Az állami közüzemi bizottsága (CPUC) most két új programot is engedélyezett, mindkettő középpontjában a sofőr nélküli vezetés, vagyis a robottaxi áll. A CPUC szabályozza az autonóm járművek flottaszolgáltatásait (pl. taxizás és más bérfuvarozások), és már évek óta dolgoznak az új szabályokon. “A két új program, a Sofőr által vezetett autonóm járművek telepítési programja, és a Vezető nélküli autonóm járművek telepítési programja
lehetővé teszi a résztvevők számára, hogy személyszállítási szolgáltatásokat, közös utazásokat kínáljanak, és elfogadják az autonóm járműveken történő utazások pénzbeli kompenzációját”
- áll a CPUC közleményében. Genevieve Shiroma, a CPUC biztosa fontos lépéseknek nevezte a programokat annak tanulmányozásához, hogy "hogyan lehetne az autonóm járműparkokat kereslet oldali erőforrásként kihasználni az elektromos hálózat támogatására, segítve az erőfeszítéseket, hogy a közlekedés beépülhessen az elektromos szektorba”.
Kalifornia már bejelentette, hogy 2035-től betiltják majd az új belső égésű motorral rendelkező járművek értékesítését. Az államban az ország legszigorúbb szabályai vonatkoznak az AV szolgáltatókra. Ezek előírják a vállalatok számára, hogy engedélyt kérjenek a különféle típusú tesztekre, nyilvánosságra hozzák a járműbaleseteket, felsorolják a megtett mérföldek számát és azt, hogy milyen gyakorisággal kényszerültek az emberi biztonsági sofőrök átvenni az irányítást az autonóm járműveiktől (ezt hívják “lecsatlakozásnak”).
Ezek után talán nem meglepő, hogy az AV-társaságok többnyire utálják Kalifornia követelményeit, de mivel ez az állam ad otthont az önvezető járművekkel dolgozó mérnökök és programozók döntő többségének az USA-ban, nincs más választásuk, mint hogy jó képet vágjanak hozzá. Jelenleg 60 vállalat rendelkezik érvényes engedéllyel önvezető járművek teszteléséhez egy biztonsági vezetővel Kaliforniában. Öt vállalat - a Cruise , a Waymo , a Nuro , a Zoox és az AutoX - rendelkezik további engedéllyel, amely lehetővé teszi számukra, hogy vezető és felügyelő emberi sofőr nélküli járműveket is teszteljenek a közutakon.
Azoknak a vállalatoknak, amelyek robottaxi szolgáltatásokat szeretnének elindítani, negyedéves jelentéseket kell benyújtaniuk a CPUC-nek, melyek „összesített és névtelen információkat kell tartalmazzanak az egyes utazások indulási és végződési helyéről; a kerekesszékkel is lebonyolítható utak elérhetőségéről és mennyiségéről; a hátrányos helyzetű közösségek számára nyújtott szolgáltatások szintjéről; a járművek által elhasznált üzemanyagról és elektromos töltésmennyiségről; a jármű által és az utas által megtett mérföldekről; valamint az akadálymentességről és a hátrányos helyzetű közösségek szószólóival való kapcsolatról is”- szól a bizottság álláspontja.
Az egész Egyesült Államokban jelenleg mindössze néhány fizetett önvezető taxiszolgáltatás van. A Waymo One-t a Waymo, az Alphabet önvezető részlege működteti az arizonai Phoenix mellett, hetente ezer-kétezer úttal. Három másik vállalat, a Lyft, az Aptiv és a Motional összesen mintegy 100 ezer utat tettek meg Las Vegasban az elmúlt évek során. Ezen kívül a közúti AV-k túlnyomó többsége vagy szállítást végez, vagy csak tesztelés céljából működik.
(Forrás: TheVerge Kép: Waymo, Wikipedia)