A Statista szerint csak az Amerikai Egyesült Államokban évente átlagosan 11,3 ezer májátültetést végeznek, ami nem kevés, főként ha összehasonlítjuk a magyarországi adatokkal: itthon ugyanis tavaly került sor az ezredik sikeres májtranszplantációra. Egy-egy ilyen műtét meglehetősen kockázatos, hiszen gazdatest nélkül a szerv alapesetben csak pár óráig életképes. A Zürichi Egyetemi Kórház, az ETH Zürich, a Wyss Zürich és a Zürichi Egyetem kutatói ezért kifejlesztettek egy gépet, ami egy hétig életben tartja a májat a testen kívül, valamint javítja annak funkcióit.
"A sérült máj, ami eredetileg nem lenne alkalmas transzplantációhoz, visszanyerheti teljes működését, miközben az új gépen néhány napig perfúzióval működik."
"A technológia alapja egy úgynevezett komplex perfúziós rendszer, amely lényegében lemásolja a szervezet legfontosabb funkcióit" - olvasható a Zürichi Egyetem sajtóközleményében.
A gép új perfúziós technológiája azáltal, hogy növeli a sikeres transzplantációk számát, rengeteg emberéletet megmenthet. "A perfúziós rendszer, amely egy sebészekből, biológusokból és mérnökökből álló csoport több éves munkáját dicséri, számos új alkalmazást nyit meg az átültetés és a rákgyógyászat területén, segítve a májátültetésre váró betegeket" - magyarázza professzor Pierre-Alain Clavien, a Zürichi Egyetemi Egyetem (USZ) Sebészeti és Transzplantációs Osztályvezető főorvosa. A projekt 2015-ben kezdődött, ekkor még a májat csak tizenkét órán keresztül lehetett életben tartani. Az egy hetes időintervallum alatt azonban számos pozitív előrelépés történhet, például
"a már létező funkcióromlások javítása, a felhalmozódott zsír eltávolítása, vagy akár a szerv részleges regenerálása."
Egy friss európai tanulmányban már ki is mutatták, hogy amíg eddig tízből hat májnál az orvosok kénytelenek voltak megtagadni a transzplantációt, a gépben végzett perfúzió után azonban az elutasított szerv héten belül teljesen működőképessé vált. Ez egy lenyűgözően pozitív eredmény, amely újból reményt ad a súlyos májbetegségben szenvedő betegek számára szerte a világon.
(Fotó: Needpix, USZ)

Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR