Ezek az egykor futurisztikusnak tűnő elképzelések mára valósággá váltak az autógyárakban – elsősorban Kínában, a világ legdinamikusabban fejlődő elektromos jármű (EV) piacán. Itt a járművek inkább a kreativitás üres vásznaiként szolgálnak, valóban guruló okostelefonok. Hogy ezalatt pontosan mit értünk? Ez derül ki az IE hosszabb cikkéből, amit lentebb röviden összefoglaltunk.
Az autók fent említett evolúciójának a középpontjában a lapos, moduláris „gördeszka-alváz” áll, amely egy sík padlóban rejti el az akkumulátorokat, és kompakt elektromos motorokat helyez el a tengelyeken. A felfüggesztés, elektronika és kábelezés integrációjának köszönhetően a gyártók teljes szabadságot kapnak a járművek karosszériáinak, vagyis a „cilinderek” tervezésében. Így egyetlen alapplatformból kiindulva könnyedén készíthetnek szedánt, SUV-t vagy akár pickupot – hasonlóan ahhoz, ahogy különböző számítógépházak épülhetnek ugyanarra az alap áramköri lapra, és válhatnak mondjuk tabletté, telefonná vagy tévévé.
Ez a kialakítás kiküszöböli a hagyományos nagy motorokat és hajtásláncokat, így a kerekek kijjebb kerülhetnek, míg a belső tér jelentősen kiterjeszthető. Mechanikus korlátok nélkül a tervezők sima, bármiféle kidudorodástól mentes mentes padlót alakíthatnak ki, és az autók elején további tárolóhelyeket építhetnek fel. Ezek mellett ráadásul a nehéz akkumulátorok alacsony elhelyezése javítja a járművek stabilitását és kormányozhatóságát.
Az elektromos hajtású járművek nagy előnye így tehát a belső tér praktikus kialakíthatósága. Az elektronikus kormányzás révén eltűnik a mechanikus kormányoszlop, aminek köszönhetően elegánsabb műszerfalakat, egyedi formájú kezelőszerveket lehet elhelyezni, de akár behúzható kormányok is beépítésre kerülhetnek. A fék- és a gázpedál általi vezérlés hasonlóan digitalizálttá válik, ami több helyet biztosít, és új lehetőségeket nyit meg a belső tér kreatív berendezésére. A járművek immár vezeték nélküli szoftverfrissítéseket is képesek fogadni, így menet közben finomhangolható a komfort, a teljesítmény, a világítás, vagy akár az utastéri grafika is – magyarán a történelemben most először valóban teljesen személyre szabható a vezetési élmény.
Az elektromos autók forradalma átalakítja a biztonság fogalmát is. Kevesebb mechanikai alkatrésszel és fejlett érzékelőkkel felszerelve ezen a járművek tervezésekor a mérnökök elsősorban a balesetek elkerülésére koncentrálnak, és nem csupán arra, hogy egy ütközés túlélhető legyen.
Kínához visszatérve: az ázsiai ország tökéletesen példázza ezt a kreativitást az olyan modellekkel, mint a futurisztikus HiPhi Z luxus szedán vagy a rajzfilmszerű, népszerű Wuling Hongguang Mini elektromos városi kisautó. Az elektromos járművek technológiai fejlődésének köszönhetően az autók egyre inkább alkalmazkodó, sokoldalú eszközökké, kütyükké válnak, amelyek nemcsak megváltoztatják a járművek megjelenését, hanem azt is újraírják, hogy mit értünk azon a szón, hogy autó.
(A cikkhez használt kép illusztráció, az AI generálta/Rakéta.hu)