Látványos az emberiség globális belassulásának pozitív ökológiai hatása, viszont nyomasztó kérdések kezdenek tornyosulni, ahogy mélyül a válság: mi lesz a környezetvédelmi törekvésekkel, célokkal, folyamatokkal, ha ez az egész véget ér? Mennyire szorul hátra az üzleti élet rendezése, a munkahelyek újjáteremtése során a zöld gondolat? És mi lesz azokkal a fenntarthatósági célú vállalkozásokkal, üzletágakkal, amelyeket fejlődésük korai szakában talált el a koronavírus-válság?
A nagyvárosi autómegosztás intézménye például biztosan megsínyli ezeknek a heteknek a történéseit. A Uber Párizsban és Londonban már március közepén leállította car sharing szolgáltatását (UberPool), hogy a kocsikban egymást váltó emberek között ne terjedhessen a vírus. Logikus lépés ez, viszont pont emiatt most egy csomó saját autótól mentes életet élni próbáló felhasználó győződhetett meg arról, hogy mégsem biztonságos a car sharingre alapozva élni a nagyvárosi életet. Számukra az eddig oly hasznos és gazdaságos közösségi autóhasználati alternatíva pont akkor vált elérhetetlenné, amikor a legfontosabb lenne az egyéni közlekedés lehetősége.
A budapesti szolgáltatók nem hoztak ilyen drasztikus intézkedéseket, a GreenGo és a MOL Limó flottája jelenleg is elérhető a felhasználók számára. A cégek kommunikációért felelős képviselői konkrét számadatokat nem mondtak azzal kapcsolatban, hogy mennyire esett vissza a forgalmuk, de beszédes, hogy mindkét vállalat 30%-os díjkedvezménnyel igyekszik ösztönözni ügyfeleit arra, hogy a vírushelyzetben is használják az autóikat.
Mint Varsányi Zsófi, a GreenGo PR-ügynökségének munkatársa érdeklődésünkre elmondta, nem tapasztalnak félelmet az ügyfelek részéről, de igyekeznek aktívan is tenni azért. hogy ez így is maradjon. A koronavírus itthoni megjelenésekor azonnal változtattak az autók tisztítási protokollján, kétnaponta a teljes flottát fertőtlenítik. A kijárási korlátozás bejelentése óta látnak némi visszaesést a forgalomban, de - talán pont a gyakori fertőtlenítésnek köszönhetően - ez a visszaesés sokkal kisebb, mint a tömegközlekedés vagy a taxitársaságok esetében tapasztalható. Számukra is meglepő, de a budapesti autósforgalom visszaesésénél jóval mérsékeltebb az ő forgalomcsökkenésük.
Az új felhasználók számára ingyenes regisztrációt, illetve minden ügyfelüknek 30%-os menetdíj-kedvezményt vezettek be. A MÁV-val közös megállapodásuk értelmében további 10 százalékos kedvezményt biztosítanak a menetdíjból azoknak, akik a MÁV applikáción keresztül vásároltak 30 napos bérletet, és azoknak is, akik a rendkívüli tanítási rend ellenére is 30 napos tanulóbérletet használnak. Emellett a GreenGo a Fővárosi Rendészeti Igazgatóság rendelkezésére bocsátott a flottából tíz autót, amiket az idősellátásban, főleg élelem és gyógyszer szállítására használnak.
A GreenGo a szokásos rutintakarítás mellett extra, kétnaponkénti antivirális, antibakteriális és gombaellenes fertőtlenítést vezetett be, de áprilistól még sűrűbben fertőtlenítenek és már az appban is nyomon lehet követni, mikor sterilizáltak egy adott GreenGo-autót. Mindezek mellett, hogy a greengózás járványügyi szempontból is biztonságos maradhasson, arra kérik felhasználóikat, hogy használjanak kesztyűt és ha betegek lennének vagy a betegség tüneteit tapasztalják, autózás helyett hívják fel háziorvosukat! A GreenGo elsősorban azt javasolja ügyfeleinek, amit minden felelősen gondolkodó szolgáltatónak javasolnia kell: ha tehetik, inkább maradjanak otthon!
A MOL Limo PR-munkatársa, Nagy Diána is hasonló szemléletről és intézkedésekről számol be a másik nagy budapesti cégnél. A MOL Limo elsődleges üzenete: a felhasználók lehetőleg maradjanak otthon saját maguk és közösségük érdekében, ha pedig betegnek érzik magukat, semmiképp ne limózzanak, forduljanak orvoshoz.
A koronavírus-járvány hazai (2020. március eleje) megjelenése óta dinamikusan nő náluk a regisztrált felhasználók száma, de ez csak az adatbázist érinti, a legtöbb ügyfél inkább otthon marad. Aki kimozdul, jellemzően munkába járáshoz, bevásárláshoz használja a limókat. A MOL Limo március 18-tól 30% kedvezményt biztosít a felhasználóknak az utazásaikból, és elengedi a regisztrációs díjat is (talán ebben keresendő annak oka, hogy hirtelen olyan sokan regisztráltak a cégnél, bízva a majdani jobb időkben), a havi díjas felhasználókat ezer forintos kuponnal kárpótolják. A MOL Limo az egészségügyi dolgozóknak 20.000 forintos kedvezményt ad, március 23-tól pedig a fővárosnak a szociális ellátómunka elvégzésének megkönnyítésére öt kocsit ajánlottak fel, sofőrrel együtt.
Az autók takarítását a MOL Limónál január eleje óta eleve új rendszerben végezték, ezt a protokollt a jelen helyzetre való tekintettel tovább szigorították, külön odafigyelve azokra a felületekre, amelyekkel fizikailag is érintkeznek az utasok (kilincs, biztonsági öv, kormány, műszerfal). Ezen kívül március közepe óta az autókban kézfertőtlenítőt és antibakteriális papírzsebkendőt helyeztek el, és arra is kérnek minden felhasználót, hogy használja mindkettőt rendeltetésszerűen, lehetőleg vezetés előtt! A biztonság kedvéért arra is felhívják az utasok figyelmét, hogy a kézfertőtlenítőt ne vigyék magukkal, a használt zsebkendőket pedig ne hagyják az autóban az utazást követően.
A cégektől azt is megkérdeztük, hogy változott-e a stratégiájuk, közép- és hosszú távú üzleti tervük a vírushelyzet miatt. Erre a kérdésre egyik vállalkozásnál se tudtak még válaszolni. Ahogy a MOL Limónál fogalmaztak, ma nem tudják, mit hoz a holnap, ahogy pedig a GreenGónál mondták: nehéz megjósolni, mi vár még ránk a koronavírus-járvány okozta egészségügyi helyzetben.