A Canalys kutatócég beszámolója szerint a fogyasztók a bizonytalan gazdasági környezetben úgy döntöttek, hogy inkább elhalasztják a kütyüvásárlásokat is. Utoljára 2014 harmadik negyedévében esett ekkorát a piac, és a kutatók szerint a vásárlói óvatosság valószínűleg a következő fél évet is meghatározza majd. Míg egy éve körülbelül háromszázötvenmillió készüléket értékesítettek ilyenkor, addig az idei számok a háromszázmillióhoz állnak közelebb. Ezeknek a java, egészen pontosan a huszonkét százaléka Samsung gyártmány, de az Apple tavalyhoz képest három százalékpontot javított a teljesítményén, így tizennyolc százalékkal végzett a második helyen. Ezzel összhangban a kütyüiket összeszerelő tajvani TSMC is ötven százalékkal tudta növelni az árbevételét. A koreai és amerikai óriások mögött a Xiaomi, az OPPO és a vivo végeztek a gyártók rangsorában.
A 9to5Mac-en arról írnak, hogy az iPhone 14-gyel visszatérő "Plus" sorozat, vagyis a belépő készülék nagyobb képernyőjű változata nem hozza a számokat. Pedig a vásárlók általában szeretik a méretes kijelzőket, különösen, ha azok mögött nem a Pro sorozat csúcstechnikája van, mint a Pro Max esetében, hanem szerényebb, ezáltal olcsóbb alkatrészek. Beszállítói források szerint most mégis le kellett, hogy állítsák a gyártást, amíg "újraértékelik a termék iránti keresletet".
Az okostelefonokéhoz hasonló a helyzet számítógép-fronton is: míg a Lenovo, a HP, a Dell és az ASUS is veszít a piaci részesedéséből, az Apple nagyot lépett előre. Az IDC elemzése szerint a teljes piac tizenöt százalékot csökkent, nyolcvanhétmillióról hetvennégymillió darabra, de az Apple számítógépeinek, a Macinstosh-oknak az eladásai negyven százalékot nőttek a tavalyi harmadik negyedévhez képest.
Míg a mobiloknál egyre határozottabban érezni, hogy a kategória fejlődése lelassult, és csökkennek a különbségek az évente egymást követő modellek között, addig az úgynevezett ARM-alapokon működő, energiahatékonyságban és teljesítményben is sokat fejlődő, akár fél napon át működő hordozható gépek legalább képesek érezhető változást hozni a vásárlók életébe. És az eladások még így is csökkentek.
(Fotó: Unsplash/Age Barros)