhány fényév átmérőjű korong veszi körül, amely szétesett anyagból áll.

A fekete lyukból távozó plazma a fénysebesség 99,5 százalékával mozog. A képeket a „very long baseline interferometry” nevű technológia segítségével rögzítették – ennek lényege, hogy adatokat gyűjt és szinkronizál egy csomó rádióantennából a Föld körül, aminek eredménye egyetlen hatalmas, Föld-nagyságú teleszkóp.

A videófelvétel elkészülte óriási előrelépést jelent az EHT csapatának.