Íme az első, működő hiperszonikus repülőgép-hajtómű!

2025 / 05 / 16 / Felkai Ádám
Íme az első, működő hiperszonikus repülőgép-hajtómű!
A houstoni központú Venus Aerospace startup sikeresen végrehajtotta az Egyesült Államok első forgó detonációs rakétahajtóművének (RDRE) repülési tesztjét – ez komoly mérföldkő a hiperszonikus repülés terén.

A tesztet az új-mexikói Spaceport America űrközpontban hajtották végre, és bebizonyosodott, hogy a hajtómű valós repülési körülmények között is megbízhatóan működik – írja az Interesting Engineering. A hajtómű segítségével a jövő repülőgépei közvetlenül hagyományos kifutópályákról indulva is elérhetik a 4–6 Mach-os sebességet (azaz körülbelül 4900–7400 km/h-t) – eddig ugyanis a hiperszonikus sebesség elérése általában nem közvetlenül a felszállópályáról történt, hanem több lépcsős vagy segédhajtóműves indítással.

Bár az RDRE technológiát már az 1980-as évek óta fejlesztik, ez volt az első ismert alkalom, hogy sikeresen alkalmazták repülés közben. A hajtómű kisebb méretű és hatékonyabb, mint a hagyományos rakéták, ezért védelmi és kereskedelmi célokra egyaránt ígéretes. A Venus Aerospace RDRE-jét úgy tervezték, hogy együttműködjön a VDR2 típusú ramjet hajtóművel, így egy olyan integrált meghajtórendszer építhető, amely lehetővé teszi a kifutópályáról történő felszállást és a hiperszonikus sebességű utazás közötti zökkenőmentes átmenetet – mindezt rakétahajtómű nélkül.

„Ez az a pillanat, amelyért öt éve dolgozunk” – nyilatkozta Sassie Duggleby, a cég vezérigazgatója és társalapítója. „Bebizonyítottuk, hogy ez a technológia nemcsak a laborban, hanem a levegőben is működik.”

A Venus hosszú távú célja a Stargazer M4 nevű, újrafelhasználható, hiperszonikus utasszállító repülőgép megalkotása, amely képes elérni a 4 Mach sebességet, és ezzel kevesebb mint két óra alatt tenné meg a Los Angeles–Tokió távolságot.

A Venus csak egyike azon feltörekvő amerikai cégeknek, amelyek a hiperszonikus technológiai fejlődés motorjai. Más hasonló projektek közé tartozik például az Anduril Industries fejlesztése is, amely a haditengerészet számára tesztelt egy hiperszonikus szilárd hajtóanyagú rakétamotort, 5–7 Mach közötti célsebességgel. A korábbi SpaceX mérnökök által alapított Castelion pedig egy alacsony költségű hiperszonikus csapásmérő fegyver fejlesztésén dolgozik, amelyhez már 100 millió dolláros finanszírozást is sikerült megszereznie.

Eközben az Ursa Major Hadley hajtóműve szintén elérte a hiperszonikus sebességet a tesztek során, míg új, Draper névre keresztelt hajtóművüket már a légköri és űrbeli küldetésekre is tervezik. A georgiai székhelyű Hermeus vállalat a Quarterhorse és Halcyon típusú repülőgépein dolgozik, amelyek célja az 5 Mach-os sebesség elérése – a London–New York útvonal így akár 90 percre is rövidülhet. Szintén a hiperszonikus fejlesztések támogatására a Pentagon 1,45 milliárd dolláros szerződést kötött a Kratos Defense nevű céggel. Az Erinyes kísérleti járművük már túllépte az 5 Mach-os sebességet, és jelenleg egy alacsony költségű hiperszonikus drónon dolgoznak.

(Kép: Venus Aerospace)


Tisztelt Cégvezető! Vegyen részt 5 perces üzleti felmérésünkben, és garantáltan 30 000 Ft értékű online marketing szolgáltatást kap ajándékba.
Emellett 2025. október 22-én további három, egyenként 100 000 Ft értékű marketingcsomagot is kisorsolunk a résztvevők között.
Négy nagyszerű balatoni bringatúra-útvonal, amit tekerj végig a csodás őszi időben
Négy nagyszerű balatoni bringatúra-útvonal, amit tekerj végig a csodás őszi időben
Ilyenkor tényleg minden lehetőséget meg kell ragadni és kiélvezni a szabadban eltöltött időt.
A gyűjtés mint befektetés és hobbi – miért izgalmas világ ez? Indul az Ínyenc befektető a Roadsteren!
A gyűjtés mint befektetés és hobbi – miért izgalmas világ ez? Indul az Ínyenc befektető a Roadsteren!
A Roadster és a Range Rover új sorozatot indít Ínyenc befektető címmel, ahol az olvasók velünk tarthatnak az old money különleges világába.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.