Ilyen volt a világ legkülönlegesebb tömegközlekedési eszközén utazni 120 évvel ezelőtt

2024 / 04 / 01 / Bobák Áron
Ilyen volt a világ legkülönlegesebb tömegközlekedési eszközén utazni 120 évvel ezelőtt
Elképzelni is nehéz, mit érezhetett, aki 1901-ben a németországi Wuppertalba tévedt. Egy olyan korszakban, amikor még az autó is igazi ritkaságnak számított, ebben a Dortmund és Köln között fekvő városkában a levegőben közlekedő kocsikban utaztak az emberek, az egész települést átszelő hatalmas acélállványok között, aminek az építéséhez csaknem 20 ezer tonna acélt használtak fel. A wuppertali függővasút (avagy a Wuppertaler Schwebebahn) még ma is kuriózumnak számít, a maga idejében pedig az egész világon egyedülálló volt.

Nem csoda, hogy az első elektromos függővasútnak az egész világról a csodájára jártak, többek között az amerikai Biograph cég munkatársai is, akik az akkoriban még szintén nagy ritkaságnak számító mozgóképgyártásban voltak érdekeltek. A Biograph technológiájának különlegessége, hogy az elterjedtebb 35 mm-es filmmel ellentétben ők 68 mm-es tekercseket használtak a forgatáshoz, így a felvételeik akkori mércével mérve kiváló minőségűek voltak.

A vállalat által 1902-ben forgatott videót Denis Shiryaev vette kezelésbe 2020-ban, aki a neurális hálózat segítségével 4K-sra javította a felvétel felbontását, a másodpercenként látható képkockák számát 60-ra növelte, emellett stabilizálta és ki is színezte a filmet, a sebességét pedig lelassította, hogy realisztikusabb legyen.

A Wupper-patak felett haladó függővasút egyébként a mai napig üzemel. A 13,3 kilométer hosszú vonalnak 20 megállója van, és naponta 80 ezren használják, vagyis nagyságrendileg annyian, mint a budapesti kisföldalattit, ami alig néhány évvel korábban készült el, és a kontinensen szintén egyedülállónak számított.


A wuppertali függővasút 1913-ban (Fotó: Library of Congress)

És 2016-ban (Fotó: Max Grobecker /Wikimedia Commons/CC BY-SA 4.0)

Shiryaev videója nyomán hamar elkészült egy "akkor és ma" videó is, amin a függővasút kabinjából csodálkozhatunk rá, mennyit változott Wuppertal közel 120 év alatt.

Ez a cikk eredetileg 2020. 08. 23-án jelent meg a Rakétán.

(Petapixel, Wikipedia, Rare Historical Photos)


Egymillió elektromos töltőállomáshoz nyújt hozzáférést a Bosch
Egymillió elektromos töltőállomáshoz nyújt hozzáférést a Bosch
Egy applikáción keresztül egyszerűbbé válik a töltőállomás-hálózat használata.
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.