Egy app mind felett. Így szokás emlegetni a Kínában rendkívül népszerű WeChatet, helyi nevén Weixint. A világ legnépesebb országában az internetezéssel töltött idő harmada az alkalmazáson belül történik. Nem csak chatelni lehet vele - fizetni, teát rendelni, de még válást kezdeményezni is. Pont ezért olyan aggasztó, amire egy kanadai kutatócsoport jutott: év eleje óta nem lehet szabadon beszélgetni az ország életét meghatározó járványról.
Persze a kínaiak pontosan tudják, hogy a Nagy Fal után most a Nagy Tűzfal korában élnek: a kormány minden online kommunikáción igyekszik rajta tartani a szemét, és ebben a helyi, vélt vagy tényleges kormányzati irányítás alatt álló tech óriások mellett a nemzetközi informatikai vállalatok, mint az Apple segítségét is igénybe veszik. Néhány évvel ezelőtt még
a Micimackó mémek is be voltak tiltva az országban,
ugyanis sokan Medveczky Medvéhez hasonlították az ország elnökét, Hszi Csin-pinget. És bár a véleménynyilvánítás szabadságának a hiánya is félelmetes, az, hogy egy népegészségügyi válsághelyzetről nem tudnak őszintén beszélgetni privát chatjeikben a kínaiak, még aggasztóbb.
Ahogy a Verge-ön is megjelent, a kanadai kutatók több WeChat fiók közt kezdtek üzeneteket küldeni, és figyelték, mely üzenetek érkeznek meg, és melyek nem. Arra jutottak, hogy februárra 516 kulcsszó került feketelistára, köztük például a betegségről először nyilvánosan beszélő orvos neve. De persze a cenzúra nem nyíltan működik, a párt és a WeChat nem közöl listákat a témákról, amelyeket nem szabad érinteni magánbeszélgetésekben, sem a módszerekről, amiket alkalmaz. Az ember chatel a kollegáival, barátaival és vagy nem kap rekciót a beposztolt cikkekre, fotókra, vagy egyszercsak szól az app, hogy a felhasználó megsértette a szabályzatot, amiért jelentették - hogy ezt egy cenzorként dolgozó kollega vette észre vagy egy algoritmus, nem tudni. A Vice cikke emlékeztet rá, hogy a WeChat tulajdonosa, a Tencent papírjaival az amerikai tőzsdén is kereskednek, szóval nem kínai belügy, ami az appban történik. Arra persze kevés esély látszik, hogy Kína egyszercsak meggondolja magát, és hagyja békében beszélgetni az állampolgárait online, de azt akár meg is fontolhatnák, hogy egy ilyen fontos és veszélyes téma érintésekor inkább jöjjön egy felugró üzenet, hogy a kormány mit kommunikál a témában. Még az is jobb, mint hogy írjon az ember, és aztán várja a választ, hiába.
(Fotó: Pixabay)
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR