Kiderült, hogy a Holdon elég nagy a sugárzás

2020 / 09 / 27 / Felkai Ádám
Kiderült, hogy a Holdon elég nagy a sugárzás
A Hold felszínén kétszázszor erősebb sugárzás tapasztalható, mint a Földön.

Az Apollo küldetések űrhajósai ugyan vittek magukkal sugárzásmérőt, de szisztematikus mérést nem végeztek ezekkel. Az első komolyabb, dokumentált mérésre 2019 januárjában került sor, amikor egy kínai holdszonda, a Csang-o–4 szállt le az égitesten – olvasható a Science Advances-ben publikált tanulmányban.

Az eredményekből az látszik, hogy az űrhajósok a Hold felszínén napi 1,369 μSv sugárzásnak lennének kitéve, ami nagyjából 2,6-szorosa a Nemzetközi Űrállomáson az asztronautákat érő napi sugárzásmennyiségnek. A Holdon tapasztalható sugárzás egy része ráadásul kifejezetten káros, mint a kozmikus sugárzás, illetve a napkitörések esetén tapasztalható sugárzás, valamint az a neutron- és gamma sugárzás, ami akkor keletkezik, amikor az űrből érkező sugárzás reakcióba lép a Hold talajával. Ezektől a káros hatásoktól minket itt a Földön megvéd a légkör, a Holdon azonban nem lehet ilyesmire számítani.

A Csang-o-4 holdszonda

A CNN-nek nyilatkozó szakértő szerint a Holdon mérhető sugárzás kétszázszorosa a Földön mértnek, illetve különböző viszonyoktól függően öt vagy tízszerese, mint ami New York-Frankfurt repülőúton éri az embert. Ez a szakértő szerint – mivel jóval hosszabb ideig is éri az űrhajósokat, mint az utasokat vagy a pilótákat – nem elhanyagolható kockázati tényező. Az űrben tapasztalható sugárzás káros hatásai eddig is ismertek voltak, a kozmikus sugárzás például szürke hályogot, rákos elváltozásokat, illetve a központi idegrendszer vagy egyéb szervek elváltozásait is okozhatja. Ezek ráadásul „csak” a krónikus hatások, egy napkitörésnek ugyanis – védelem híján – akut hatásai is lehetnek. A NASA a sugárzást az emberi űrutazást veszélyeztető öt tényező közé sorolja, és mind közül ezt tartja az űrhivatal a legfenyegetőbbnek.

A 2024-re tervezett Artemis-küldetés során az űrhajósok elvileg egy hetet töltenek a Hold felszínén, miközben legalább két holdsétát is végrehajtanak majd. Ez pedig komoly, a világűrben az ember által sosem tapasztalt ideig tartó sugárterhelést jelent. A Nemzetközi Űrállomáson ugyan az egy hétnél jóval hosszabb időt is eltöltöttek már, de az állomás még a Föld mágneses mezőjén belül található, és a legrosszabbtól így védve van. Ennek megfelelően az ISS-en a sugárzás csak tízszer magasabb, mint a Földön.

Azonban a Holdon tapasztalható sugárzás is eltörpül ahhoz képest, ami a mély űrben vár ránk. A NASA pedig már vizsgálja, hogy miként lehetne ez ellen védekezni. A sugárvédőpajzsok, riasztórendszerek lehetnek a sugárvédelem egyik útja, az űrhivatal azonban gyógyszeres megoldással is kísérletezik.

(Kép: wikimedia commons)