Ha nem az üzemanyag, akkor a haszon ég el, az olajár egy időre nulla dollár alá esett

2020 / 04 / 21 / Justin Viktor
Ha nem az üzemanyag, akkor a haszon ég el, az olajár egy időre nulla dollár alá esett
Az amerikai nyersolaj ára hétfőn, a történelem során először, negatív értékre esett vissza, mivel a készletek elárasztották a raktárakat, majd kedden kissé visszapattanva, kevéssel meghaladta az 1 dollárt.

Negatív olajár

Az amerikai olajárak hétfőn, a történelem során először, negatív tartományba csúsztak, miután az olajtermelők kifogytak a tárolókapacitásokból (azok beteltek). A koronavírus- válság okozta nyersolaj túlkínálat miatt, - ami szintén történelmi léptékű piaci összeomlást váltott ki - az olajkereskedők üzlete lassan leállt.

Az amerikai kőolaj hordónkénti ára 18 dollárról esett “vissza” -38 dollárra (tehát mínusz harmincnyolc dollárra) mindössze néhány órán belül, amikor a növekvő kőolajkészletek azzal fenyegettek, hogy elárasztják a raktárakat, és arra kényszerítették az olajtermelőket, hogy fizessenek a vevőknek a hordók elszállításáért, amelyeket egyszerűen már nem tudtak eltárolni.

A piaci összeomlás kihangsúlyozta a koronavírus-kitörés olajigényre gyakorolt ​​hatását, ahogy a globális gazdaság forgalma visszaesett. Kedden az árak a nulla értéke fölé emelkedtek, és a májusi West Texas Intermediate amerikai referenciaértéke már hordónként 1,10 dolláron állt, a hétfői New York-i  mínusz 37,63 dolláros záróérték után.

Már mindenhol olajra léptek

Az elmúlt hetek gyors piaci hanyatlása ezért éppen hétfőn érte el az eddigi csúcsot, mivel elérkezett a májusi szállítású olaj utolsó kereskedési napja, a szerződések lejárta előtt. A határidő azért váltotta ki az árak összeomlását, mert a kétségbeesett olajkereskedők, - akiknek sokkal kevesebb tárolóhelye maradt, mint eladatlan olaja - kénytelenek voltak cselekedni. 

Daniel Yergin, Pulitzer-díjas olajtörténész így kommentálta a történteket: "A május nyersolaj-szerződések nem nyögve, de sikoltva születtek."

Az Egyesült Államok belföldi palaolajának ára az utóbbi hetekben folyamatosan esett vissza, miután az olajszükséglet 25 éves minimumra csökkent, a Covid-19 terjedésének megfékezésére irányuló utazási korlátozások miatt. Az összeomlást csak gyorsították az egyre növekvő félelmek, hogy a globális gazdaság a nagy gazdasági világválság óta tapasztalt legmélyebb visszaesés előtt állhat.

Az elemzők időben szóltak

Az olajtermelők úgy pumpálták a csaknem rekordszintű nyersolajat a globális piacra, mintha nem lenne holnap, még akkor is, amikor az elemzők figyelmeztettek, hogy a koronavírus-kitörés hatására az olajszükséglet az 1995 óta mért legalacsonyabb szintre csökkenhet. A negatív olajárak megszületése néhány olajkitermelő vállalatot várhatóan arra késztet majd, hogy felgyorsítsák a fúrótornyok és olajkutak leállítását, hogy elkerüljék az adósságba vagy csődbe történő még mélyebb elmerülést. 

Az összeomlás komoly csapást jelenthet Donald Trump amerikai elnöknek, aki egyik legnagyobb eredményének az OPEC olajkartell és a világ legnagyobb olajtermelő nemzetei közötti történelmi megállapodásban játszott közvetítői szerepét tartja, ezzel kívánva korlátozni az olajtermelés piacának eladhatatlan, tárolhatatlan olajba fulladását.

Trump rövidet lát

Az olajpiacról a következő hónapban 10 és 20 millió hordó közötti olajkivonásról szóló paktumot sokan elutasították, mivel az „túl kevés és túl késő” lehet a piaci összeomlás elkerülésének érdekében.

