Ezzel a kérdéssel fordultunk a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság Kommunikációs Szolgálatához, hiszen ez a szervezet felel, ahogyan a weboldaluk fogalmaz, "a magyar lakosság élet- és vagyonbiztonságának, a nemzetgazdaság és a kritikusinfrastruktúra-elemek biztonságos működésének védelméért", egyik fő feladata pedig "a bekövetkező polgári veszélyhelyzetekben a mentés végrehajtása". És bár az árvíz elleni védekezést a vízügy irányítja, a katasztrófavédelem segít például az önállóan védekező önkormányzatoknak.
Dóka Imre tűzoltó őrnagy, szóvivő-helyettes a kérdésünkre kiemelte: több mint tíz éve működik az okostelefonokra és táblagépekre kifejleszett, VÉSZ névre hallgató alkalmazásuk. Az app rendkívül puritán, az elindítása után alapvetően egy országtérképen láthatjuk a fontosabb tűzoltói beavatkozásokat, nincsenek benne felesleges beállítások vagy különleges funkciók. Ugyanakkor az értesítések frissek és gyakoriak: néhány perccel a telepítés után, miután beállítottam, hogy az ország minden pontjáról várom a híreket, már pittyent is a telefonom, hogy ásványvíz borult az M31-esre Nagytarcsánál.
A szóvivő-helyettes tájékoztatása szerint a rendkívüli helyzetek, ideértve a meteorológiai riasztásokat is, így jutnak el a lakossághoz, ám természetesen nem ez az egyetlen csatorna, amit hasznának: "a katasztrófavédelem nyilatkozatok, sajtóközlemények, sajtótájékoztatók útján tájékoztatja, valamint a katasztrófavédelem központi és területi szervei weboldalain keresztül, a közösségimédia-felületein (Facebook, Instagram, X, Youtube) is naprakész tájékoztatást ad." Emellett, ha szükség lenne rá, akár adásmegszakítással is tudnak üzenni az embereknek, illetve a katasztrófa-sújtotta területen élők SMS-tájékoztatására is van lehetőségük.
(Borítókép: Jakub Porzycki/Anadolu via Getty Images)