A szuperszonikus repülés újjászületését az amerikai szárazföldi szuperszonikus repülésekre vonatkozó, közel öt évtizedes tilalom eltörlése tette lehetővé – a rendeletet Donald J. Trump elnök írta alá 2025. június 6-án.
„Ez a rendelet történelmi lépést jelent az Egyesült Államok számára: célunk, hogy ismét a világ éllovasává váljunk a nagysebességű légi közlekedésben”
– áll a Fehér Ház hivatalos közleményében. Az eredetileg 1973-ban bevezetett tilalom célja az volt, hogy megóvják a lakosságot a szuperszonikus repüléskor keletkező zavaró hangrobbanásoktól.
A Concorde újjáélesztését a Fly-Concorde Limited nevű vállalat vezeti, amely egy teljesen új, korszerűsített repülőgépet ígér. Az új Concorde nemcsak gyorsabb és halkabb lesz elődjénél, hanem sokkal hatékonyabb is. Habár megőrzik a mára ikonikus formatervezést, de a gép fejlett kompozit anyagokból épül, így tömege 50 százalékkal csökken. A gépet kizárólag fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hajtja majd, ami akár 80 százalékkal is mérsékelheti a károsanyag-kibocsátást. Az új Concorde körülbelül 18 ezer méteres magasságban repül majd – ez csaknem kétszerese a hagyományos utasszállítók repülési szintjének. A cél, hogy a New York–London közötti repülési idő mindössze két órára rövidüljön a jelenlegi 6 óra 12 percről.
Dr. Pano Kroko Churchill, a Fly Concorde alapítója és vezérigazgatója a típus történelmi jelentőségét és jövőben betöltött szerepét hangsúlyozta ki:
„A CONCORDE repülőgépünk már 60 éve van jelen az égen, és 30 éven át több mint 2 millió utast szállított. Az új generációval lezárul egy korszak, és nyílik egy új.”
Az eredeti Concorde 1969-ben emelkedett fel először a kifutóról, és 1976-tól szolgált kereskedelmi járatként egy brit-francia együttműködés eredményeként. A British Airways és az Air France által üzemeltetett gépek Mach 2,04-es (2179 km/h) sebességet is elértek, így a transzatlanti utak ideje 3,5 óra alá csökkent. Hiába beszélhettünk azonban úttörő technológiáról, a Concorde üzemeltetése rendkívül költséges volt, ráadásul a hangrobbanás miatt csak korlátozott útvonalakon repülhetett. A repülőgép története mögé végül a 2000-ben történt, halálos kimenetelű 4590-es Air France-járat balesete és az utasforgalom visszaesése tett ki egy fájdalmas pontot – a típust 2003-ban ki is vonták a forgalomból.
Ma már számos új, feltörekvő vállalat – mint a Boom Supersonic, az Exosonic, a Spike Aerospace vagy a Hermeus – is dolgozik szuperszonikus utasszállítókon. Azonban a Concorde új generációja, amely a legkorszerűbb technológiára és a fenntarthatóságra épít, tényleg újraírhatja a légi közlekedés jövőjét.
(Forrás: IE, kép: Wikimedia Commons/Eduard Marmet)