Gladys Ingle a levegőben érezte otthon magát, és a repülés történetének, valamint a kaszkadőr mutatványoknak egyaránt korai űttörője volt – de ezzel a kijelentéssel némileg félrevezetőek vagyunk. Különösen, ami a kaszkadőr mutatványokat illeti.
Az úttörők ugyanis általában élen járnak egy bizonyos területen, majd átadják a stafétát a következő generációknak – abban azonban egészen biztosak lehetünk, hogy manapság nagyon kevesen (akár azt is megkockáztathatjuk, hogy: senki) művelnék azt, amit Ingle szinte rutinszerűen végzett.
Gladys Ingle (született: 1899. március 28-án) volt a negyedik engedéllyel rendelkező női pilóta az Egyesült Államokban, és a hajmeresztő akrobatamutatványok iránt is igen korán kezdett érdeklődni – 23 évesen már repülős mutatványokat hajtott végre, és az 1920-as és 1930-as években fellépései révén világhírűvé vált műrepülő-mutatványainak és az úgynevezett szárnysétájának köszönhetően.
Mivel a korszakban az egészségügyi és biztonsági intézkedéseket nem tekintették elsődlegesnek, ezért a halált megvető mutatványokra igen gyakran került sor. Ezekből pedig Ingle is jócskán kivette a részét.
Ingle volt az egyetlen női tagja a hollywoodi 13 Black Cats légi kaszkadőr csapatnak. A kaszkadőrök Curtiss JN-4 típusú kétfedelű repülőgépekkel (úgynevezett “Jenny”-ken) repültek, melyek a felépítésük miatt ideálisak voltak a kaszkadőrök és a szárnysétálók számára. Ingle azzal vívta ki rettenthetetlen hírnevét, hogy a levegőben ejtőernyő vagy biztonsági felszerelés nélkül cserélt gépet – az elmondások szerint olyan háromszázszor hajtotta végre ezt, amit manapság jó eséllyel senki sem csinálna utána.
Inglenek több felépített mutatványa is akadt: az például, hogy egy gép szárnyán állt, miközben az átrepült egy híd alatt, még csak a visszafogottabbak közé tartozik, mivel az igazi szenzáció az volt, amikor a levegőben cserélt kereket egy repülőn.
A mutatvány egy sztoriként épült fel, mondhatjuk, hogy lényegében egy élőben forgatott film volt, különösen a film korabeli definícióját értve itt. Eszerint egy gépnek kiesett az egyik kereke a levegőben, ezért Ingle egy kereket szíjazott a hátára, majd egy másik repülővel a sérült gép közelébe repült, átmászott rá, lemászott a kerékhez, és kicserélte azt. Ezt követően a gép biztonsággal landolt Ingle-lel a szárnyán.
A film manapság ismét bejárja a világhálót, és habár sokan nem teszik hozzá, hogy ez megrendezett jelenet, de mindez mit sem von le Ingle érdeméből, hiszen attól független, hogy nem valódi “balesetről” volt szó, a mutatványt ugyanúgy élesben, bármiféle biztonsági megoldás nélkül hajtotta végre.
Akadtak ezen kívül is őrült mutatványai: volt, hogy a szárnyról nyilakat lőtt célra, de a legveszélyesebb az volt, amikor a szárnyon állt, miközben a gép egy hurkot írt le a levegőben. Habár több készerleszállásban is volt része, sőt le is zuhant párszor, egy újságírói kérdésre azt válaszolta, hogy sosem félt ezen mutatványok közben.
A fentiek után talán meglepő, de Ingle békés és hosszas életkort élt meg – 1981. október 27-én, 82 évesen hunyt el.
(Forrás: News18, SelvedgeYard, Wikipedia, kép: San Diego Air & Space Museum Archives)