Kína vitorlával takarítja el az űrszemetet

2022 / 07 / 07 / Felkai Ádám
Kína vitorlával takarítja el az űrszemetet
A „drag sail” megoldást először tesztelték sikeresen egy rakétán – sokan ebben látják az űrszemét gyors és olcsó felszámolásának az útját.

Az ESA szerint az űrkorszak kezdete óta pályára állított mintegy 12 900 műhold több mint 60 százaléka még mindig fenn van – és ezek több mint 30 százaléka már nem működik. Minél tovább tart, hogy lekerüljenek a pályáról, annál nagyobb a valószínűsége, hogy más műholdakkal vagy törmelékdarabokkal ütköznek. Donald Kessler, a NASA asztrofizikusa egy 1978-as tanulmányában leírta a legrosszabb forgatókönyvet, amikor az űrszennyezés olyan mértékben megnövekszik a LEO-ban (alacsony Föld körüli pályán), hogy „a műholdak ütközései keringő szilánkokat termelnének, amelyek mindegyike növelné a további ütközések valószínűségét”. A ma Kessler-szindrómaként ismert forgatókönyv alapján ez az ütköző törmelékfelhő elnyelheti és elpusztíthatja a meglévő műhold-konstellációkat, és évszázadokon át megakadályozhatja, hogy műholdakat helyezzünk el a LEO-ban.

Kína különösen érintett az űrszemét problémájában, mivel az ázsiai országot már többen felelőssé tették amiatt, hogy meggondolatlanul kezeli az űrbe juttatott, de feleslegessé vált technológiáját. Idén márciusban például egy 2014-ben kilőtt kínai rakéta darabja keringett irányíthatatlanul, és végül csapódott a Holdba, de nagy gondot is okozhatott volna, ha a Nemzetközi Űrállomással ütközik.

Mint azt az Interesting Engineering írja a Shanghai Academy of Spaceflight Technology bejelentése nyomán, a kínai tudósok léptek is az ügyben, és a világon elsőként vezettek le a Föld körüli pályáról egy rakétát, egész pontosan egy Hosszú Menetelés 2-t a drag sail technológiával. És hogy mi az a drag sail? A drag sail értelemszerűen egy vitorla, amely 25 négyzetméteres felülettel bír, de a vastagsága mindössze egytizede az emberi hajszál átmérőjének. A vitorla azonban ezen paraméterek mellett is képes volt letéríteni a pályáról a 300 kg-os rakéta utolsó fokozatát.

Mindez szép és jó, de miként működhet egyáltalán egy vitorla az űrben? A drag sail, vagy ne kerülgessük a forró kását, és magyarosítsuk szépen „húzóvitorlának”, az űrszemét mérséklésére szolgáló számos versengő koncepció közül a legötletesebb talán. Ezek tehát könnyű szintetikus vitorlák, amelyeket egy űrhajóba telepítenek, hogy a küldetés végén extra ellenállást hozzanak létre, és hamarabb lelassítsák a járművet, és kikerüljenek vele a pályáról, mint az egyébként lehetséges lenne. A vitorlák a magasabb szinteken a légkör legvékonyabb rétegeit használják fel – mondta Rohan Sood, az UA Astrodynamics and Space Research Laboratory igazgatója a technológiáról. Magyarán a vitorla a légkör legfelső rétegét használja arra, hogy a feleslegessé vált eszközt letérítse a pályáról, így az nem évekig, esetleg évtizedekig kering a bolygó körül, hanem sokkal hamarabb elég a légkörben.

Hasonló megoldáson többen is dolgoznak, ilyen az ESA Drag Augmentation Deorbiting Subsystem (ADEO) projektje, amelyet több céggel közösen valósítanak meg. Kína viszont most először élesben, egy rakétán is bemutatta a technológia működőképességét.

(A cikkhez használt kép illusztráció, azon az ESA ADEO projektjének művészi ábrázolása látható, forrása: ESA)


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.