Furcsa hírt rebesgetnek az első európai Tesla-gyár építéséről

2020 / 01 / 14 / Perei Dóra
Furcsa hírt rebesgetnek az első európai Tesla-gyár építéséről
Alaposan a zsebébe kell nyúlnia a Fiat Chrysler-nek, hogy az előttünk álló időszakban teljesíteni tudja a szén-dioxid-kibocsátására vonatkozó Európai Uniós előírásokat. Pénzügyi számítások szerint ugyanis körülbelül két milliárd dollárra rúghat az olasz-amerikai autógyártó Teslával kötött egyezsége. De mi szükség minderre, és hogyan profitálhatnak kölcsönösen az ügyből?

A valódi érdekesség mégis az, hogy a Fiat Chrysler anyagi hozzájárulásával épülhet meg az első európai Tesla-gyár, cserébe pedig az amerikai elektromosautó-gyártó eladott járműveit beszámítják flottájába. Michael Manley, a Fiat Chrysler vezérigazgatója 2019 tavaszán bejelentette, hogy

hajlandóak több száz millió eurót fizetni a Teslának azért, hogy eladott elektromos autóikat beszámítsák az FCA európai flottájába.

Ezáltal flottaszinten megugorhatják az Unió szigorú szén-dioxid-kibocsátási értékét. Az erre fordított pontos összeg üzleti titoknak számít, iparági elemzők becslései szerint azonban a megállapodás (2023-ig bezárólag) mintegy két milliárd dollár költséget jelent a Fiat Chrysler-nek. Ben Kallo, a Baird elemzője két fontos dologra is felhívja a befektetők figyelmét a Bloomberg cikkében:

  1. Az egyezség negyedévente százötven-kétszáz millió dollár profitot jelenthet a Teslanak,
  2. A Fiat Chrysler ezzel a lépéssel voltaképp bevállalta az első európai Tesla-gyár finanszírozását.

Hozzátette: természetesen nincs kőbe vésve, hogy a Tesla valóban erre költi majd a beérkező összeget, de még ha így is tenne, akkor is csak részben finanszírozhatja ebből a gyárépítés költségeit. Merthogy a projekt összesen mintegy négy milliárd euróba kerülhet, legalábbis ez derül ki a Frankfurter Allgemeine Zeitung korábbi beszámolójából.

Elon Musk tavaly novemberben közölte, hogy Németország fővárosát választották az első Tesla gyár helyszínéül, az új berlini repülőtér közelében. Terveik szerint a négyszázhúsz focipályát lefedő alapterületű üzemből évente ötszázezer autó gurulhat ki, és körülbelül tízezer embernek jelent új munkahelyet. A kivitelezés előreláthatóan 2020-ban kezdődik, a járművek mellett pedig akkumulátorokat és teljes hajtásláncokat is gyártanak. Az első autó a Model Y lesz, a Model 3 gyártása később indul.

Nem puszta szívességből szponzorálják a Teslát

Az Európai Bizottság és Tanács komoly környezetvédelmi lépéseket tervez, ezért korábban elfogadtak egy rendeletet, melynek értelmében az autógyártóknak 2021-re átlagosan kilencvenöt gramm/kilométerre kell mérsékelniük szén-dioxid-kibocsátásukat. Ehhez képest a Jato Dynamics statisztikáiban jól látszik, hogy

2018-ban csökkenés helyett emelkedett a flottaszintű szén-dioxid kibocsátás. Az alulteljesítők között volt a Fiat is, melynek átlagos károsanyag-kibocsátása 115,6 g/km-ről 119,2 g/km-re emelkedett.

Ha a cég nem tesz eleget az előírásoknak 2021-re, a Bizottság hatalmas büntetésekkel sújtja. Mindezek tükrében már nem is olyan meglepő, miért hajlandó százmillió eurós összegeket fizetni riválisának. A Fiat Chrysler elektromobilitásra vonatkozó terveit még 2018 nyarán prezentálta a cégcsoport befektetőinek; akkor többek között megígérte, hogy  2021 végére felhagynak a dízel technológia alkalmazásával, és összesen kilenc milliárd eurót fordítanak részben- és teljesen elektromos autók fejlesztésére, 2022-ig bezárólag.

A Fiat hosszú távon profitálhat a Tesla segítségével

A Tesla és a Fiat Chrysler furcsa szövetségének létrejöttének kulcseleme az Európai Unió által létrehozott saját kreditrendszer, melyben lényegében 'díjazza' (vagy inkább ösztönzi) az alternatív meghajtású járművek értékesítését. Rendszerük lényege, hogy a kilométerenként ötven grammnál kevesebb szén-dioxidot kibocsátó környezetbarát járműveket az értékesítés évétől függően különböző szorzókkal veszik figyelembe. Leegyszerűsítve, ha egy gyártó 2020-ban elad egyet az említett környezetbarát autóból, akkor annak kibocsátását duplán figyelembe veszik a teljes flotta átlagos kibocsátásának meghatározásakor. Mivel a Tesla kizárólag zéró emissziós járműveket értékesít, az a későbbiekben nyilvánvalóan jól jön majd a Fiat Chrysler flottaszintű széndioxid-kibocsátásának beszámításánál, vagyis így minden bizonnyal megfelelnek a szigorú előírásoknak.

(Fotó: Player.hu via Getty Images)

 

 


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Autót vennél mostanában? Nézz bele a PLAYER AUTÓTESZT ROVATÁBA!
Minden friss és izgalmas autót kipróbálunk, amit csak tudunk, legyen az dízel vagy elektromos, olcsó vagy luxus, kétszemélyes vagy kisbusz!
Történet az autóról, ami rádióhullámokból állított elő energiát állítólag
Történet az autóról, ami rádióhullámokból állított elő energiát állítólag
A rádióhullámok a Földön mindenütt jelen vannak – ebből adódik az ötlet, hogy ha ezt energiaként hasznosíthatnánk, akkor nem kellene az eszközeinket tölteni. Ez az elképzelés önmagában nem új, a lépték viszont igen: egy egész autó működtetésére ugyanis sosem tűnt elégnek az így nyerhető energia. Legalábbis nem tűnt annak egészen 2015-ig.
Háromszázezer autón vizsgálták, hogy az elektromos vagy a benzines modellek a megbízhatóbbak
Háromszázezer autón vizsgálták, hogy az elektromos vagy a benzines modellek a megbízhatóbbak
Az amerikai Consumer Reports kutatása szolgált egy-két meglepetéssel.
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.