Az ötlet maga egyáltalán nem új, az Epson például már csaknem egy évtizede készít Moverio néven olyan okosszemüvegeket, amiket a Google Glass-szal ellentétben nem hétköznapi viseletre szántak, hanem arra, hogy otthon, a négy fal között kényelmesebben tudjunk tartalmat fogyasztani és hatékonyabban tudjunk dolgozni. A Lenovónak és a TCL-nek sem ez az első nekifutása, előbbi cég ThinkReality A3 néven a januári CES-en mutatott be olyan szemüveget, amivel egyszerre akár öt monitort is nézhetünk, míg a TCL korábban az Nxtwear G-vel próbálkozott olyan eszközzel, ami kiválthatja a több százezres monitorokat és jócskán megnövelheti a telefonunk kijelzőjének a méretét.
A Lenovo Glasses T1-ről és a TCL Nxtwear S-ről nem véletlenül írunk együtt, hiszen a két készülék mind tudásban mind megjelenésben annyira hasonlít egymásra, hogy valószínűleg észre sem vették volna, ha a TCL berlini IFA-n felállított standján otthagytuk volna a Lenovo szemüvegét. A két kínai cég ezúttal a "kevesebb több" elvet követte, így a készülékeik tényleg semmi másra nem jók, mint hogy kiváltsák a monitort - arra viszont egészen használhatónak tűnnek.
Ez persze csak akkor igaz, ha valakit nem zavar, hogy az okosszemüvegek eléggé ormótlanok: A Lenovo és a TCL eszközei megjelenésre ugyan igen, de a fejünkön viselve már nem igazán hasonlítanak egy normál szemüveghez, szenzorok híján pedig a készülékek valóban csan arra jók, hogy a kijelzőt pótolják. Erre ugyanakkor kifejezetten alkalmasak, a TCL ígérete szerint például a Nxtwear S olyan látványt nyújt, mintha négy méterről néznénk egy 130 colos, azaz több mint három méter képátlójú kijelzőt, a személyes tapasztalataink szerint pedig ezzel nem is járnak messze az igazságtól. Mindkét gyártó beépített a szemüvegbe kékfényszűrőt is, így elméletileg a készülékek még huzamosabb használat után sem terhelik meg túlságosan a felhasználó szemét.
A hasonlóságoknál maradva, mindkét eszköz Full HD felbontással rendelkezik, amelyet a bennük elhelyezett microLED-es kijelzők tesznek lehetővé. A szemüvegek USB-C csatlakozóval párosíthatók össze Windows, Android vagy macOS operációs rendszert használó készülékekkel, adapter segítségével pedig iPhone-okkal, iPadekkel is kompatibilissé tehetők. A Lenovo Glasses T1 és a TCL Nxtwear S képe a hagyományos AR-szemüvegekkel ellentétben egyáltalán nem áttetsző, így arra alkalmatlanok, hogy vendégségben gyorsan csekkjuk az NB 1 utolsó fordulójának eredményeit, miközben éppen a rég nem látott rokonokkal beszélgetünk. Az eszközök abban is hasonlítanak, hogy kicsit lejjebb kell csúsztatnunk őket az orrnyergünkről, hogy lássuk a teljes monitort, ellenkező esetben viszont a kép alját már nem láttuk, ami jelentősen levon a felhasználói élményből.
A T1-et és a Nxtwear S-t a telefonunkról tudjuk kezelni, de emellett bizonyos feladatokat el lehet végezni a szemüveg érintésérzékeny szárával is. A feladatok száma ugyanakkor meglehetősen limitált, hiszen a gyártók szerint egy ilyen eszköz a tévézésen és játékokon kívül leginkább arra jó, hogy fogadjuk a beérkező hívásokat vagy zenét hallgassunk a beépített hangszórókon keresztül. A filmnézés talán nem szorul túl sok magyarázatra, hiszen már önmagában az hatalmas fegyverténynek számít, hogy gond nélkül nézhetünk három dimenziós tartalmakat, miközben látszólag éppen a falat bámuljuk, ugyanakkor videójátékoknál kérdés, hogy vajon mennyire lehet mobilról vezérelni őket úgy, hogy közben nem látjuk, éppen melyik gombot nyomjuk a telefonon.
A Lenovo Glasses T1 a gyártótól származó információk szerint jövő év elején érkezik Európába, egyelőre ismeretlen áron, míg a TCL ennél is óvatosabb volt, és egy hamarosan induló Kickstarter-kampányban mérik majd fel, hogy az emberek hogyan fogadnak egy ilyen szokatlan eszközt.
(Fotó: Bobák Áron/Rakéta.hu)