Az ukrán Harkivban elkeseredett harcok dúlnak, sőt Kijev mellett ez ebben a pillanatban a háború egyik legfőbb színtere. Nem csoda, hogy a várost védő erők mindent bevetnek, így azt a páncélozott szállító harcjármű (PSZH) prototípust is, amiből egyetlen egy létezik elvileg, és azt is kiállításokon mutogatták csak eddig. A szóban forgó eszköz a Kevlar–E, amely a lenti, Twitterre feltöltött videón látható, amint Harkiv utcáin, lobogó ukrán zászlóval közlekedik:
Rare Ukrainian "Kevlar-E" Infantry Fighting Vehicle was spotted in Kharkiv.
"Kevlar-E" is the IFV prototype developed on the 2S1 Gvozdika SP howitzer chassis and equipped with a 30mm autocannon.#Ukraine pic.twitter.com/XlHCkFrunD— Mukhtar Magomedov (@Mukhtarr_MD) February 26, 2022
Az eszközről a The Drive katonai aloldala, a The Warzone gyűjtött össze minden tudnivalót egy hosszabb cikkben – most ebből szemezgetünk: a Kevlar–E tehát egy ukrán lánctalpas PSZH prototípus, amely ugyanazt az alvázat használja, mint a 122 mm-es 2S1 Gvozdika önjáró tarack. A PSZH-t az UkrInnMash jelentette be még 2017-ben, majd a prototípus 2020-ra készült el, amit aztán tavaly több katonai kiállításon is mutogattak. Elvileg csak egyetlen protoípus létezik, és azt hurcolták körbe. A PSZH a szovjet korszak MT-LBu alvázának az alapjaira épül elsősorban költségvetési okokból – egyszerűbb és olcsóbb egy már meglévő alvázat használni, mint tervezni és legyártani egy teljesen újat. Egyébként erre az alvázra már több speciális harci jármű is épül, például tehát a már említett 2S1 önjáró tarack.
A gyártó 2018-ban közölt adatai szerint a csaknem 18,5 tonnás Kevlar–E kiépített utakon közel 70 kilométer/óra sebességre lesz képes, míg terepen 45 kilométert tehet meg óránként. A PSZH emellett kétéltű, és egyetlen tankolással kicsit kevesebb, mint 600 km-t képes megtenni. A jármű üzemeltetéséhez 3 fős személyzetre van szükség, és hat főt tud a hátsó részében szállítani. Megemlítendő még a jármű hátsó részén elhelyezett Shturm moduláris torony – a kiállított darabon ezt egy 30 mm-es automata ágyúval, valamint egy 7,62×54 mm-es koaxiális géppuskával szerelték fel, ám a moduláris felépítésnek köszönhetően akár további fegyverrendszerekkel, így tankelhárító, páncéltörő rakétákkal is el lehet látni.
A tervek szerint ez a PSZH az ukrán hadsereg elöregedő, szovjet korszakból maradt BMP–1 és BMP–2 gyalogsági harcjárműveit váltotta volna fel. Ez utóbbi kettőt eredetileg Oroszországban gyártották, illetve a BMP–2-t ma is ott készítik. A Kevlar–E a cég tervei szerint egy járműcsalád alapja lett volna, tehát egyéb speciális változatok épültek volna erre a modellre – például önjáró rakétatüzérség vagy páncélozott mentőautó. Hogy ezekből a tervekből most mi lesz, azt senki sem tudja, de mivel a PSZH-t Harkivban gyártották, így most ez az egyetlen példány is bekapcsolódott valamilyen szinten a harcokba. Azt persze nem tudni, hogy ez a prototípus milyen állapotban van, mire képes a fentebb említett funkciók közül – gurulni láthatóan tud, és a páncélzata is nyújthat védelmet a szorongatott ukrán csapatoknak.
Egyébként nem csak az ukránok vetnek be prototípusként létező PSZH-kat, az orosz oldal a híradások szerint kigördítette a csatatérre a BMPT–72 Terminator harcjárműveit, amelyekből egyelőre összesen 9 darabbal rendelkezik a hadseregük.
(Képek: wikimedia commons/VoidWanderer)

Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR