Így babrál ki a gyorshajtókkal az okos közlekedési lámpa 2023 / 05 / 14 / Felkai Ádám
FRED Kanadában újdonság ugyan, de hasonló rendszerek már működnek Európában, és ezt a fejlesztők “nevelő célzatú forgalom-enyhítő lámpának nevezik”. Ez a kifejezés ékes francia nyelven (a gyártó Quebecben működik) így hangzik: “feu de ralentissement éducatif”, aminek rövidítéséből ki is jön tehát a FRED. A lámpát Brossard városában vezetik be egy 90 napos próbajelleggel, egy kétsávos úton az egyik lakónegyedben, ahol óvoda és iskola is található. Mint a polgármester elmondta, ezt a technológiát a kormány még nem fogadta el, de a kezdeti eredmények ígéretesek: míg az utcában eddig 40 km/h volt az autók átlagsebessége, a lámpa bevezetése óta ez 29 km/h-ra módosult. A lámpa működési elve egyszerű: alapból tilost jelez, de ha egy autó a sebességhatárt betartva közelíti meg, akkor a jelzés zöldre módosul. Ez a polgármester szerint annyiban jobb a bírságoló forgalmi kameráknál, hogy a büntetés utólagos, míg ebben az esetben azonnal “jutalmazzák” azokat, akik betartják az előírásokat. Ráadásul a lámpa nem rögzít semmi olyasmit, amit a személyi adatokkal kapcsolatos törvények védenek – pusztán regisztrálja a közelítő jármű sebességét. FRED azonban nem csodaszer, a polgármester elmondta azt is, hogy csak olyan kisebb utakon alkalmazható, melyek két szembejövő sávból állnak, ennél nagyobb utakon vagy kereszteződésekben nem. A megfelelő körülmények közt azonban a számok alapján beválhat.
(Forrás: StreetsblogMASS)
Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.