A Fehér Ház rendes napi tájékoztatóján Trump a negatív árat „rövid távú problémának” nevezte. Azt mondta, az USA most majd feltölti stratégiai tározóit: "Ha semmit nem kell fizetnünk érte, akkor mindent megveszünk, amit csak eladnak nekünk" - mondta. A The Guardian a hétvégén számolt be róla, hogy rekordmértékű, 160 millió hordós olajkészletet tárolnak szupertanker olajszállító tartályhajókban, a világ legnagyobb hajózási kikötői előtt, beleértve a Mexikói-öböl partvidékét. 

Már a tankerek is megteltek

Utoljára 2009-ben volt ezen a szinten az úszó tárolás, a pénzügyi válság legmélyebb pontján, amikor a kereskedők több mint 100 millió hordót tároltak a tengeren, mielőtt a készleteket kirakodták volna, amikor a gazdaság elkezdett talpra állni. 

A történelmileg gyenge olajpiacok valószínűleg alacsonyabb árakat hoznak a járművezetők számára a benzinkutaknál, de az árcsökkenés a nyugdíjmegtakarításokat is sújthatja, amelyeket gyakran a nagyobb olajipari társaságok részvényeibe fektetnek be a részvénypiacot nyomon követő alapokon keresztül. Az olajár-válság már eddig is milliárdokkal csökkentette a legnagyobb olajipari társaságok piaci értékét, amelyek közül sokan nem lesznek képesek osztalékot sem fizetni, ha a piaci lejtmenet folytatódik.

A fosszilis világ ára a kihalás (ezt lehetett tudni)

Brett Fleishman 350.org klímakampány-csoportja szerint az olajárak összeomlása:

„Újabb nagyszerű példája annak, hogy a fosszilis tüzelőanyagok értékpiacai mennyire ingatagok ahhoz, hogy egy fenntartható gazdaság alapjául szolgáljanak. Gazdaságainkban minden a feje tetejére állt. Itt az ideje, hogy a fosszilis tüzelőanyag-ipar felismerje, hogy mostantól a legolcsóbb és legjobb hely az olaj tárolására a talajban van”

- mondta Fleishman.

„Noha ez a recesszió megmutatta, hogy kétségbeesetten szükségünk van megújuló, hozzáférhető és igazságos energiaforrásokon alapuló fenntartható, ellenálló és stabil gazdasági rendszerekre, a fosszilis tüzelőanyagok iparága nem csak hogy profitálni igyekszik a jelenlegi káoszból, hanem tovább hajszolna bennünket is az éghajlati katasztrófa felé” - tette hozzá Fleishman.

Óvakodj május idusától

Az olajárak kedden ismét emelkedésbe kezdtek, mivel az olajkereskedők figyelmüket az olaj júniusi kereskedelmére fordították.

Az amerikai olajpiac - amelyet az iparágban West Texas Intermediate árnak hívnak - várhatóan 20 dollár feletti hordónkénti kereskedelmet folytat majd a héten, visszatérve a negatív számok poklában tett kirándulásból, míg a Brent nyersolaj néven ismert nemzetközi olajár-referenciaérték körülbelül 26 dolláron áll  a hordónkénti kereskedelemben.

A helyreállás várhatóan felgyorsul majd az év második felében, ha és amennyiben megszűnnek a vírus terjedésének megfékezését célzó utazási korlátozások, ami növeli az üzemanyagok és az olaj iránti keresletet. Ugyanakkor a kínálat várhatóan csökkenni fog az olajtermelést korlátozó történelmi megállapodás, és a gyengébb olajtársaságok pénzügyi összeomlása miatt.

A legtöbb elemző azonban úgy gondolja, hogy az olajárak nem fogják elérni a kitörés előtti, év eleji árszintet. A Brent nyersolaj januárban elérte a közel 69 dolláros hordónkénti csúcsot, majd március végén 23 dollárnál is kevesebbre zuhant vissza. Sok piaci szakértő azt jósolja, hogy a Brent ára idén 50 dollár per hordó alatt maradhat.

(Forrás: TheGuardian Képek: Unsplash, Pexels)


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Előfordult a valóságban, hogy egy utas vette át egy utasszállító repülőgép irányítását?
Előfordult a valóságban, hogy egy utas vette át egy utasszállító repülőgép irányítását?
Katasztrófafilmek visszatérő motívuma, hogy a pilóták elájulnak/meghalnak, így egy utasnak kell átvennie a gép irányítását, aki aztán a földi irányítás utasításai alapján biztonságosan landol a reptéren. Na de történt-e ehhez hasonló dolog a valóságban?
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.