Két rekordot is megdöntött a német H2FLY ikertörzsű, hidrogénhajtású repülője

2022 / 06 / 03 / Palotai Nándor
Két rekordot is megdöntött a német H2FLY ikertörzsű, hidrogénhajtású repülője
A világon először fordult elő, hogy egy hidrogénmeghajtású repülőgép repülőtérről repülőtérre repült, és közben még kategóriájának magassági rekordját is megdöntötte.

A stuttgarti, hidrogénmeghajtású repülőket fejlesztő cég, a H2FLY gépe egy repülés közben magasabbra emelkedett, mint eddig bármilyen, hidrogénnel működő repülőeszköz valaha – olvasható az Interesting Engineering oldalán. Az április 12-én felszállt, HY4 névre keresztelt repülőgép Stuttgartból Frieddirchshafenbe repült, és ennek során 77 mérföldet, azaz nagyjából 124 kilométert tett meg, illetve a repülés során elérte a 2203 méteres magasságot is, mely – mint fentebb is írtuk – egy új rekord a kategóriában. Ezen felül a cég tudomása szerint ez az első alkalom, hogy egy hidrogénmeghajtású repülőgép nem ugyanarra a reptérre száll le, mint ahonnan indult.

A H2FLY-t 2015-ben alapította a stuttgarti Német Repülési Központ és az Ulmi Egyetem öt mérnöke. Közös céljuk, hogy ők tudják majd piacra dobni az első minősített, teljesen hidrogén-elektromos repülőgép-meghajtást. A technológia lényege, hogy a gépben a hidrogén reakcióba lép az oxigénnel és vízzé alakul, a folyamat közben pedig elektromos áram termelődik. Az egyetlen mellékterméke a folyamatnak a víz, amely azonban a hagyományos repülés szén-dioxid-kibocsátásához képest teljesen ártalmatlan.

A rekorddöntő repülést végző HY4-et a H2FLY az áprilisban megrendezett AERO Friedrichshafen légibemutatón mutatta be először a nagyközönségnek. A HY4 egy négyüléses, hidrogén-üzemanyagcellával ellátott repülőgép, melynek a meghajtási technológiáján kívül egy másik különlegessége az ikertörzsű felépítés, valamint a motor elhelyezése: a légcsavar és a motor gondolája ugyanis a két törzset összekötő szárny közepén kapott helyet. A HY4 felépítését egy beépített motorral rendelkező modern vitorlázórepülő, a Pipistrel Taurus G4 ihlette.

A H2FLY sikertörténete nemhogy nem ért véget, hanem csak most kezd igazán beindulni: a vállalat 2021 áprilisában zárt le egy jelentős finanszírozási kört, továbbá nemrég aláírtak egy megállapodást a Deutsche Aircrafttal, hogy 2025-ig ki fognak fejleszteni egy teljesen hidrogénnel működő verziót a körülbelül 30 éve bemutatott, 40 üléses Dornier 328 repülőgépből.

(Fotó: H2FLY)

Bejárta a világsajtót a magyar napelemes repülő terve A budapesti Lasky Design által megálmodott Falcon Solar egyelőre csak terveken létezik, de így is nagy az érdeklődés iránta.


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.