Gyűrődik a galaxisunk, most már azt is tudjuk, miért

2020 / 03 / 05 / Felkai Ádám
Gyűrődik a galaxisunk, most már azt is tudjuk, miért
A csillagászok évek óta felfigyeltek arra, hogy a Tejútrendszer szélei elkezdtek meggyűrődni. Most már viszont azt is tudják, mi okozza ezt a jelenséget.

Az okot az Európai Űrügynökség (ESA) csillagtérképező műholdja, a Gaia segítségével derítették ki

– ami pedig nem más, hogy a Tejútrendszer szép lassan összeütközik egy kisebb, szomszédos galaxissal.

Erre a konklúzióra úgy jutottak a fizikusok, hogy a torinói Nemzeti Asztrofizikai Intézetben a galaxisunk 12 millió óriáscsillagának a mozgását vizsgálták. Az adatokat az ESA említett Gaia teleszkópja szolgáltatta.

Az ezzel kapcsolatos tanulmányt hétfőn publikálták, és ennek végkövetkeztetése az, hogy a jelenséget egy a közelmúltban lezajlott vagy jelenleg is folyó, másik galaxissal történő ütközés produkálta.

Az eddigi feltételezések szerint a gyűrődést az okozhatta, hogy a Tejútrendszer belső lemeze úgy forog, mint egy megdőlt búgócsiga, és ez kelt fodrozódást a széleken. A mostani analízis azonban rámutatott, hogy valójában ennek a belső lemeznek a mozgása ehhez nem elég gyors.

Ezek után csak az a kérdés maradt hátra, hogy mely galaxissal ütközhetünk. A feltételezések szerint ez a Sagittarius elliptikus törpegalaxis. Azért éppen ez, mert már amúgy is rengeteg bizonyíték van arra, hogy a Tejútrendszer lassanként bekebelezi a Sagittariust.

(Kép: Wikipedia)