s

Furcsa üzenetet sugárzott a NASA a Vénuszra

2024 / 07 / 17 / Bobák Zsófia
Furcsa üzenetet sugárzott a NASA a Vénuszra
"Ki nem állhatom az esőt" - többek között ez volt az üzenet tartalma, amelyet az űrügynökség Deep Space Network hálózatán küldtek a Vénuszra.

A NASA első alkalommal küldött hip-hop számot a világűrbe és az eseményhez egy nagysikerű amerikai rappernek, Missy Elliottnak a The Rain című számát választották, amellyel az előadó debütált 1997-ben. A közvetítés mindössze a második alkalom volt, aminek során a NASA dalt sugárzott a Deep Space Network hálózatán keresztül - az első ilyen esetre 2008-ban került sor, ekkor a Beatles Across the Universe száma indult a mélyűrbe február 4-én, hogy így ünnepeljék a NASA és egyúttal a DSN alapítását (igaz, hogy a NASA hivatalosan 1958. október 1-jén jött létre).

A DSN-t a NASA az űrmissziók kommunikációs rendszereinek kezelésére hozta létre és az első rádióállomásokat még a DSN előfutáraként az 1950-es években telepítették Nigériában, Szingapúrban és Kaliforniában. Azóta a rendszer jelentősen kibővült és kaliforniai, spanyol és ausztrál állomásai fontos szerepet töltenek be az űrprogramok kivitelezésében. A hálózatot persze általában nem dalok sugárzására használják, de július 12-én újfent kivételt tettek a NASA munkatársai és helyi idő szerint 10:05-kor elindították Elliott számát a Vénusz felé. A Vénuszra azért esett a választás, mert ez a rapper kedvenc bolygója, ami az erőt, szépséget és a fejlődést szimbolizálja az előadó szerint, emellett a bolygó kiemelt helyet kap az ügynökség jövőbeli programjai között is, mivel több missziót is terveznek ide indítani, köztük a DAVINCI és a VERITAS küldetéseket.

A NASA közleményében azt nem részletezték, hogy pontosan miért döntöttek a szám sugárzása mellett, de azt elmondták, a dalszöveg inspiráló üzenetként szolgálhat. A közvetítés a 34 méter széles Deep Space Station 13 antenna segítségével valósult meg, és a dal 254 millió kilométert utazott, így a jel körülbelül 14 perc alatt érte el a bolygót.

(Fotó: NASA/JPL-Caltech/Peter Rubin)

Az indítóállásról nézve méginkább mellbevágó, ahogy a hatalmas Super Heavy visszatér
Ahogy arról korábban írtunk, a SpaceX vasárnap első alkalommal hozta vissza épségben a Starship-rendszer első fokozatát, azaz a Super Heavyt, mégpedig nem is akárhogy: a hatalmas, 70 méter magas gyorsítórakétát az indítóállásra szerelt robotizált karok segítségével kapták el.
A tudományos fantasztikum hozta meg a hírnevét, most a valóságban is küldetés indult az Europához
Ne kíséreljétek meg itt a leszállást - szólt az Űrodisszeia figyelmeztetése a Jupiter jeges holdjával kapcsolatban. Egy NASA küldetés most éppen oda indul, hogy az élet feltételeit kutassa.