s

Gusztustalan ok miatt nem tanácsos telefont az ágyba vinni

2024 / 10 / 16 / Felkai Ádám
Gusztustalan ok miatt nem tanácsos telefont az ágyba vinni
Nem csak nehezíti az elalvást és ronthatja az alvás minőségét, az ágyba hurcolt mobilnak ennél jóval kellemetlenebb hatása is lehet.

A tudósok szerint nem épp a legjobb ötlet, amit valószínűleg rengetegen csinálnak, tehát mobiltelefonoznak az ágyban. És ennek most nem az alvás minőségéhez van köze, vagy a kék fényhez, hanem inkább valamihez, amit valószínűleg páran már gyanítunk egy ideje: ezek az eszközök riasztó mennyiségű baktériumot gyűjthetnek össze.

A YouGov felmérése szerint a britek 74 százaléka viszi a telefont az ágyba, ami körülbelül 50 millió embert jelent. A szakértők viszont arra hívják fel a figyelmünket, hogy a telefonok, amelyeket naponta átlagosan 2600 alkalommal érintünk meg, hatalmas mennyiségű baktériumot gyűjtenek össze magukon – gyakran többet, mint egy WC-ülőke. Ráadásul egy nem is tiszta WC-ülőke, mivel a MattressNextDay egy külön tanulmánya az állapította meg, hogy az előbbivel ellentétben az emberek 51 százaléka a telefonját soha sem tisztítja meg – amiért a baktériumok nem tudnak nekünk elég hálásak lenni.

Az egyik leggyakrabban előforduló baktérium a telefonokon a Pseudomonas aeruginosa. Ez egy Gram-negatív baktérium, amely széles körben megtalálható a természetes környezetben, például talajban, vízben és növényeken. A Pseudomonas a kórházi fertőzések gyakori okozója is, mivel rezisztens lehet többféle antibiotikummal szemben, és veszélyt jelent a legyengült immunrendszerű emberekre, így értelemszerűen a kórházban fekvőkre is. Ez a baktérium különféle fertőzéseket okozhat, például légúti, húgyúti és sebészeti fertőzéseket, és különösen az intenzív osztályon kezelt betegek körében jelent komoly egészségügyi kockázatot. Megdöbbentő módon ez a baktérium a csótányok ürülékében is megtalálható, vagyis a telefonunkon boldogan élő baktériumok akár a csótányürülékkel is egyenértékűek lehetnek.

A veszélyt csak fokozza, ha telefonálás közben az arcunkhoz tartjuk a készüléket.

Az ágy meleg, zárt környezete, valamint a telefonokkal való közvetlen érintkezés ráadásul ideális feltételeket teremt a baktériumok elszaporodásához. Martin Sealey, a MattressNextDay vezérigazgatója így nyilatkozott:

“Az ágy a pihenés szentélye, nem pedig egy baktériumtelep.”

Ezeknek a higiénés problémáknak a megelőzése érdekében a szakértők azt javasolják, hogy rendszeresen tisztítsuk meg telefonjainkat alkoholos törlőkendőkkel vagy UV-fertőtlenítőkkel, melyeket kifejezetten elektronikai eszközök tisztítására szánnak. Azonban még ebben az esetben is, ha a telefonunkkal alszunk az ágyban vagy a párna alatt, fontos, hogy legalább hetente kétszer mossuk ki a párnahuzatot, és rendszeresen tisztítsuk az ágyneműt is.

(Kép: Pexels/Eren Li)

Először sikerült két embernek álmában egymással kommunikálni
Ez az első alkalom, hogy két ember sikeresen kommunikált egymással álmodás közben – nagyjából, mint az Eredet című filmben.
Egy világhírű magyar és német feltalálóban sok közös volt, az örökségük pedig megváltoztathatja a világot
Richter Gedeon és Robert Bosch egymástól távol, de ugyanabban a korban éltek és tizenegy év eltéréssel ugyanazon a napon, szeptember 23-án születtek. A két feltaláló más-más területen tevékenykedett, de munkásságuk hatalmas változást hozott a gyógyszer-, és autóipar terén. Vállalataik, a magyarországi Bosch csoport és a Richter Gedeon Nyrt közösen hívták életre az Innovátorok Napja rendezvényt, amelynek keretében az innováció fontosságáról és idén a Z-generáció jövőformáló szerepéről is szó esett.