Hatalmas folt növekszik a Napon, és egyenesen a Földre néz – pánikra azonban nincs semmi ok

2022 / 06 / 22 / Felkai Ádám
A napfolt ugyanis nem jelent feltétlen kitörést is, az viszont biztos, hogy egy erősebb kitörésre a szakértők szerint az emberiség még mindig nem áll készen.

Többen is beszámoltak arról, hogy a Napon megjelent egy gyorsan növekedő folt, amely 24 óra leforgása alatt megkétszerezte a méretét – írja az Independent. A lap megemlíti azt is, hogy az AR3038 jelű folt kapcsán többen is arra utaltak, hogy ez esetleg veszélyt jelenthet a Földre is, mivel egy kitörést is előrejelezhet, amely során erőteljes sugárzás érné a bolygót. A napfoltok egyébként a nap koronáján találhatóak, és általában 1500-100 ezer km átmérőjűek, a környezetüknél pedig körülbelül 2000 Celsius-fokkal hűvösebbek – ezeket a Nap felszínén áthaladó mágneses erőterek hozzák létre. Fontos kitérnünk egy másik fogalomra is, a napciklusra – ami a napfoltok 11 éves ciklusokban történő változását jelenti. A ciklus aktív időszakában jelentősen nőhet a Nap felől érkező sugárzás mennyisége, és ez a bolygó klímájára is hatással van.

A jelenlegi ciklus – Cycle 25 – amúgy épp az aktív időszakban tart, ezért is félnek sokan egy erőteljesebb kitöréstől. Az amerikai Nemzeti Óceán- és Légkörkutatási Hivatal (NOAA) előrejelzése alapján egyébként a naptevékenység a jelenlegi ciklusban is – az előző ciklushoz hasonlóan – várhatóan gyenge lesz. A Cycle 25 a hivatal szerint várhatóan 2023 és 2026 közt fog tetőzni 95-130 közötti napfolttal, ami jóval alatta marad a ciklusonkénti átlagos napfoltszámnak, ami 140-220 között mozog. Érdekesség, de a naptevékenység előrejelzése a ciklusokban a „sima” meteorológiához képest kifejezetten új tudományterület – mivel tehát egy ciklus 11 évig tart, a Cycle 25 előrejelzése volt a negyedik olyan alkalom, hogy amerikai tudósok predikciót adjanak ki a napfoltok alakulásáról. Az első ilyen alkalom sem volt olyan rég – 1989-ben a Cycle 22 kapcsán jelezték először előre a napfoltok várható alakulását.

Habár a mostani ciklus várhatóan tehát nem lesz túl aktív, erőteljesebb kitörésre lényegében bármikor sor kerülhet – mondta a NOAA egyik szakértője. Legutóbb ilyen erőteljes kitörésre, ami a bolygót is veszélyeztette 2012. július 23-án került sor, amikor egy erőteljes koronakidobódás (coronal mass ejection/CME) miatti kitörés végül elkerülte ugyan a Földet, de eltalálta a NASA STEREO-A műholdját. Egy 2013-as tanulmány becslése szerint az Egyesült Államok 600 milliárd és 2,6 billió dollár közötti károkat szenvedett volna el elsősorban az elektromos infrastruktúra pusztulása miatt, ha ez a kitörés eléri a bolygót.

Mint az Independent is írja, jelenleg viszont elég nyugodt a naptevékenység, és az előrejelzését ezzel kapcsolatban a NOAA sem frissítette. Ennek egyik oka lehet, hogy bár az AR3038 gyorsan terebélyesedik, és a mi szempontunkból rossz helyen is található, de a napfoltok eltűnhetnek anélkül is, hogy miattuk bármiféle sugárzás érné a Földet, jelenleg pedig nem utal arra semmi jel, hogy ez a folt valóban veszélyt jelentene a bolygónkra. Mindettől független, mint azt a NOAA szakembere is elmondta, egy erőteljes kitörés bármikor bekövetkezhet, és arra már több szakértő is figyelmeztetett, hogy egy ilyen eseményre az emberiség nem készült fel.

(Kép: Flickr/NASA Goddard Space Flight Center)