Két rekordot is megdöntött a német H2FLY ikertörzsű, hidrogénhajtású repülője

2022 / 06 / 03 / Palotai Nándor
Két rekordot is megdöntött a német H2FLY ikertörzsű, hidrogénhajtású repülője
A világon először fordult elő, hogy egy hidrogénmeghajtású repülőgép repülőtérről repülőtérre repült, és közben még kategóriájának magassági rekordját is megdöntötte.

A stuttgarti, hidrogénmeghajtású repülőket fejlesztő cég, a H2FLY gépe egy repülés közben magasabbra emelkedett, mint eddig bármilyen, hidrogénnel működő repülőeszköz valaha – olvasható az Interesting Engineering oldalán. Az április 12-én felszállt, HY4 névre keresztelt repülőgép Stuttgartból Frieddirchshafenbe repült, és ennek során 77 mérföldet, azaz nagyjából 124 kilométert tett meg, illetve a repülés során elérte a 2203 méteres magasságot is, mely – mint fentebb is írtuk – egy új rekord a kategóriában. Ezen felül a cég tudomása szerint ez az első alkalom, hogy egy hidrogénmeghajtású repülőgép nem ugyanarra a reptérre száll le, mint ahonnan indult.

A H2FLY-t 2015-ben alapította a stuttgarti Német Repülési Központ és az Ulmi Egyetem öt mérnöke. Közös céljuk, hogy ők tudják majd piacra dobni az első minősített, teljesen hidrogén-elektromos repülőgép-meghajtást. A technológia lényege, hogy a gépben a hidrogén reakcióba lép az oxigénnel és vízzé alakul, a folyamat közben pedig elektromos áram termelődik. Az egyetlen mellékterméke a folyamatnak a víz, amely azonban a hagyományos repülés szén-dioxid-kibocsátásához képest teljesen ártalmatlan.

A rekorddöntő repülést végző HY4-et a H2FLY az áprilisban megrendezett AERO Friedrichshafen légibemutatón mutatta be először a nagyközönségnek. A HY4 egy négyüléses, hidrogén-üzemanyagcellával ellátott repülőgép, melynek a meghajtási technológiáján kívül egy másik különlegessége az ikertörzsű felépítés, valamint a motor elhelyezése: a légcsavar és a motor gondolája ugyanis a két törzset összekötő szárny közepén kapott helyet. A HY4 felépítését egy beépített motorral rendelkező modern vitorlázórepülő, a Pipistrel Taurus G4 ihlette.

A H2FLY sikertörténete nemhogy nem ért véget, hanem csak most kezd igazán beindulni: a vállalat 2021 áprilisában zárt le egy jelentős finanszírozási kört, továbbá nemrég aláírtak egy megállapodást a Deutsche Aircrafttal, hogy 2025-ig ki fognak fejleszteni egy teljesen hidrogénnel működő verziót a körülbelül 30 éve bemutatott, 40 üléses Dornier 328 repülőgépből.

(Fotó: H2FLY)

Bejárta a világsajtót a magyar napelemes repülő terve A budapesti Lasky Design által megálmodott Falcon Solar egyelőre csak terveken létezik, de így is nagy az érdeklődés iránta.


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.