Hiába nyitott a Nokia az autóipar felé, de most ott sem áll túl jól a szénája

2020 / 01 / 20 / Perei Dóra
Hiába nyitott a Nokia az autóipar felé, de most ott sem áll túl jól a szénája
A nagy léptékű technológiai fejlődés az autóiparban is megmutatkozik, a telekommunikációs vállalatoknak ezért szabad hozzáférést kell(ene) biztosítaniuk az autógyártóknak a már szabadalmaztatott 4-, illetve 5G-s hálózatukhoz. Enrico Bonadio és Luke McDonagh jogi szakértők szerint azonban gyakori, hogy előbbiek inkább megtartják maguknak, mivel utóbbiak -szerintük- nem fizetnek értük elég szabadalmi díjat. Mindez természetesen hosszas vitákhoz és engedélyezési procedúrákhoz vezethet, és ahogy a mellékelt ábra mutatja, vezet is.

A régmúlt gyakorlata alapján a cégek az ilyen jellegű konfliktusokat rendszerint peren kívüli megegyezéssel lebonyolították, manapság azonban új szelek fújnak, az autógyártók és beszállítóik sokkal tudatosabban állnak ügyeikhez, azaz minden jogi lehetőséget kihasználnak, amennyiben a szabadalmi tulajdonosok visszaélnek piaci helyzetükkel. Az Európai Unió Gazdasági Versenyhivatala pedig hamarosan megadhatja a segítséget.

Nokia vs. mindenki más

Hasonló helyzet merült fel a Nokianál, miután huszonhét cég, köztük a Daimler, a Ford, BMW, a Dell, a Cisco, a Continental, a Lenovo és a Sky panaszt tett a finn óriásra az Európai Bizottságnál a szabadalmi rendszer ellen elkövetett állítólagos visszaélései miatt, melyek veszélyeztetik az önvezető autókhoz kapcsolódó eszközfejlesztést. Bár a levélben egyszer sem nevesítik a Nokiát, a New Europe szerint az elmúlt időszak történései után elég egyértelmű, hogy róluk van szó.

A jelenség persze nem új keletű, így az uniós versenyhatóságok megalakulásuktól fogva komoly pénzbüntetéssel sújtják a vállalatokat, ha ésszerűtlenül megtagadják technológiáik megosztását. A Nokia pedig kiváltságos helyzetben van, hiszen a wifi, a 3, a 4 és a legújabb 5G-s hálózatok egyaránt tulajdonát képezik, így ha egy másik cég bármelyiket használná, ahhoz a Nokian keresztül vezet az út. Ám a társaságnál minden jel szerint meglehetősen agresszív végrehajtási stratégiát alkalmaznak; mostanra több cég ellen eljárást indított, mondván azok engedély nélkül használták technológiájukat.

A benyújtott panaszokban az érintettek kivétel nélkül az irreálisan magas licenszdíjakat említik, ami egyrészt sérti az EU-s versenyjogi szabályait, másrészt lehetőséget ad az illegális visszaélésre. A Politico által megkérdezett szakértők szerint egy vizsgálat azonban negatív hatással lehet Európa stratégiai autonómiájára, elég ha csak azt nézzük, hogy a Nokia és az Ericsson a két legnagyobb '5G játékos' az európai piacon. Bár a híresztelések szerint utóbbi hamarosan hivatalos versenyeljárást indít, hogy rávilágítson a Nokia helytelen gyakorlataira, ez pedig nagyot fordíthat a helyzeten.

A megoldás valahol félúton lehet

Anélkül, hogy megkérdőjeleznénk a vállalatok reklamációjának jogosságát, a legfontosabb mégis a kielégítő egyensúly megtalálása lenne, ami igazságos versenyzést és megfelelő fogyasztóvédelmet eredményez, ugyanakkor meghagyja a fejlődési lehetőséget a Nokiahoz hasonló cégeknek. Mivel többek között a Daimler kifogásolja a Nokia piaci magatartását, így a büntetés kiszabását az EB kezébe adta. Amennyiben nem sikerül megoldást találni, a Nokia nehéz időszaknak nézhet elébe.

(Forrás, Fotó: Automationworld)


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.