A kutatók megépítették a világ egyik legapróbb motorját, amely olyan kicsike, hogy különböző baktériumfajokból származó “alkatrészek” kombinálásával készült. Ez a parányi motor, amelyet a jövőben egyébként akár mikroszkopikus méretű robotok meghajtására is használhatnak, a természetben megtalálható “motorok” mintájára készült – ezek azok a szerkezetek, amelyek a baktériumok ostorjait hatják – írja a New Scientist.
Számos baktérium a mozgáshoz természetes “motorokat” használ, amelyek a világ létező legrégebbi és legkisebb “fogaskerekeit” is tartalmazzák “alkatrészként”. Ezek a motorok több milliárd évvel ezelőtt alakultak ki, és bár mára különféle fajokban is megtalálhatók különféle variációkban, valójában ugyanazon alapvető felépítés alapján működnek: öt kis alkotórész található a két központi fehérje körül, amelyek tengelyként működnek.
Mindez egyébként egy közel tízéves felfedezésre vezethető vissza, ami egyrészt megmutatta, a különböző baktériumok úszási képességeit a nyomatékot generáló motorok szerkezeti eltérései magyarázzák. A nagyobb nyomatékot előállító motorok extra nyomaték-generáló komplexeket helyeznek el a hajtótengelytől távolabb, így nagyobb erőkart biztosítanak a forgáshoz. Másrészt pedig ez a kutatás azonosította a motorfehérjék fentebb említett komponenseit is, valamint bizonyította azt is, hogy ezek a struktúrák széles körben elterjedtek, és ezek teszik lehetővé a baktériumok alkalmazkodását a különböző környezetekhez.
Matthew Baker, az ausztráliai Új-Dél-Walesi Egyetem kutatója és csapata génszerkesztés segítségével kombinálta az Escherichia coli és a Vibrio alginolyticus baktériumfajok egyes alkatrészeit. A kutatók tizennégy különböző kombinációval kísérleteztek, míg végül sikerült létrehozniuk egy működő “kiméra mikrobamotort”. Ez a mindössze 6 nanométer átmérőjű motor nátriumot használ, amit a sós vízből nyer, hogy elektromos áramot generáljon, és így hajtja meg az apró forgó mechanizmust. Mint Baker magyarázta:
“Lényegében feltörtük a baktériumok motorjának a működési elvét.”
Bár molekuláris szinten már korábban is készítettek kisebb motorokat, Baker szerint ez az első önállóan működő motor, ami fontos lépés a “baktériumalapú kiméra robot” megalkotása felé. A következő cél az, hogy a motor képes legyen kis mennyiségű rakomány szállítására, igény szerint.
Michael Manson, a Texas A&M Egyetem kutatója úgy írta le ezt az eredményt, mintha egy autó gyújtógyertyáit lecserélték volna egy fűnyíróéra, de a motor mégis működne. Szerinte egyébként ez a kutatás nyújtja az első olyan kísérleti bizonyítékot, amely alátámasztja azt az elképzelést, hogy a baktériumokban található összes 5:2 arányú motor egy közös őstől származik, és az idő folyamán ez aztán különböző funkciókra fejlődött szét.
(Kép: egy illusztráció, amely egy baktérium természetes motorját mutatja be, forrás: Science Photo Library/Ramon Andrade 3Dciencia)
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR