A stuttgarti, hidrogénmeghajtású repülőket fejlesztő cég, a H2FLY gépe egy repülés közben magasabbra emelkedett, mint eddig bármilyen, hidrogénnel működő repülőeszköz valaha – olvasható az Interesting Engineering oldalán. Az április 12-én felszállt, HY4 névre keresztelt repülőgép Stuttgartból Frieddirchshafenbe repült, és ennek során 77 mérföldet, azaz nagyjából 124 kilométert tett meg, illetve a repülés során elérte a 2203 méteres magasságot is, mely – mint fentebb is írtuk – egy új rekord a kategóriában. Ezen felül a cég tudomása szerint ez az első alkalom, hogy egy hidrogénmeghajtású repülőgép nem ugyanarra a reptérre száll le, mint ahonnan indult.
A H2FLY-t 2015-ben alapította a stuttgarti Német Repülési Központ és az Ulmi Egyetem öt mérnöke. Közös céljuk, hogy ők tudják majd piacra dobni az első minősített, teljesen hidrogén-elektromos repülőgép-meghajtást. A technológia lényege, hogy a gépben a hidrogén reakcióba lép az oxigénnel és vízzé alakul, a folyamat közben pedig elektromos áram termelődik. Az egyetlen mellékterméke a folyamatnak a víz, amely azonban a hagyományos repülés szén-dioxid-kibocsátásához képest teljesen ártalmatlan.
A rekorddöntő repülést végző HY4-et a H2FLY az áprilisban megrendezett AERO Friedrichshafen légibemutatón mutatta be először a nagyközönségnek. A HY4 egy négyüléses, hidrogén-üzemanyagcellával ellátott repülőgép, melynek a meghajtási technológiáján kívül egy másik különlegessége az ikertörzsű felépítés, valamint a motor elhelyezése: a légcsavar és a motor gondolája ugyanis a két törzset összekötő szárny közepén kapott helyet. A HY4 felépítését egy beépített motorral rendelkező modern vitorlázórepülő, a Pipistrel Taurus G4 ihlette.
A H2FLY sikertörténete nemhogy nem ért véget, hanem csak most kezd igazán beindulni: a vállalat 2021 áprilisában zárt le egy jelentős finanszírozási kört, továbbá nemrég aláírtak egy megállapodást a Deutsche Aircrafttal, hogy 2025-ig ki fognak fejleszteni egy teljesen hidrogénnel működő verziót a körülbelül 30 éve bemutatott, 40 üléses Dornier 328 repülőgépből.
(Fotó: H2FLY)