A magyar C3S Kft két (valójában három) műholdat bocsát fel hamarosan a SpaceX Falcon 9 rakétájának segítségével, ami a Transporter-15 misszió keretében 140 különféle rakományt szállít és állít pályára az űrben. A SpaceX újrafelhasználható rakétájának boostere immár 30. alkalommal teljesíti feladatát, a fokozat pedig az Of Course I Still Love You drónhajóra érkezik vissza, miután különvált a második fokozattól. A misszió indítását a tegnapi napon elhalasztották, de a következő kísérletre nemsokára, a pénteki napon sor kerülhet.
Falcon 9 is vertical at pad 4E in California ahead of today’s launch of the Transporter-15 rideshare mission. The 57-minute launch window opens at 10:19 a.m. PT → https://t.co/bvmAjXtV1E pic.twitter.com/2BOxmKIhD0
— SpaceX (@SpaceX) November 26, 2025
A C3S műholdjai közül az egyik a WISDOM (Wise Integration of Satellites PNT Tracking Data using OWL for Collision Avoidance Management) cubesat lesz: egy kis méretű, 6 unitos űreszköz, ami azonban az űrbe érkezve két, 3 unitos műholdra válik szét, és így folytatja útját.
A cubesatok feladata, hogy az ütközéselkerülő technológiák és manőverek működőképességét demonstrálják, amivel lehetővé válik, hogy a műholdak emberi beavatkozás nélkül, önállóan végezzék el a szükséges pályakorrekciókat, és elkerüljék az ütközéseket.
Erre a jövőben (sőt, már most is) egyre nagyobb szükség lesz, elvégre az alacsony Föld körüli pályát lassan ellepik a kisebb-nagyobb műholdak, köztük a SpaceX óriási és még bőven növekedőben lévő Starlink flottájának tagjai. A WISDOM az Európai Űrügynökség NAVISP programjának támogatásával valósul meg, aminek célja, hogy a PNT (Positioning, Navigation and Timing) rendszereket és stratégiát fejlessze.
A C3S műholdjainak másik érdekessége, hogy úgynevezett plazmafékkel lesznek felszerelve, amivel karrierjük végén speciális módon tudnak letérni pályájukról, és nem lesz szükségük üzemanyagra a művelethez. A féket és a műholdak mini-hajtóműveit is egy finn cég, az Aurora Propulsion Technologies fejlesztette, ami a technológiákkal az űr fenntartható használatát segítik elő. A plazmafék szinte láthatatlan, az emberi hajszálnál is vékonyabb drótokból készült “mikrokötélből” áll, ami elektromosan töltött, és kiengedve interakcióba lép a plazmával.
A kapcsolat során Coulomb-erő képződik, ami elegendő energiát ad az eltérítéshez.
Az Aurora elmondása szerint ez a módszer működőképes lehet körülbelül 1000 kilométeres pályamagasságig a cubesatok esetében, és akár 100 kilogrammos műholdak esetében is alkalmazható, míg a berendezés nagyobb változata 200 kilós műholdakkal is elboldogul. A mikrokötél mérete a kisebb plazmafékben összesen 400 méter hosszú, a nagyobb típusban 5000 méteres.
A C3S másik műholdja, a Mauve szintén fontos projektben vesz rész: a brit Blue Skies Space használja majd csillagok megfigyelésére.
“A Mauve a csillagok mágneses aktivitását és ultraibolya sugárzását fogja vizsgálni, különös tekintettel a csillagkitörésekre és azok exobolygókra gyakorolt hatásaira.
Tudományos újdonsága abban rejlik, hogy ez lesz az első cubesat, amely folyamatos megfigyeléseket végez a csillagkitörések időbeli változásairól, ezzel úttörő kutatást folytatva ezen a területen. A 13 cm-es teleszkóppal és redundáns spektrométerrel felszerelt Mauve több száz közeli csillagot fog folyamatosan figyelni.” - írja a C3S. A Mauve által végzett tudományos munka várhatóan jövőre, 2026 elején kezdődhet el sikeres pályáraállás esetén.
(Fotó: C3S Kft, PIRO4D/Pixabay)