Hogyan vezessük a Mars-rovert?

2020 / 12 / 27 / Justin Viktor
Hogyan vezessük a Mars-rovert?
Evan Hilgemann, a NASA mérnöke beszámolt róla, milyen is valójában egy Mars rovert vezetni. A mérnök még tavaly került be abba a csapatba, ami a hatkerekű Preseverance rover irányításáért lesz felelős a Vörös Bolygó sivatagszerű tájain.

Preseverance rover

A NASA rovere kevesebb, mint két hónap múlva érhet “Marsot”, ha minden jól megy, akkor a Kitartás (Perseverance) nevű marsjáró február közepén kezdheti meg küldetésének teljesítését, számos tudományos kísérletet végezve, beleértve egy apró helikopter elindítását is.

“Mivel a Föld és a Mars között 22 percet vesz igénybe a jelek útja, a rovernek számos navigációs feladatról magának kell döntenie, még akkor is, ha a legtöbb feladat előre megtervezett és kialakított már a Földön"

- írta Hilgemann. A Perseverance-nek számos 3D-s fényképezőgépe van, így közeli és távoli környezetét egyaránt kitűnően érzékelheti. Ezek a navigácós kamerák ​​lehetővé teszik a földi irányítás számára hogy virtuálisan újrateremtsék a rover környezetét.

Körültekintő navigáció

Hilgemann és csapata felelős a rover biztonságáért, erről így nyilatkozott: "A rover felfüggesztési rendszere csak néhány méter magas sziklákat és párkányokat képes kezelni, ezért minden ennél nagyobbat el kell kerülnie" A rovernek emellett el kell kerülni az apró sziklákat és a laza homokot is, hogy el ne akadjon, vagy ne koptassa el idő előtt túlságosan a kerekeit.

A földi irányítás kétféleképp vezetheti a rovert: elküldhetik számítógépének az utasítások listáját, ezt hívják “vak vezetésnek”, vagy használhatják a „vizuális odometriát” (VO), melynek során a rover körülbelül méterenként megáll, és képet készít a látottakról, melyet fedélzeti számítógépe analizál, és megállapítja, hogy merre tovább. A fedélzeti számítógép úgy dönt, hogy megkeresi a kép megkülönböztető jellemzőit, összehasonlítja azt egy előző képpel, és kiszámítja a rover helyzetének tényleges változását. 

Önvezető üzemmód

A rover legfejlettebb, harmadik navigációs üzemmódját autonavnak hívják, és ez a Perseverance-et lényegében önvezető autóvá változtatja. "Mivel az autonavnak gyakran meg kell állnia, hogy több képet készítsen és adatokat gyűjtsön, ez egyben a leglassabb vezetési mód. A Curiosity önálló üzemmódban egy óra alatt kb. 30 métert volt képes megtenni"  - írta Hilgemann. 

A februári leszállás után a Perseverance hamar munkához lát majd, ha minden a tervek szerint halad, és a NASA leszállóegysége túléli a „pokol hírhedt hét percét”, leereszkedve a bolygó vékony légkörén keresztül.

„Néhány kulcsfontosságú navigációs fejlesztésnek köszönhetően a Perseverance képes lesz legalább kétszer olyan gyorsan haladni, mint a Curiosity az új dedikált informatikai erőforrásoknak és a jobb algoritmusoknak köszönhetően” - vélekedett Hilgemann.

 

A rover egyik legfontosabb feladata az lesz, hogy mintákat gyűjtsön, és előkészítse azokat arra, hogy később egy szonda felvehesse és visszajuttathassa őket a Földre.

(Forrás: Medium Kép: NASA)

Ez is érdekelhet:

Szokatlanul látványos beharangozót készített a NASA a legújabb marsjárójuk érkezéséhez A Perseverance váratóan február 18-án érkezik meg a Marsra, amihez az amerikai űrügynökség egy trailert is készített.

Elon Musk szerint az első Mars-városnak hatalmas üvegkupolái lesznek Elon Musk csütörtökön, a szokásos kérdezz-felelek során nyilatkozott marsi terveiről. Úgy fest, hogy a technológia fenegyereke komolyan gondolja a nagy Mars-kalandot.

Kínai űrhajó indult a Marsra, egy roverrel, egy leszálló és egy keringő egységgel Kína ma reggel sikeresen elindította első nagy bolygóközi misszióját a Marsra. Az indítással hosszú, hét hónapos út kezdődik a mélyűrben, és amint a misszió eléri a Vörös Bolygót, Kína lehet a második nemzet, amely valaha leszállt a Mars felszínén, és rovert üzemeltetett ott. Az űrhajó 2021 februárjában érheti el a Marsot.


Repüljünk át milliónyi galaxison néhány másodperc alatt
Repüljünk át milliónyi galaxison néhány másodperc alatt
A gyors intergalaktikus utazás a DESI (Dark Energy Spectroscopic Instrument) adatai alapján készült.
A Starship első rakománya egy banán volt, amit a hatodik repülési tesztre vitt magával
A Starship első rakománya egy banán volt, amit a hatodik repülési tesztre vitt magával
A SpaceX űrhajójának hatodik tesztje nem a várakozások szerint alakult, a Mechazillát ez alkalommal nem tudták használni a visszatérő űreszköz landolása során.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.