A villámlás egy természetben előforduló elektrosztatikus kisülés, melynek során során két elektromosan töltött légköri régió ideiglenesen kiegyenlítődik egymással, az elektromos töltések tekintetében. Egy átlag villámlás során több mint egy gigajoule energia is felszabadulhat. A kisülés során elektromágneses sugárzás, forró plazma, ragyogó fényfelvillanás vagy fekete test sugárzás is létrejöhet. Villám előfordulhat egyetlen felhő két régiója-, két felhő-, valamint egy felhő és a földfelszín valamely objektuma között.
A villámok bölcsői a felhők, melyek általában úgy jönnek létre, hogy a meleg nedves levegő magasra emelkedik, ahol lehűl és a vízcseppek kicsapódnak benne. Ebből zivatarok úgy keletkezhetnek, ha az így kialakuló felhő gyorsan nő nagyon nagyra, miközben egyre több vízgőzt vesz fel. Ezt szinte mindig csapadék és erős széllökések követik, és persze villámlás.
A villámlás talán ritkának tűnhet, de bolygónkon óránként több százezer villámcsapás történik, Magyarországon például minden négyzetkilométeren évente legalább kettő.
A kaliforniai egyetemen David Romps professzor 2014-ben kifejlesztett egy légköri modellt, mely szerint a Föld hőmérsékletének minden egy Celsius fokos emelkedése nyomán a villámok 12 százalékkal válnak majd gyakoribbá. Alátámasztani látszik ezt, hogy holland kutatók vizsgálatai szerint, az alaszkai és kanadai erdőkben villámlással induló tűzesetek száma az elmúlt 40 évben, évente 2–4 százalékkal nőtt.
“Mindazonáltal a mai napig nem értjük túl jól a villámokat. Egy filmre vett villámcsapás lassított felvételének analitikája világosan megmutatja, hogy a kisülés lépésről lépésre halad előre. Időnként rövid szünetet tart, mielőtt továbbhaladna” - mondta el Dr. Alejandro Luque, a spanyolországi Granadában található Andalúzia Asztrofizikai Intézet kutatója. Ennek magyarázatára még csak konszenzusosan elfogadott elméleteink sincsenek, csupán néhány tanulmány.
Dr. Luque úgy véli, a ködfénykisülések tanulmányozása segíthet a probléma jobb megértésében, a villámok titkainak megismerésében. Ezek a kisülések 50-90 kilométer magasan fordulnak elő és évekig még a létezésünkben is kételkedtek, mivel a földről csak nagyon nehezen észlelhetőek. Dr. Luque is elsősorban kutatórepülőgépek által készített képek segítségével tanulmányozta őket.
A ködfénykisülések más néven vörös lidércek magaslégköri fényjelenségek, rövid életű felvillanások. 1989-ben fedezték fel őket az Egyesült Államokban, a viharfelhők megfigyelése közben. Vörös lidérc kizárólag viharfelhők felett keletkezik, nagyobb villámkisülések után, a nevét pedig a színéről kapta.
Mi a vörös lidérc
A vörös lidércek fizikáját azért könnyebb tanulmányozni, mert ilyen nagy magasságban kevés a levegő, ezért az elektromos kisülések lassabban és hidegebb hőmérsékleten történnek. Egy villámlás hőmérséklete magasabb, mint amit a nap felszínén mérhetnénk, ugyanakkor Dr. Luque szerint a ködfénykisülések nagyjából azonos hőmérsékletűek, mint a környező levegő.
A vörös lidércek csatornái szalagoknak nevezett vékony szálakból állnak. Ahogy a szalagok terjednek néhány csomópontjuk a többinél fényesebben és hosszabb ideig ragyog.
A lidércek fénye az elektronok viselkedésének következménye - magyarázta Dr Luque. Némelyik szakaszán a lidérc elektronjai hozzákapcsolódnak a levegő molekuláihoz, és ez megnöveli az elektromos mező erősségét, fényesebb ragyogást eredményezve.
"A villámlások során alacsonyabb magasságokban több a levegőmolekula, és az elektronok hozzájuk történő kapcsolódása kissé másképp is történhet, lépcsőzetes mintát eredményezve" - Dr. Luque szerint. A tudós eLightning projektjén keresztül szeretne fényt deríteni ennek valószínűségére.
A hipotézis tavaly született, tanítványával Alejandro Malagón-Romeróval közösen munka során. A csapat most egy olyan villámszimulációs modell felállításán dolgozik, mellyel tesztelhetik, hogy az elmélet magyarázza-e a lépcsőzetes terjedést.
A villámok viselkedésének jobb megértése a gyakorlatban segíthet csökkenteni például az elektromos vezetékek körüli kisülések okozta veszélyeket, amennyiben rájövünk, hogyan lehet minimalizálni azokat. A kisülések mechanizmusainak megértése ugyanakkor fejlesztheti az ipari hulladék gázok fertőtlenítésére használt berendezések, vagy a fénymásolók technológiáját, hiszen ezekben az eszközökben felhasználjuk a jelenséget. Bárhonnan is nézzük, csak nyerhetünk vele.
(Kép: NASA, Wikipédia, Pixabay)



Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR