Furcsa hírt rebesgetnek az első európai Tesla-gyár építéséről

2020 / 01 / 14 / Perei Dóra
Furcsa hírt rebesgetnek az első európai Tesla-gyár építéséről
Alaposan a zsebébe kell nyúlnia a Fiat Chrysler-nek, hogy az előttünk álló időszakban teljesíteni tudja a szén-dioxid-kibocsátására vonatkozó Európai Uniós előírásokat. Pénzügyi számítások szerint ugyanis körülbelül két milliárd dollárra rúghat az olasz-amerikai autógyártó Teslával kötött egyezsége. De mi szükség minderre, és hogyan profitálhatnak kölcsönösen az ügyből?

A valódi érdekesség mégis az, hogy a Fiat Chrysler anyagi hozzájárulásával épülhet meg az első európai Tesla-gyár, cserébe pedig az amerikai elektromosautó-gyártó eladott járműveit beszámítják flottájába. Michael Manley, a Fiat Chrysler vezérigazgatója 2019 tavaszán bejelentette, hogy

hajlandóak több száz millió eurót fizetni a Teslának azért, hogy eladott elektromos autóikat beszámítsák az FCA európai flottájába.

Ezáltal flottaszinten megugorhatják az Unió szigorú szén-dioxid-kibocsátási értékét. Az erre fordított pontos összeg üzleti titoknak számít, iparági elemzők becslései szerint azonban a megállapodás (2023-ig bezárólag) mintegy két milliárd dollár költséget jelent a Fiat Chrysler-nek. Ben Kallo, a Baird elemzője két fontos dologra is felhívja a befektetők figyelmét a Bloomberg cikkében:

  1. Az egyezség negyedévente százötven-kétszáz millió dollár profitot jelenthet a Teslanak,
  2. A Fiat Chrysler ezzel a lépéssel voltaképp bevállalta az első európai Tesla-gyár finanszírozását.

Hozzátette: természetesen nincs kőbe vésve, hogy a Tesla valóban erre költi majd a beérkező összeget, de még ha így is tenne, akkor is csak részben finanszírozhatja ebből a gyárépítés költségeit. Merthogy a projekt összesen mintegy négy milliárd euróba kerülhet, legalábbis ez derül ki a Frankfurter Allgemeine Zeitung korábbi beszámolójából.

Elon Musk tavaly novemberben közölte, hogy Németország fővárosát választották az első Tesla gyár helyszínéül, az új berlini repülőtér közelében. Terveik szerint a négyszázhúsz focipályát lefedő alapterületű üzemből évente ötszázezer autó gurulhat ki, és körülbelül tízezer embernek jelent új munkahelyet. A kivitelezés előreláthatóan 2020-ban kezdődik, a járművek mellett pedig akkumulátorokat és teljes hajtásláncokat is gyártanak. Az első autó a Model Y lesz, a Model 3 gyártása később indul.

Nem puszta szívességből szponzorálják a Teslát

Az Európai Bizottság és Tanács komoly környezetvédelmi lépéseket tervez, ezért korábban elfogadtak egy rendeletet, melynek értelmében az autógyártóknak 2021-re átlagosan kilencvenöt gramm/kilométerre kell mérsékelniük szén-dioxid-kibocsátásukat. Ehhez képest a Jato Dynamics statisztikáiban jól látszik, hogy

2018-ban csökkenés helyett emelkedett a flottaszintű szén-dioxid kibocsátás. Az alulteljesítők között volt a Fiat is, melynek átlagos károsanyag-kibocsátása 115,6 g/km-ről 119,2 g/km-re emelkedett.

Ha a cég nem tesz eleget az előírásoknak 2021-re, a Bizottság hatalmas büntetésekkel sújtja. Mindezek tükrében már nem is olyan meglepő, miért hajlandó százmillió eurós összegeket fizetni riválisának. A Fiat Chrysler elektromobilitásra vonatkozó terveit még 2018 nyarán prezentálta a cégcsoport befektetőinek; akkor többek között megígérte, hogy  2021 végére felhagynak a dízel technológia alkalmazásával, és összesen kilenc milliárd eurót fordítanak részben- és teljesen elektromos autók fejlesztésére, 2022-ig bezárólag.

A Fiat hosszú távon profitálhat a Tesla segítségével

A Tesla és a Fiat Chrysler furcsa szövetségének létrejöttének kulcseleme az Európai Unió által létrehozott saját kreditrendszer, melyben lényegében 'díjazza' (vagy inkább ösztönzi) az alternatív meghajtású járművek értékesítését. Rendszerük lényege, hogy a kilométerenként ötven grammnál kevesebb szén-dioxidot kibocsátó környezetbarát járműveket az értékesítés évétől függően különböző szorzókkal veszik figyelembe. Leegyszerűsítve, ha egy gyártó 2020-ban elad egyet az említett környezetbarát autóból, akkor annak kibocsátását duplán figyelembe veszik a teljes flotta átlagos kibocsátásának meghatározásakor. Mivel a Tesla kizárólag zéró emissziós járműveket értékesít, az a későbbiekben nyilvánvalóan jól jön majd a Fiat Chrysler flottaszintű széndioxid-kibocsátásának beszámításánál, vagyis így minden bizonnyal megfelelnek a szigorú előírásoknak.

(Fotó: Player.hu via Getty Images)

 

 


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.