Az Aptera Motors, egy San Diego-i székhelyű elektromos járművekkel foglalkozó vállalat fontos mérföldkőhöz érkezett, ugyanis sikerrel zárta a gyártási célra szánt napelemes elektromos járművének (SEV), a “PI 2”-nek az első vezetési tesztjét. Ezt a napelemes autót azért tervezték, hogy teszteljék az Aptera kulcstechnológiáit, többek között a napelemes töltést, a hatótávolságot és a hatékonyságot, miközben a jármű szigorú, valós helyzetekben történő validációs tesztelése is megkezdődött – számol be róla az Interesting Engineering:
A következő tesztelési fázisban nagysebességű pályatesztek következnek, amelyek során olyan teljesítményjellemzőket vizsgálnak, mint az energiahatékonyság wattóra/kilométerben, a napelemes töltési sebesség és az akkumulátor maximális hatótávolsága. Mint Steve Fambro, az Aptera társalapítója és vezérigazgatója nyilatkozott:
“Első gyártási célú járművünk vezetéses tesztje különleges pillanat az Aptera számára. Ez azt mutatja, hogy valódi előrelépést tettünk egy olyan jármű megvalósítása felé, amely újradefiniálja a hatékonyság, a fenntarthatóság és az energiafüggetlenség fogalmát.”
Az Aptera különlegessége nyilvánvalóan a napelemes töltési képessége, amely naponta akár 64 kilométer megtételét is lehetővé teszi kizárólag napenergia használatával, így évente akár 18 ezer kilométert is megtehet a jármű anélkül, hogy hálózatra csatlakoztatnák. Az autó karosszériáját több mint három négyzetméternyi napelem borítja, így valóban energiafüggetlen lehetőséget kínál számos járművezető számára. Azok számára, akik nagyobb hatótávolságot igényelnek, a jármű olyan akkumulátorcsomagot kínál, amellyel teljes feltöltéssel akár 1600 kilométert is megtehet. Ha a napelemes töltés önmagában nem elegendő – például felhős időben vagy hosszabb utazások során –, az Aptera hálózatra is csatlakoztatható.
A fenntarthatóságot szem előtt tartva fejlesztett Aptera jármű a Vitesco Technologies EMR3 hajtásláncával működik, amely egy fejlett fedélzeti motorrendszer – ez hatja meg a háromkerekű járművet. A legutóbbi teszt megerősítette ennek a hajtásláncnak az Aptera szabadalmaztatott akkumulátorcsomagjával való integrációját, ami fontos lépést jelent a fejlesztési folyamatban. A jármű könnyű, aerodinamikus kompozit karosszériája, a “Body in Carbon” (BinC), mindössze hat karosszériaelemből áll, és minimális légellenállással siklik – ennek köszönhetően kevesebb energiát fogyaszt, mint a piacon kapható egyéb elektromos vagy hibrid járművek.
A cég szerint a mostani sikeres tesztvezetés bizonyítja, hogy az Aptera készen áll egy teljesen napenergiával működő elektromos jármű piacra dobására, amely egyben megágyazhat egy olyan közlekedés felé, amely valóban energiafüggetlen és környezetbarát.
(Kép: Aptera Motors)