Több mint egy évtizeddel a japán Fukushima Daiichi atomerőmű nukleáris katasztrófáját követően folytatódnak a telep szétszerelésére irányuló erőfeszítések – ám mivel a kihívások jelentősek, így a munka sem halad túl gyorsan. Az erőmű üzemeltetéséért és megtisztításáért felelős Tokyo Electric Power Company Holdings (TEPCO), nemrég azonban végre sikeresen képeket készített az 1-es blokk reaktorában – a pusztító földrengés és szökőár által kiváltott katasztrófa elsődleges helyszínén. Mint az ismert, a katasztrófa végül három reaktor leolvadásához és jelentős radioaktív szennyeződéshez vezetett.
A TEPCO robotszondákat, köztük egy kígyószerű robotot és mini drónokat telepített az erősen sugárszennyezett 1-es blokk reaktorának szívébe. Ezek a robotok különleges “jégcsapszerű” képződményekről és a reaktor falaihoz tapadt csomókról készítettek képeket, amelyek valószínűleg az olvadt üzemanyagból és a hűtéskor megszilárdult berendezésekből maradtak vissza. Ennek a 2024 márciusában készült belső felmérésnek az a célja, hogy felmérje a nukleáris üzemanyag állapotát – így is segítve az eltávolításra irányuló tervek kidolgozását.
A képek alapján a tisztítási művelet nem lesz egy könnyű menet – körülbelül 880 tonna megolvadt üzemanyag-törmeléket kell ugyanis kezelni három reaktorban. A TEPCO egyébként már eddig is gőzerővel dolgozott a tisztításon, ami időnként azonban kemény kritikákkal is szembesült – mint emlékezetes, amikor a kezelt radioaktív vizet tavaly a Csendes-óceánba eresztették, annak nem csak Kína nem örült, de például a japán halászok sem.
A fenti, erősen kérdőjeles eljáráson kívül az erőmű leszerelése során kudarcok is történtek – a kíméletlen radioaktív környezetben a TEPCO több robotot is elvesztett eddig, ami miatt az érintett területet mostanra “robot temetőként” emlegetik. A mostani siker épp emiatt jelent komoly előrelépést.
A TEPCO illetékesei úgy vélik, hogy a teljes leszerelési folyamat 30-40 évig is eltarthat, ami talán soknak tűnhet, de többek szerint még ez az időintervallum is egy túlságosan is optimista becslés.
(Képek: TEPCO)

Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR