Hitler esete a margarinnal

2023 / 09 / 15 / Bobák Zsófia
Hitler esete a margarinnal
Mi köti össze a németek világhódító terveit, a náci Németország Déli-sarki expedícióját és a Közép-Atlanti-hátság felfedezését? Nem kell tovább találgatni: a megfejtés az ínycsiklandó bálna-margarin.

Mikor Adolf Hitler fejében megfogalmazódott a Lebensraum vagyis élettér növelése érdekében indított területszerző akciók ötlete, mely később visszavonhatatlanul a második világháborúhoz vezetett, jó diktátorhoz méltóan teljes győzelemre szeretett volna berendezkedni. Még nem felejtette el, ahogy az első világháborúban egy kórházban fekve, a mustárgáz támadásból lábadozva kellett megtudnia, hogy Németország megadja magát és elveszti a háborút. A hír akkor sokkolta Hitlert, pedig lehetett rá számítani: miután Anglia blokád alá vette a német tengeri ellátási útvonalakat, a kiéhezett lakosság már az utcán heverő döglött lovakból szeletelte az ebédjét, csontsovány gyerekcsapatok koldultak mindenfelé, a kórházakban a halálozások 10%-áért az alultápláltság felelt, felütötte fejét a dizantéria, egyszóval (persze emellett több ok, nem utolsósorban az osztrákok fegyverletétele vagy a közeledő amerikai hadsereg fenyegetése miatt) az éhség kényszerítette térdre az országot.

A Harmadik Birodalom nem engedhette meg magának, hogy olyan kicsinységek miatt dőljön romba, mint pár (millió) korgó gyomor. A Négyéves Terv, melyet a háborúra való felkészülés 1936-tól 1940-ig tartó időszakában terveztek megvalósítani, éppen ezért az ellátmány felhalmozását célozta.

Az ezt körvonalazó memorandumban (PDF) Hitler ugyan elsősorban a nyersanyagokat, fémeket, vasat, szintetikus gumit vagy iparilag előállított zsírokat emeli ki, nem tér ki név szerint főszereplőnkre, a margarinra, de a jelentéktelennek tűnő élelmiszer mégis nagyobb szerepet kapott az elkövetkező időszakban, mint sejteni lehetett volna.

A margarin felfedezése

A háborúk mindig is az innováció melegágyát jelentették és nem csak technológiai értelemben. Az éhező lakosság és katonaság ellátására sokszor egészen új találmányok születtek: a kávé helyett a cikória, melynek a színén kívül semmi köze az eredeti italhoz, de végül is barna, folyékony és meg lehet inni, a sűrített tej, melyet 1836-ban még gyanakodva fogadtak, de az amerikai polgárháború alatt rákaptak a katonák, a második világháború alkotmánya, a tojáspor, vagy a Hitler-szalonna, mely a friss gyümölcsök hiányát ellensúlyozta. A margarin az 1870-1871 közötti francia-porosz háború alatt született meg, a francia Hippolyte Mége-Mouriés vegyész kezei alatt. A termék eredetileg nem a mai növényi zsírokból és emulgeáló szerekből álló valami volt, hanem faggyúból és néhány speciális hozzávalóból készült, a finnyás franciák körében nem is élvezett nagy népszerűséget. De, míg a párizsiak továbbra is vajjal szerették kenegetni a croissantjukat, Észak-Európa ráharapott. Németországban 1930-ra már fejenként évi kilenc kiló volt az átlagfogyasztás. Pedig az eredeti margarin színe nem volt éppen étvágygerjesztő, a cégek a dobozba csomagolt sárga ételfestékkel próbálták vonzóvá varázsolni a szürkés-fehéres terméket, hogy hihetőbben játszhassa el a vaj szerepét a reggelinél.

 

Mikor a holland Margarine Unie és a brit Lever Brothers (a későbbi Unilevert alkotó két cég) elkezdték bálnaolaj hozzáadásával még pikánsabbá tenni a margarinjukat (persze az olcsósága miatt) a bálnazsír hirtelen még inkább a háborús törekvések fókuszába került.

