Így festhet közelről egy Földhöz hasonló bolygó tőlünk 300 fényévnyi távolságra

2020 / 05 / 31 / Felkai Ádám
Így festhet közelről egy Földhöz hasonló bolygó tőlünk 300 fényévnyi távolságra
A Kepler-1649c egyike a földhöz leginkább hasonló exobolygóknak, melynek a felszínén akár víz is előfordulhat. Ha landolnának rajta űrhajósok, ezt láthatnák.

A Kepler űrtávcsövet a Discovery-program keretében építették. A Kepler exobolygók után kutat a Cygnus (Hattyú) és a Lyra (Lant) csillagképek határán. A Kepler-1649c egy vörös törpe körül keringő exobolygó, amely a csillag lakhatósági zónájában található (vagyis akadhat rajta víz), méretében meg hőmérsékletében pedig ez hasonlít a leginkább a Földünkhöz az űrtávcső által felfedezett planéták közül.

A Kepler-1649c-t idén áprilisban vették észre.

A planéta egy M színképtípusú típusú vörös törpecsillag, a Kepler-1649 körül kering. A vörös törpe bolygónktól 300 fényévnyi távolságban található. A Kepler-1649c klímájáról nem tudunk sokat, ám mivel a fény 75 százaléka a rendszer csillagáról sugárzik rá, ezért előfordulhat rajta víz is. A légkör összetételét egyelőre nem ismerjük.

A rendszerben egyébként még egy bolygó található, a Kepler-1649b, amely méretében és pályaadatai alapján a mi Vénuszunkra emlékeztet.

A felszínről készült művészi ábrázolás Daniel Rutter alkotása.

(Kép: Wikipedia, NASA)

Közelről látható a Napon található titokzatos moha
A szoláris mohát még 1999-ben azonosították a NASA TRACE missziója során, de azóta is sok kérdés megválaszolatlanul maradt a struktúrával kapcsolatban, például, hogy hogyan kötődik a Nap hurokszerű képződményeihez. Az Európai Űrügynökség Solar Orbiter szondája a csillag felé tartó útján készített látványos felvételeket a jelenségről.
Sosem készült olyan részletes térkép a Holdról, mint az új kínai holdatlasz
Az új térképet, ami többek között az űrprogramok megtervezésében is segíthet, a Kínai Tudományos Akadémia készítette el több mint egy évtized alatt.