Karnyújtásnyira az influenza nélküli világ – és ehhez oltás sem kell

2024 / 05 / 22 / Felkai Ádám
Karnyújtásnyira az influenza nélküli világ – és ehhez oltás sem kell
A “7-es vegyület” lehet az influenza elleni csodafegyver, amely a védőoltásokat is leválthatja.

A Scripps Research és az Albert Einstein College of Medicine tudósai egy olyan gyógyszerszerű molekulát fejlesztettek ki, amely megakadályozhatja az A típusú influenza fertőzést azáltal, hogy blokkolja a vírus bejutását a légúti sejtekbe. Ellentétben a jelenlegi influenzagyógyszerekkel, amelyek csak a fertőzés után célozzák a vírust, ezek az új gátlószerek a fertőzés kezdeti szakaszára összpontosítanak azáltal, hogy a hemagglutinint, a vírus felszíni fehérjét célozzák meg. A Proceedings of the National Academy of Sciences 2024. május 16-án megjelent kutatása döntő lépést jelent az influenza megelőző kezelése felé – írja a sajtóközlemény.

A kutatócsoport korábban azonosított egy kis molekulát, az F0045(S)-t, amely azonban még csak korlátozott mértékben tudott kötődni a H1N1 influenza vírusokhoz, és így gátolni őket. Ezt a molekulát fejlesztették most tovább egy nagy áteresztőképességű szűrési eljárással és egy speciális kémiai módszerrel, a SuFEx click-kémiával. Ennek eredményeként két javított molekulát, 4(R)-t és 6(R)-t hoztak létre, amelyek immár sokkal erősebben kötődtek a vírushoz.

A 4(R) és 6(R) molekulák kötődési mechanizmusait és a további javítási lehetőségeket röntgenkrisztallográfiával vizsgálták. Ez a technika lehetővé tette a kutatók számára, hogy lássák, pontosan hogyan kötődnek ezek a molekulák a vírus hemagglutinin nevű fehérjéjéhez, ami segített megérteni, miért működnek jobban, mint az eredeti molekula, az F0045(S).

Sejtkultúrákban végzett tesztek azt is kimutatták, hogy a 6(R) molekulának erőteljes antivirális hatása van és biztonságos – kétszázszor hatékonyabb volt a vírus elleni harcban, mint az F0045(S). A 6(R) további optimalizálása során pedig végül kifejlesztették a 7-es vegyületet, amely a legpotensebb kis molekulájú hemagglutinin gátló lett. Ez a vegyület kiváló antivirális képességeket mutatott, ami ígéretes jelölté teszi a jövőbeli vírusellenes kezelésekhez.

A kutatók most a 7-es vegyület farmakokinetikájának, metabolizmusának és vízoldhatóságának optimalizálásán dolgoznak, valamint a szer hatékonyságát állatmodelleken tesztelik. Emellett pedig más influenzatörzsek, például a H3N2 és a H5N1 inhibitorok kifejlesztésén is munkálkodnak – hogy a mostani eredményekkel minél több kórokozót lehessen gátolni.

A 7-es vegyület így az egyik legígéretesebb újítás a szezonális influenza elleni küzdelemben, ami hatékonyabb és tartósabb megoldást kínál a jelenlegi, éves frissítést igénylő vakcináknál is.

(Kép: a 7-es vegyület, egy molekuláris gátlószer, amely kölcsönhatásba lép az influenza vírus hemagglutinin fehérjéjével. Forrás: Scripps Research)

A betegség, ami miatt az ember szemében megjelenhet egy galaxis
Az “aszteroida hyalosis” egy ritka és nagyon különös szembetegség.