Használták a fegyverek zsírozásához, a nitroglicerin előállításához, és most már az éhezés elleni harcban is partnerré vált, olyannyira, hogy Nagy-Britanniában nemzetvédelmi árucikké nyilvánították. Az angolok és németek együttesen a globális készletek 83%-át vásárolták fel.

Akkoriban a Greenpeace-es aktivisták még nem zavarták a "békés bálnavadászokat" akcióikkal, a semleges Antarktiszi vizeken bárki vadászhatott, de elsősorban a képzett norvégoké volt az elsőbbség. Hogy a német világhódító tervek ne a bálnazsíron csússzanak félre, az akkori államfő, Helmuth Wohlthat megbízta Herman Göringet a Maud királyné földjére indított expedíció szervezésével. A cél, a terület feltérképezésén kívül, az akkor még szabad prédának számító Antarktisz német fennhatóság alá vonása, Új-Svábia megalapítása és a bálnamargarin hozzávalóinak beszerzése volt. Így Göring, aki a Négyéves Terv megvalósítását is felügyelte, két legyet üthetett egy csapásra. A tudósokból, katonákból, vadászokból összeállított csapat Alfred Ritscher vezetésével, két Lufthansa géppel a Schwabenland fedélzetén ki is futott 1938 decemberében. A hajó sötétjében és hűvösében eltöltött karácsonyba Hitler beszédének kötelező hallgatásával csempésztek egy kis ünnepi melegséget, majd megérkezésükkor megkezdték a Déli-sark feltérképezését.

Számítások szerint mintegy 16%-kal növelték az ember által felfedezett területek nagyságát, azonban a hódítással elkéstek, Norvégia 1939. január 14-én hivatalosan, királyi rendelet által benyújtotta igényét a régióra. Így a németek már csak jelképes gesztusként dobták le több ezernyi, szvasztikával díszített alumínium jelölőnyilaikat, melyek Új-Svábiát voltak hivatottak behatárolni.

Neu-Schwabenland csak a német térképeken volt fellelhető egy ideig, hivatalosan egyetlen másik ország sem ismerte el létezését. Az expedíció nem volt azonban teljesen sikertelen, hazafelé még mellékesen felfedezték a Közép-Atlanti hátságot is: a tengerfenék vizsgálatakor szeizmikus aktivitást észleltek, melyről később kiderült, hogy a hátság területén található tektonikai lemezek szétválásának és az alóluk előbukkanó magmának köszönhetőek.

Hogy a margarin ellátmánnyal végül mi történt, arról már nem szól a mese, de az biztos, hogy a második világháború és a Harmadik Birodalom bukása végül nem a vajpótlón múlt. A margarin pedig, túlélve diktátorokat, világégéseket és transz-zsírsav rendeleteket, továbbra is mindennapi kenyerünk része, még ha ma már nem is bálnából készül.

Ez a cikk eredetileg 2019.12.09-én jelent meg a Rakétán.

(Forrás: History.com, Fotó: Hulton Archive/Getty Images, Needpix, Wikimedia Commons, Flickr/powerhouse_museum, Flickr/jbcurio)


Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
A legtöbb ember valószínűleg nem is tud róla, de a sávszélességnek, amiért komoly pénzeket fizetnek az internetszolgáltatójuknak, csupán egy részét használják ki. Most mutatunk egy olyan megoldást, amivel ez a probléma egyszer s mindenkorra megoldható.
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Szülő–gyermek kapcsolatra alapuló közös programokkal – például golf- és vitorlásversenyekkel – igyekszik előmozdítani a generációváltás kérdését a Raiffeisen Bank. Az intézmény az egyre szélesebb körű banki és befektetési megoldások mellett olyan eseményeket is szervez, amelyeken a fiatalabbak és az idősebbek egyaránt jól érzik magukat, érdeklődésük összeér. A jelenünkben „turbósodó” generációváltás tematikájáról kérdeztük Bálint Attilát, a Raiffeisen Bank privátbanki üzletágának a vezetőjét.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.