Egyes hírek szerint ismeretlen tárgy, mások szerint vízfelszín alatti domborzat volt, aminek az amerikai atomtengeralattjáró, a USS Connecticut (SSN–22) nekiütközött. Amerika végül a hajó javítása mellett döntött, ami nem lesz egyszerű, mivel a hasonló tengeralattjárók gyártását már rég leállították, nem mellesleg a munkálatoknak helyet adó szárazdokk is fejlesztésre is szorul.
Mivel azonban az USA nem akar elveszteni egy tengeralattjárót, és hátrányba kerülni az ezen a fronton egyre erősebb Kínával szemben, így a költséges és komplex felújítás mellett döntöttek, ami várhatóan 2026-ig fog tartani. A Védelmi Minisztérium új képeken mutatta meg, hogyan fest ez a hajó most.
A USS Connecticut (SSN–22) egy amerikai Seawolf osztályú tengeralattjáró, és az ötödik hajó, amelyet Connecticut államról neveztek el, ahol építették. A tengeralattjárót 45 000 lóerős S6W típusú atomreaktorral szerelték fel, és legfeljebb 50 torpedócsövekből indított Harpoon és Tomahawk rakétát képes szállítani.
Mint azt a Gagadget írja, 2021. október 2-án a USS Connecticut (SSN-22) ismeretlen tárggyal ütközött járőrözés közben a Dél-kínai-tengeren. Az incidens következtében a legénység körülbelül egy tucat tagja szenvedett különböző fokú sérüléseket, három tiszt pedig elveszítette állását bizalomvesztés miatt. Köztük volt a tengeralattjáró parancsnoka is.
Ugyanezen év december 21-én a Connecticut végül átszelhette a Csendes-óceánt, és visszatérhetett Washingtonba, miközben megállt Guamban és San Diegóban. A tengeralattjáró azonban az egész utat felszíni helyzetben tette meg, mivel a merülést megtiltották egy hibásan működő hidroakusztikus állomás miatt.
Az Egyesült Államok Kongresszusa végül jóváhagyta, hogy 40 millió dollárt költsenek a sürgősségi javításokra és 10 millió dollárt az elülső szonárkupolára. 2022-ben a Connecticuton alapos kárfelmérést végeztek a Puget Sound hajógyárban – ekkor derült ki, hogy a tengeralattjáró kormánya is megsérült. A hajó jelenleg is itt tartózkodik, és a javítása 2026-ig húzodhat – és mint azt a The War Zone írja, a Védelmi Minisztérium egyik sajtóosztálya most új képeket közölt a javítási munkálatokról.
Mint azt a War Zone hozzáteszi, a tengeralattjáró javítását bonyolítja, hogy a munkálatoknak helyet adó szárazdokk maga is “égetően szükséges” földrengésvédelmi korszerűsítésre szorul.
Ami a USS Connecticut illeti, ahogy a képek is mutatják, állapota viszonylag változatlan a másfél évvel ezelőttihez képest (legalábbis ami a látható változásokat illeti). A szonárkupola például továbbra is hiányzik.
A tengeralattjáró orrának, szonárjának és egyéb alsó szerkezeti alkatrészeinek jelentős javítása nagy kihívást jelent majd, mivel a Seawolf osztályt már régóta nem gyártják. Ezen felül összesen három ilyen osztályú hajót építettek, amelyek közül az egyik egy önmagában erősen módosított altípus, a szuper titkos USS Jimmy Carter (SSN-23). Korábban a hasonló károkat az azonos osztályú leszerelt tengeralattjárók pótalkatrészeinek és teljes szakaszainak felhasználásával javították ki. Ez az opció viszont a fentiek miatt egyszerűen nem jön szóba ebben az esetben.
Habár az SSN-22 már 25 éve üzemel, annyira megbecsült eszköz, hogy a haditengerészet a javítás mellett döntött, annak ellenére is, hogy mindez évekig értékes szárazdokkhelyet és személyzetet foglal majd le. A War Zone azt is megemlíti, hogy ez a probléma csak egy aspektusa annak a lassan múló válságnak, amely a szárazdokk területén és a javításokat végző személyzet hiányában jelentkezik a haditengerészet karbantartó vállalatában. Amit csak tovább nehezít az elöregedő flotta – jelenleg is rengeteg hajó szorul ugyanis karbantartásra, és a Connecticut ezek elől köt le helyet és személyzetet.
A haditengerészet azonban úgy gondolja, hogy a Connecticut javítása mindezek ellenére is a legjobb megoldás, mivel a potenciális ellenfél, Kína flottája iszonyatos ütemben növekszik.
(Képek: DVIDS)